The research in informal learning of sciences in the North Region: The case of the science forests
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5801 |
Resumo: | Research in informal learning of science has grown in Brazil. In the Northern Region of Brazil many of the science museums are located in the Amazon forest and have their own characteristics. We searched in this context to perform a qualitative bibliographic study on the Forest of Science in the city of Manaus-AM, analogous to the science museum. We consulted the Google Scholar and the site of a research group in non-formal spaces in Amazonas in the period of 2010-2018. We have located 24 complete papers published in journals and journals. The works on the Grove are usually descriptive of space and didactic sequence, and have ontological focus, with observation of living beings and use of information panel, faithful representation of nature, with minds-on interaction and heards-on, with empiricist assumptions and constructivists with environmental area and science education. We believe that future research tends to focus on the valuation of human experience and socio-constructivism. |
id |
UFPA-7_ec58c225d63ee95ae381871369db259d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5801 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The research in informal learning of sciences in the North Region: The case of the science forestsA pesquisa em espaços de educação não formal em ciências na Região Norte: o caso do Bosque da Ciênciapopularization of science; informal learning; Bosque da Ciênciadivulgação científica; educação não formal; Bosque da CiênciaResearch in informal learning of science has grown in Brazil. In the Northern Region of Brazil many of the science museums are located in the Amazon forest and have their own characteristics. We searched in this context to perform a qualitative bibliographic study on the Forest of Science in the city of Manaus-AM, analogous to the science museum. We consulted the Google Scholar and the site of a research group in non-formal spaces in Amazonas in the period of 2010-2018. We have located 24 complete papers published in journals and journals. The works on the Grove are usually descriptive of space and didactic sequence, and have ontological focus, with observation of living beings and use of information panel, faithful representation of nature, with minds-on interaction and heards-on, with empiricist assumptions and constructivists with environmental area and science education. We believe that future research tends to focus on the valuation of human experience and socio-constructivism.A pesquisa em espaços de educação não formal em ciências tem crescido no Brasil. Na Região Norte do Brasil muitos dos museus de ciências situam-se na floresta amazônica e possuem características próprias. Buscamos neste contexto realizar um estudo qualitativo bibliográfico sobre o Bosque da Ciência na cidade de Manaus-AM, análogo ao museu de ciências. Consultamos o Google Acadêmico e o site de um grupo de pesquisa em espaços não formais no Amazonas no período de 2010-2018. Localizamos 24 trabalhos completos publicados em revistas e anais. Os trabalhos sobre o Bosque são normalmente de descrição do espaço e de sequência didática, e possuem enfoque ontológico, com observação dos seres vivos e uso de painel informativo, representação fiel da natureza, com interação minds-on e heards-on, com pressupostos empiristas e construtivistas com área ambiental e ensino de ciências. Acreditamos que futuras pesquisas tendem a se dirigir a valorização da experiência humana e ao sócioconstrutivismo.Universidade Federal do ParáCAPESCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorSeiffert Santos, Saulo CezarCunha, Marcia Borin da2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/580110.18542/amazrecm.v14i32.5801Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 32 (2018); 160-173Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 32 (2018); 160-1732317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5801/5274/*ref*/ABCMC - Associação Brasileira de Centros e Museus de Ciência. Centros e museus de ciência do Brasil 2015. Rio de Janeiro: ABCMC: UFRJ; Fiocruz. Museu da Vida, 2015./*ref*/ARAGÃO,T.Z.B. Concepções de ciência presentes na divulgação e práticas institucionais não formais de ensino de ciências. Dissertação (PPG-FE/USP). São Paulo: USP, 2013./*ref*/BORGES,R.M.R.; SILVA,A.F.D; DIAS,A.L.M. Cultura e educação científica e tecnológica em centros de ciências no Brasil. In BORGES,R.M.R.; IMHOFF, A.L.; BARCELLOS, G.B. Educação e cultura científica e tecnológica: centros e museus de ciências no Brasil. