Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borre, Luciana
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Universitários (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/249913
Resumo: I present the urban intervention “Desobediência” (2019) and its repercus-sions in the field of training visual arts teachers, who work with children and teenagers. I report teaching and learning processes shared with Visual Arts - Teaching Major students at Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) in the Visual Culture Education perspective. I start from a personal account and from the poetic intervention of the book Pedagogia da Auto-nomia, by Paulo Freire (2002) to reframe our trajectories as artist teachers, asking: “How do my autobiographical narratives reflect in the processes of teaching, learning and artistar?”.
id UFPE-6_b0f6cae256d599600a826708373110c0
oai_identifier_str oai:oai.periodicos.ufpe.br:article/249913
network_acronym_str UFPE-6
network_name_str Estudos Universitários (Online)
repository_id_str
spelling Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da AutonomiaDesobediência: uma intervenção urbana com a Pedagogia da Autonomiavisual cultureteacher trainingPaulo Freirecultura visualformação docentePaulo FreireI present the urban intervention “Desobediência” (2019) and its repercus-sions in the field of training visual arts teachers, who work with children and teenagers. I report teaching and learning processes shared with Visual Arts - Teaching Major students at Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) in the Visual Culture Education perspective. I start from a personal account and from the poetic intervention of the book Pedagogia da Auto-nomia, by Paulo Freire (2002) to reframe our trajectories as artist teachers, asking: “How do my autobiographical narratives reflect in the processes of teaching, learning and artistar?”.Apresento a intervenção urbana “Desobediência” (2019) e suas repercussões no campo da formação de professoras/es que atuam para/com as infâncias e juventudes. Narro visualmente processos de ensino e de aprendizagem compartilhados com estudantes do Curso de Artes Visuais – Licenciatura – da Universidade Federal de Pernambuco, nas perspectivas da Educação da Cultura Visual. Parto de relatos pessoais e da intervenção poética na obra “Pedagogia da Autonomia”, de Paulo Freire (2002) para ressignificar trajetórias como professores artistas, perguntando: como narrativas autobiográficas ecoam em processos de ensinar, aprender e artistar?Universidade Federal de Pernambuco2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/24991310.51359/2675-7354.2021.249913Estudos Universitários; v. 38 n. 1 (2021): Tempos fundantes, tempos presentes: 100 anos de Paulo Freire; 477-4882675-73540425-4082reponame:Estudos Universitários (Online)instname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)instacron:UFPEporhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/249913/39256Copyright (c) 2021 Estudos Universitários: revista de culturainfo:eu-repo/semantics/openAccessBorre, Luciana2023-07-18T17:42:22Zoai:oai.periodicos.ufpe.br:article/249913Revistahttps://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitariosPUBhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/oaiestudosuniversitarios@ufpe.br2675-73540425-4082opendoar:2023-07-18T17:42:22Estudos Universitários (Online) - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)false
dc.title.none.fl_str_mv Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia
Desobediência: uma intervenção urbana com a Pedagogia da Autonomia
title Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia
spellingShingle Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia
Borre, Luciana
visual culture
teacher training
Paulo Freire
cultura visual
formação docente
Paulo Freire
title_short Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia
title_full Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia
title_fullStr Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia
title_full_unstemmed Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia
title_sort Disobedience: an urban intervention with Pedagogia da Autonomia
author Borre, Luciana
author_facet Borre, Luciana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borre, Luciana
dc.subject.por.fl_str_mv visual culture
teacher training
Paulo Freire
cultura visual
formação docente
Paulo Freire
topic visual culture
teacher training
Paulo Freire
cultura visual
formação docente
Paulo Freire
description I present the urban intervention “Desobediência” (2019) and its repercus-sions in the field of training visual arts teachers, who work with children and teenagers. I report teaching and learning processes shared with Visual Arts - Teaching Major students at Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) in the Visual Culture Education perspective. I start from a personal account and from the poetic intervention of the book Pedagogia da Auto-nomia, by Paulo Freire (2002) to reframe our trajectories as artist teachers, asking: “How do my autobiographical narratives reflect in the processes of teaching, learning and artistar?”.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/249913
10.51359/2675-7354.2021.249913
url https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/249913
identifier_str_mv 10.51359/2675-7354.2021.249913
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/249913/39256
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos Universitários: revista de cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos Universitários: revista de cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pernambuco
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pernambuco
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Universitários; v. 38 n. 1 (2021): Tempos fundantes, tempos presentes: 100 anos de Paulo Freire; 477-488
2675-7354
0425-4082
reponame:Estudos Universitários (Online)
instname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
instacron:UFPE
instname_str Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
instacron_str UFPE
institution UFPE
reponame_str Estudos Universitários (Online)
collection Estudos Universitários (Online)
repository.name.fl_str_mv Estudos Universitários (Online) - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
repository.mail.fl_str_mv estudosuniversitarios@ufpe.br
_version_ 1796798322979110912