YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68521 |
Resumo: | This theoretical essay aims to reflect on the tensions and possibilities that involve Youth cultures and the Physical Education curricular component based on authors who discuss the issue of cultural differences. Thus, we present questions about the notions of culture, youth cultures and discuss School Physical Education in light of the cultural processes and dynamics that involve contemporary youth. We highlight some summaries of theoretical reflections before concluding. Because, culture presents itself beyond terminological polysemy and youth is more than a chronological phase. We conclude that youth cultures emerge as difference. They tension traditional curricular canons, enabling new ways of being in the world, enhancing subjectivities, opening space for the production of critical, liberating and youthful school Physical Education. After all, what they say about the young man is not serious. |
id |
UFPB-11_be02536643d08d221d5f2292d57c212d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/68521 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidadesCULTURAS JUVENILES Y EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: ENTRE LA DENUNCIACIÓN DE TENSIONES Y EL ANUNCIO DE POSIBILIDADES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidadesCulturas juvenis e currículo de Educação Física:: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidadesEscolaCulturas juvenisEducação FísicaEscolaCulturas juvenisThis theoretical essay aims to reflect on the tensions and possibilities that involve Youth cultures and the Physical Education curricular component based on authors who discuss the issue of cultural differences. Thus, we present questions about the notions of culture, youth cultures and discuss School Physical Education in light of the cultural processes and dynamics that involve contemporary youth. We highlight some summaries of theoretical reflections before concluding. Because, culture presents itself beyond terminological polysemy and youth is more than a chronological phase. We conclude that youth cultures emerge as difference. They tension traditional curricular canons, enabling new ways of being in the world, enhancing subjectivities, opening space for the production of critical, liberating and youthful school Physical Education. After all, what they say about the young man is not serious.Este ensayo teórico tiene como objetivo reflexionar sobre las tensiones y posibilidades que involucran las culturas juveniles y el componente curricular de Educación Física a partir de autores que discuten el tema de las diferencias culturales. Así, presentamos preguntas sobre las nociones de cultura, las culturas juveniles y discutimos la Educación Física Escolar a la luz de los procesos y dinámicas culturales que involucran a la juventud contemporánea. Destacamos algunos resúmenes de reflexiones teóricas antes de concluir. Porque la cultura se presenta más allá de la polisemia terminológica y la juventud es más que una fase cronológica. Concluimos que las culturas juveniles emergen como diferencia. Tensionan los cánones curriculares tradicionales, permitiendo nuevas formas de estar en el mundo, potenciando subjetividades, abriendo espacio para la producción de una Educación Física escolar crítica, liberadora y juvenil. Al fin y al cabo, lo que dicen del joven no es nada serioO presente estudo tem como objetivo refletir acerca das tensões e possibilidades que envolvem as culturas juvenis e o componente curricular Educação Física a partir da discussão intercultural. Assim, apresentamos uma ampliação da noção singular de cultura e juventude em prol da noção plural de culturas e juventudes. Desse modo, discorremos sobre a função do componente curricular de Educação Física frente aos processos e dinâmicas culturais que envolvem as juventudes contemporâneas. Destacamos algumas sínteses das reflexões teóricas antes de concluir. Pois, a cultura se apresenta para além da polissemia terminológica e juventudes se coloca mais do que uma fase cronológica. Concluímos que as culturas juvenis evocam uma disputa na dinâmica educacional. Tensionam os cânones curriculares tradicionais ao passo que possibilitam novas formas de ser estar no mundo, potencializam subjetividades e expressam a indignação contra a opressão de seus corpos e saberes.Editora da UFPB2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6852110.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68521Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202405Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202405Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3312024052359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68521/38691Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Siqueira, ThalesMarques, Bruna Gabrielade Góes Ribeiro, William 2023-12-18T18:48:25Zoai:periodicos.ufpb.br:article/68521Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-12-18T18:48:25Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades CULTURAS JUVENILES Y EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: ENTRE LA DENUNCIACIÓN DE TENSIONES Y EL ANUNCIO DE POSIBILIDADES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades Culturas juvenis e currículo de Educação Física:: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades |
title |
YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades |
spellingShingle |
YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades de Siqueira, Thales Escola Culturas juvenis Educação Física Escola Culturas juvenis |
title_short |
YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades |
title_full |
YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades |
title_fullStr |
YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades |
title_full_unstemmed |
YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades |
title_sort |
YOUTH CULTURES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: BETWEEN THE REPORTING OF TENSIONS AND THE ANNOUNCEMENT OF POSSIBILITIES: entre a denúncia das tensões e o anúncio das possibilidades |
author |
de Siqueira, Thales |
author_facet |
de Siqueira, Thales Marques, Bruna Gabriela de Góes Ribeiro, William |
author_role |
author |
author2 |
Marques, Bruna Gabriela de Góes Ribeiro, William |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Siqueira, Thales Marques, Bruna Gabriela de Góes Ribeiro, William |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola Culturas juvenis Educação Física Escola Culturas juvenis |
topic |
Escola Culturas juvenis Educação Física Escola Culturas juvenis |
description |
This theoretical essay aims to reflect on the tensions and possibilities that involve Youth cultures and the Physical Education curricular component based on authors who discuss the issue of cultural differences. Thus, we present questions about the notions of culture, youth cultures and discuss School Physical Education in light of the cultural processes and dynamics that involve contemporary youth. We highlight some summaries of theoretical reflections before concluding. Because, culture presents itself beyond terminological polysemy and youth is more than a chronological phase. We conclude that youth cultures emerge as difference. They tension traditional curricular canons, enabling new ways of being in the world, enhancing subjectivities, opening space for the production of critical, liberating and youthful school Physical Education. After all, what they say about the young man is not serious. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68521 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68521 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68521 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68521 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68521/38691 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202405 Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202405 Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202405 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1798045908253802496 |