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015./*ref*/BUENO,W.C. Comunicação cientifica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, v. 15, n. suplementar, p. 1–12. 2010./*ref*/ESHACH,H. Bridging In-school and Out-of-school Learning: Formal, Non-Formal, and Informal Education. Journal of Science Education and Technology, s.l., v. 16, n. 2, p. 171–190, 2007./*ref*/FLICK, U. Introdução à metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013./*ref*/FRANÇA,S.B.; ACIOLY-RÉGNIER,N.M.; FERREIRA,H.S. Caracterização do perfil educacional e de mediação dos museus de ciências da Região Metropolitana do Recife. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 8. 2011. Águas de Lindóia, SP. Anais... Águas de Lindóia, SP: 2011. p. 1-12./*ref*/GHEDIN, L. M.; GHEDIN, I. M.; FACHÍN-TERÁN, A. Análise das placas informativas em espaços não formais da cidade de Manaus, Amazonas, Brasil. In: S. C. Seiffert Santos & A. Fachín-Terán (Eds.). Temas sobre ensino de ciências em espaços não formais: avanços e perspectivas (pp. 196-209). Manaus: UEA Edições, 2016./*ref*/HEIN, G.E. Museum Education Defining Museum Education. In Museum education (pp. 340–353), 2006./*ref*/JACOBUCCI, D.F.C. Contribuição dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Revista em Expansão, n. 7, p. 57–66, 2008./*ref*/LEAL, G. K. S., SOUZA, E. S., FACHÍN-TERÁN, A. Bosque da Ciência: espaço não formal institucionalizado como elemento facilitador no processo de aprendizagem científica através do lúdico. In: Seminário de Educação em Ciências na Amazônia, 4. 2014. Anais... Manaus, AM: PPGEECA/UEA, 2014. p. 1-8./*ref*/MACIEL, H. M., FACHÍN-TERÁN, A. O potencial pedagógico dos espaços não formais da cidade de Manaus. Curitiba: Editora CRV, 2014./*ref*/MARANDINO, M.; SILVEIRA, R. V. M. Da; CHELINI, M. J.; FERNANDES, A. B.; MARTINS, L. C.; FLORENTINO, H. A. A educação não formal e a divulgação científica: o que pensa quem faz? In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 4. 2004. Águas de Lindóia, SP. Anais... Águas de Lindóia, SP: 2004./*ref*/MARQUES, J. B. V.; FREITAS, D. de. Fatores de caracterização da educação não formal: uma revisão da literatura. Educação & Pesquisa, São Paulo, v. Ahead of p, p. 1–24, 2017./*ref*/MONTPETIT,R. Du science center à l’interprétation sociale des sciences et techniques. In E.H.K.Iele (Ed.), olution de la muséologie des sciences (pp. 175–86). Lyon: Presses Universitaires de Lyon/Éditions Multimonde, 1998./*ref*/NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Learning Science in Informal Environments?: People, Places, and Pursuits. (P. Bell, B. Lewenstein, A. W. Shouse, & M. A. Feder, Eds.). Washington DC: The Nacional Academies Press, 2009./*ref*/QUEIROZ, R. M.; TEIXEIRA, H. B.; VELOSO, A. dos S.; TERÁN, A. F.; QUEIROZ, A. G. de. A caracterização dos espaços não formais de educação científica para o ensino de ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 8., 2011. Anais ... Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2011. p. 1-11./*ref*/ROCHA, S. C. B., FACHÍN-TERÁN, A. Guia de visita a espaços não formais amazônicos a partir de uma experiência no Bosque da Ciência. Curitiba: CRV, 2014./*ref*/ROCHA, S. C. B., FACHÍN-TERÁN, A. O uso de espaços não formais como estratégia para o ensino de ciências. Manaus: UEA/PPGEECA, 2010./*ref*/SEIFFERT SANTOS, S. C.; CUNHA, M. B. da. Os termos de indexação alistados aos espaços de educação não formal num evento de ensino de ciências. In Seminário Internacional de Pesquisa Qualitativa (SIPEQ), 5, 2018. Anais... Foz do Iguaçu: SE&PQ, 2018. p.1-12. Disponível em: https://sepq.org.br/eventos/vsipeq/documentos/51590930282/11. Acesso em 04 jun. 2018./*ref*/STOCKLMAYER, S. M.; RENNIE, L. J.; GILBERT, J. K. The roles of the formal and informal sectors in the provision of effective