The research in informal learning of sciences in the North Region: The case of the science forests

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Seiffert Santos, Saulo Cezar
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Cunha, Marcia Borin da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5801
Resumo: Research in informal learning of science has grown in Brazil. In the Northern Region of Brazil many of the science museums are located in the Amazon forest and have their own characteristics. We searched in this context to perform a qualitative bibliographic study on the Forest of Science in the city of Manaus-AM, analogous to the science museum. We consulted the Google Scholar and the site of a research group in non-formal spaces in Amazonas in the period of 2010-2018. We have located 24 complete papers published in journals and journals. The works on the Grove are usually descriptive of space and didactic sequence, and have ontological focus, with observation of living beings and use of information panel, faithful representation of nature, with minds-on interaction and heards-on, with empiricist assumptions and constructivists with environmental area and science education. We believe that future research tends to focus on the valuation of human experience and socio-constructivism.
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spelling The research in informal learning of sciences in the North Region: The case of the science forestsA pesquisa em espaços de educação não formal em ciências na Região Norte: o caso do Bosque da Ciênciapopularization of science; informal learning; Bosque da Ciênciadivulgação científica; educação não formal; Bosque da CiênciaResearch in informal learning of science has grown in Brazil. In the Northern Region of Brazil many of the science museums are located in the Amazon forest and have their own characteristics. We searched in this context to perform a qualitative bibliographic study on the Forest of Science in the city of Manaus-AM, analogous to the science museum. We consulted the Google Scholar and the site of a research group in non-formal spaces in Amazonas in the period of 2010-2018. We have located 24 complete papers published in journals and journals. The works on the Grove are usually descriptive of space and didactic sequence, and have ontological focus, with observation of living beings and use of information panel, faithful representation of nature, with minds-on interaction and heards-on, with empiricist assumptions and constructivists with environmental area and science education. We believe that future research tends to focus on the valuation of human experience and socio-constructivism.A pesquisa em espaços de educação não formal em ciências tem crescido no Brasil. Na Região Norte do Brasil muitos dos museus de ciências situam-se na floresta amazônica e possuem características próprias. Buscamos neste contexto realizar um estudo qualitativo bibliográfico sobre o Bosque da Ciência na cidade de Manaus-AM, análogo ao museu de ciências. Consultamos o Google Acadêmico e o site de um grupo de pesquisa em espaços não formais no Amazonas no período de 2010-2018. Localizamos 24 trabalhos completos publicados em revistas e anais. Os trabalhos sobre o Bosque são normalmente de descrição do espaço e de sequência didática, e possuem enfoque ontológico, com observação dos seres vivos e uso de painel informativo, representação fiel da natureza, com interação minds-on e heards-on, com pressupostos empiristas e construtivistas com área ambiental e ensino de ciências. Acreditamos que futuras pesquisas tendem a se dirigir a valorização da experiência humana e ao sócioconstrutivismo.Universidade Federal do ParáCAPESCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorSeiffert Santos, Saulo CezarCunha, Marcia Borin da2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/580110.18542/amazrecm.v14i32.5801Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 32 (2018); 160-173Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 32 (2018); 160-1732317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5801/5274/*ref*/ABCMC - Associação Brasileira de Centros e Museus de Ciência. Centros e museus de ciência do Brasil 2015. Rio de Janeiro: ABCMC: UFRJ; Fiocruz. 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São Paulo: Martins Fontes, 2007.Direitos autorais 2018 Amaz RECMhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-13T17:34:23Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5801Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2019-07-13T17:34:23Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
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