YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Siqueira, Thales
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Marques, Bruna Gabriela, de Góes Ribeiro, William
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68521
Resumo: This theoretical essay aims to reflect on the tensions and possibilities that involve Youth cultures and the Physical Education curricular component based on authors who discuss the issue of cultural differences. Thus, we present questions about the notions of culture, youth cultures and discuss School Physical Education in light of the cultural processes and dynamics that involve contemporary youth. We highlight some summaries of theoretical reflections before concluding. Because, culture presents itself beyond terminological polysemy and youth is more than a chronological phase. We conclude that youth cultures emerge as difference. They tension traditional curricular canons, enabling new ways of being in the world, enhancing subjectivities, opening space for the production of critical, liberating and youthful school Physical Education. After all, what they say about the young man is not serious.
id UFPB-11_be02536643d08d221d5f2292d57c212d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpb.br:article/68521
network_acronym_str UFPB-11
network_name_str Temas em Educação
repository_id_str
spelling YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidadesCULTURAS JUVENILES Y EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: ENTRE LA DENUNCIACIÓN DE TENSIONES Y EL ANUNCIO DE POSIBILIDADES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidadesCulturas juvenis e currículo de Educação Física:: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidadesEscolaCulturas juvenisEducação FísicaEscolaCulturas juvenisThis theoretical essay aims to reflect on the tensions and possibilities that involve Youth cultures and the Physical Education curricular component based on authors who discuss the issue of cultural differences. Thus, we present questions about the notions of culture, youth cultures and discuss School Physical Education in light of the cultural processes and dynamics that involve contemporary youth. We highlight some summaries of theoretical reflections before concluding. Because, culture presents itself beyond terminological polysemy and youth is more than a chronological phase. We conclude that youth cultures emerge as difference. They tension traditional curricular canons, enabling new ways of being in the world, enhancing subjectivities, opening space for the production of critical, liberating and youthful school Physical Education. After all, what they say about the young man is not serious.Este ensayo teórico tiene como objetivo reflexionar sobre las tensiones y posibilidades que involucran las culturas juveniles y el componente curricular de Educación Física a partir de autores que discuten el tema de las diferencias culturales. Así, presentamos preguntas sobre las nociones de cultura, las culturas juveniles y discutimos la Educación Física Escolar a la luz de los procesos y dinámicas culturales que involucran a la juventud contemporánea. Destacamos algunos resúmenes de reflexiones teóricas antes de concluir. Porque la cultura se presenta más allá de la polisemia terminológica y la juventud es más que una fase cronológica. Concluimos que las culturas juveniles emergen como diferencia. Tensionan los cánones curriculares tradicionales, permitiendo nuevas formas de estar en el mundo, potenciando subjetividades, abriendo espacio para la producción de una Educación Física escolar crítica, liberadora y juvenil. Al fin y al cabo, lo que dicen del joven no es nada serioO presente estudo tem como objetivo refletir acerca das tensões e possibilidades que envolvem as culturas juvenis e o componente curricular Educação Física a partir da discussão intercultural. Assim, apresentamos uma ampliação da noção singular de cultura e juventude em prol da noção plural de culturas e juventudes. Desse modo, discorremos sobre a função do componente curricular de Educação Física frente aos processos e dinâmicas culturais que envolvem as juventudes contemporâneas. Destacamos algumas sínteses das reflexões teóricas antes de concluir. Pois, a cultura se apresenta para além da polissemia terminológica e juventudes se coloca mais do que uma fase cronológica. Concluímos que as culturas juvenis evocam uma disputa na dinâmica educacional. Tensionam os cânones curriculares tradicionais ao passo que possibilitam novas formas de ser estar no mundo, potencializam subjetividades e expressam a indignação contra a opressão de seus corpos e saberes.Editora da UFPB2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6852110.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68521Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202405Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202405Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3312024052359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68521/38691Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Siqueira, ThalesMarques, Bruna Gabrielade Góes Ribeiro, William 2023-12-18T18:48:25Zoai:periodicos.ufpb.br:article/68521Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-12-18T18:48:25Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades
CULTURAS JUVENILES Y EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: ENTRE LA DENUNCIACIÓN DE TENSIONES Y EL ANUNCIO DE POSIBILIDADES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades
Culturas juvenis e currículo de Educação Física:: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades
title YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades
spellingShingle YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades
de Siqueira, Thales
Escola
Culturas juvenis
Educação Física
Escola
Culturas juvenis
title_short YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades
title_full YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades
title_fullStr YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades
title_full_unstemmed YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades
title_sort YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades
author de Siqueira, Thales
author_facet de Siqueira, Thales
Marques, Bruna Gabriela
de Góes Ribeiro, William
author_role author
author2 Marques, Bruna Gabriela
de Góes Ribeiro, William
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Siqueira, Thales
Marques, Bruna Gabriela
de Góes Ribeiro, William
dc.subject.por.fl_str_mv Escola
Culturas juvenis
Educação Física
Escola
Culturas juvenis
topic Escola
Culturas juvenis
Educação Física
Escola
Culturas juvenis
description This theoretical essay aims to reflect on the tensions and possibilities that involve Youth cultures and the Physical Education curricular component based on authors who discuss the issue of cultural differences. Thus, we present questions about the notions of culture, youth cultures and discuss School Physical Education in light of the cultural processes and dynamics that involve contemporary youth. We highlight some summaries of theoretical reflections before concluding. Because, culture presents itself beyond terminological polysemy and youth is more than a chronological phase. We conclude that youth cultures emerge as difference. They tension traditional curricular canons, enabling new ways of being in the world, enhancing subjectivities, opening space for the production of critical, liberating and youthful school Physical Education. After all, what they say about the young man is not serious.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68521
10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68521
url https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68521
identifier_str_mv 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68521/38691
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202405
Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202405
Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202405
2359-7003
0104-2777
reponame:Temas em Educação
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Temas em Educação
collection Temas em Educação
repository.name.fl_str_mv Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com
_version_ 1798045908253802496