science education. Studies in Science Education, s.l., v. 46, n. 1, p. 1–44, mar. 2010./*ref*/VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente (7th ed.). São Paulo: Martins Fontes, 2007.Direitos autorais 2018 Amaz RECMhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-13T17:34:23Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5801Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2019-07-13T17:34:23Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The research in informal learning of sciences in the North Region: The case of the science forests A pesquisa em espaços de educação não formal em ciências na Região Norte: o caso do Bosque da Ciência |
title |
The research in informal learning of sciences in the North Region: The case of the science forests |
spellingShingle |
The research in informal learning of sciences in the North Region: The case of the science forests Seiffert Santos, Saulo Cezar popularization of science; informal learning; Bosque da Ciência divulgação científica; educação não formal; Bosque da Ciência |
title_short |
The research in informal learning of sciences in the North Region: The case of the science forests |
title_full |
The research in informal learning of sciences in the North Region: The case of the science forests |
title_fullStr |
The research in informal learning of sciences in the North Region: The case of the science forests |
title_full_unstemmed |
The research in informal learning of sciences in the North Region: The case of the science forests |
title_sort |
The research in informal learning of sciences in the North Region: The case of the science forests |
author |
Seiffert Santos, Saulo Cezar |
author_facet |
Seiffert Santos, Saulo Cezar Cunha, Marcia Borin da |
author_role |
author |
author2 |
Cunha, Marcia Borin da |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Seiffert Santos, Saulo Cezar Cunha, Marcia Borin da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
popularization of science; informal learning; Bosque da Ciência divulgação científica; educação não formal; Bosque da Ciência |
topic |
popularization of science; informal learning; Bosque da Ciência divulgação científica; educação não formal; Bosque da Ciência |
description |
Research in informal learning of science has grown in Brazil. In the Northern Region of Brazil many of the science museums are located in the Amazon forest and have their own characteristics. We searched in this context to perform a qualitative bibliographic study on the Forest of Science in the city of Manaus-AM, analogous to the science museum. We consulted the Google Scholar and the site of a research group in non-formal spaces in Amazonas in the period of 2010-2018. We have located 24 complete papers published in journals and journals. The works on the Grove are usually descriptive of space and didactic sequence, and have ontological focus, with observation of living beings and use of information panel, faithful representation of nature, with minds-on interaction and heards-on, with empiricist assumptions and constructivists with environmental area and science education. We believe that future research tends to focus on the valuation of human experience and socio-constructivism. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5801 10.18542/amazrecm.v14i32.5801 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5801 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v14i32.5801 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5801/5274 /*ref*/ABCMC - Associação Brasileira de Centros e Museus de Ciência. Centros e museus de ciência do Brasil 2015. Rio de Janeiro: ABCMC: UFRJ; Fiocruz. Museu da Vida, 2015. /*ref*/ARAGÃO,T.Z.B. Concepções de ciência presentes na divulgação e práticas institucionais não formais de ensino de ciências. Dissertação (PPG-FE/USP). São Paulo: USP, 2013. /*ref*/BORGES,R.M.R.; SILVA,A.F.D; DIAS,A.L.M. Cultura e educação científica e tecnológica em centros de ciências no Brasil. In BORGES,R.M.R.; IMHOFF, A.L.; BARCELLOS, G.B. Educação e cultura científica e tecnológica: centros e museus de ciências no Brasil. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015. /*ref*/BUENO,W.C. Comunicação cientifica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, v. 15, n. suplementar, p. 1–12. 