Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Universitários (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/249913 |
Resumo: | I present the urban intervention “Desobediência” (2019) and its repercus-sions in the field of training visual arts teachers, who work with children and teenagers. I report teaching and learning processes shared with Visual Arts - Teaching Major students at Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) in the Visual Culture Education perspective. I start from a personal account and from the poetic intervention of the book Pedagogia da Auto-nomia, by Paulo Freire (2002) to reframe our trajectories as artist teachers, asking: “How do my autobiographical narratives reflect in the processes of teaching, learning and artistar?”. |
id |
UFPE-6_b0f6cae256d599600a826708373110c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.periodicos.ufpe.br:article/249913 |
network_acronym_str |
UFPE-6 |
network_name_str |
Estudos Universitários (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da AutonomiaDesobediência: uma intervenção urbana com a Pedagogia da Autonomiavisual cultureteacher trainingPaulo Freirecultura visualformação docentePaulo FreireI present the urban intervention “Desobediência” (2019) and its repercus-sions in the field of training visual arts teachers, who work with children and teenagers. I report teaching and learning processes shared with Visual Arts - Teaching Major students at Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) in the Visual Culture Education perspective. I start from a personal account and from the poetic intervention of the book Pedagogia da Auto-nomia, by Paulo Freire (2002) to reframe our trajectories as artist teachers, asking: “How do my autobiographical narratives reflect in the processes of teaching, learning and artistar?”.Apresento a intervenção urbana “Desobediência” (2019) e suas repercussões no campo da formação de professoras/es que atuam para/com as infâncias e juventudes. Narro visualmente processos de ensino e de aprendizagem compartilhados com estudantes do Curso de Artes Visuais – Licenciatura – da Universidade Federal de Pernambuco, nas perspectivas da Educação da Cultura Visual. Parto de relatos pessoais e da intervenção poética na obra “Pedagogia da Autonomia”, de Paulo Freire (2002) para ressignificar trajetórias como professores artistas, perguntando: como narrativas autobiográficas ecoam em processos de ensinar, aprender e artistar?Universidade Federal de Pernambuco2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/24991310.51359/2675-7354.2021.249913Estudos Universitários; v. 38 n. 1 (2021): Tempos fundantes, tempos presentes: 100 anos de Paulo Freire; 477-4882675-73540425-4082reponame:Estudos Universitários (Online)instname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)instacron:UFPEporhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/249913/39256Copyright (c) 2021 Estudos Universitários: revista de culturainfo:eu-repo/semantics/openAccessBorre, Luciana2023-07-18T17:42:22Zoai:oai.periodicos.ufpe.br:article/249913Revistahttps://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitariosPUBhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/oaiestudosuniversitarios@ufpe.br2675-73540425-4082opendoar:2023-07-18T17:42:22Estudos Universitários (Online) - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia Desobediência: uma intervenção urbana com a Pedagogia da Autonomia |
title |
Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia |
spellingShingle |
Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia Borre, Luciana visual culture teacher training Paulo Freire cultura visual formação docente Paulo Freire |
title_short |
Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia |
title_full |
Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia |
title_fullStr |
Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia |
title_full_unstemmed |
Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia |
title_sort |
Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia |
author |
Borre, Luciana |
author_facet |
Borre, Luciana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borre, Luciana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
visual culture teacher training Paulo Freire cultura visual formação docente Paulo Freire |
topic |
visual culture teacher training Paulo Freire cultura visual formação docente Paulo Freire |
description |
I present the urban intervention “Desobediência” (2019) and its repercus-sions in the field of training visual arts teachers, who work with children and teenagers. I report teaching and learning processes shared with Visual Arts - Teaching Major students at Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) in the Visual Culture Education perspective. I start from a personal account and from the poetic intervention of the book Pedagogia da Auto-nomia, by Paulo Freire (2002) to reframe our trajectories as artist teachers, asking: “How do my autobiographical narratives reflect in the processes of teaching, learning and artistar?”. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/249913 10.51359/2675-7354.2021.249913 |
url |
https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/249913 |
identifier_str_mv |
10.51359/2675-7354.2021.249913 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/249913/39256 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos Universitários: revista de cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos Universitários: revista de cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pernambuco |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pernambuco |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Universitários; v. 38 n. 1 (2021): Tempos fundantes, tempos presentes: 100 anos de Paulo Freire; 477-488 2675-7354 0425-4082 reponame:Estudos Universitários (Online) instname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) instacron:UFPE |
instname_str |
Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) |
instacron_str |
UFPE |
institution |
UFPE |
reponame_str |
Estudos Universitários (Online) |
collection |
Estudos Universitários (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Universitários (Online) - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) |
repository.mail.fl_str_mv |
estudosuniversitarios@ufpe.br |
_version_ |
1796798322979110912 |