2010. /*ref*/ESHACH,H. Bridging In-school and Out-of-school Learning: Formal, Non-Formal, and Informal Education. Journal of Science Education and Technology, s.l., v. 16, n. 2, p. 171–190, 2007. /*ref*/FLICK, U. Introdução à metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013. /*ref*/FRANÇA,S.B.; ACIOLY-RÉGNIER,N.M.; FERREIRA,H.S. Caracterização do perfil educacional e de mediação dos museus de ciências da Região Metropolitana do Recife. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 8. 2011. Águas de Lindóia, SP. Anais... Águas de Lindóia, SP: 2011. p. 1-12. /*ref*/GHEDIN, L. M.; GHEDIN, I. M.; FACHÍN-TERÁN, A. Análise das placas informativas em espaços não formais da cidade de Manaus, Amazonas, Brasil. In: S. C. Seiffert Santos & A. Fachín-Terán (Eds.). Temas sobre ensino de ciências em espaços não formais: avanços e perspectivas (pp. 196-209). Manaus: UEA Edições, 2016. /*ref*/HEIN, G.E. Museum Education Defining Museum Education. In Museum education (pp. 340–353), 2006. /*ref*/JACOBUCCI, D.F.C. Contribuição dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Revista em Expansão, n. 7, p. 57–66, 2008. /*ref*/LEAL, G. K. S., SOUZA, E. S., FACHÍN-TERÁN, A. Bosque da Ciência: espaço não formal institucionalizado como elemento facilitador no processo de aprendizagem científica através do lúdico. In: Seminário de Educação em Ciências na Amazônia, 4. 2014. Anais... Manaus, AM: PPGEECA/UEA, 2014. p. 1-8. /*ref*/MACIEL, H. M., FACHÍN-TERÁN, A. O potencial pedagógico dos espaços não formais da cidade de Manaus. Curitiba: Editora CRV, 2014. /*ref*/MARANDINO, M.; SILVEIRA, R. V. M. Da; CHELINI, M. J.; FERNANDES, A. B.; MARTINS, L. C.; FLORENTINO, H. A. A educação não formal e a divulgação científica: o que pensa quem faz? In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 4. 2004. Águas de Lindóia, SP. Anais... Águas de Lindóia, SP: 2004. /*ref*/MARQUES, J. B. V.; FREITAS, D. de. Fatores de caracterização da educação não formal: uma revisão da literatura. Educação & Pesquisa, São Paulo, v. Ahead of p, p. 1–24, 2017. /*ref*/MONTPETIT,R. Du science center à l’interprétation sociale des sciences et techniques. In E.H.K.Iele (Ed.), olution de la muséologie des sciences (pp. 175–86). Lyon: Presses Universitaires de Lyon/Éditions Multimonde, 1998. /*ref*/NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Learning Science in Informal Environments?: People, Places, and Pursuits. (P. Bell, B. Lewenstein, A. W. Shouse, & M. A. Feder, Eds.). Washington DC: The Nacional Academies Press, 2009. /*ref*/QUEIROZ, R. M.; TEIXEIRA, H. B.; VELOSO, A. dos S.; TERÁN, A. F.; QUEIROZ, A. G. de. A caracterização dos espaços não formais de educação científica para o ensino de ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 8., 2011. Anais ... Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2011. p. 1-11. /*ref*/ROCHA, S. C. B., FACHÍN-TERÁN, A. Guia de visita a espaços não formais amazônicos a partir de uma experiência no Bosque da Ciência. Curitiba: CRV, 2014. /*ref*/ROCHA, S. C. B., FACHÍN-TERÁN, A. O uso de espaços não formais como estratégia para o ensino de ciências. Manaus: UEA/PPGEECA, 2010. /*ref*/SEIFFERT SANTOS, S. C.; CUNHA, M. B. da. Os termos de indexação alistados aos espaços de educação não formal num evento de ensino de ciências. In Seminário Internacional de Pesquisa Qualitativa (SIPEQ), 5, 2018. Anais... Foz do Iguaçu: SE&PQ, 2018. p.1-12. Disponível em: https://sepq.org.br/eventos/vsipeq/documentos/51590930282/11. Acesso em 04 jun. 2018. /*ref*/STOCKLMAYER, S. M.; RENNIE, L. J.; GILBERT, J. K. The roles of the formal and informal sectors in the provision of effective science education. Studies in Science Education, s.l., v. 46, n. 1, p. 1–44, mar. 2010. /*ref*/VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente (7th ed.). São Paulo: Martins Fontes, 2007. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Amaz RECM http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Amaz RECM http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 32 (2018); 160-173 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 32 (2018); 160-173 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465147473788928 |