O computador como proposta para superar dificuldades de aprendizagem: estratégia ou mito?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nepomuceno, Keite de Melo
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Castro, Mônica Rabello de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12797
Resumo: The aim of this study was to investigate the conceptions of learningdifficulties of individuals involved in programs that use computer searchingto identify their expectations about the technological resource to overcomesuch problem. Three programs have been investigated, compiling a sumof twelve interviews, which classify the individuals into three classes:teacher, instructor and the coordinator of the proposal. Two programs weredeveloped in public schools, one in Rio de Janeiro, another one in BaixadaFluminense, and the third one in a private school situated in the South ofRio de Janeiro. The analysis of the data was based on the ArgumentativeStrategy Model. The discourse faced in the same program showed fares,contradictions and a few approaches: for some individuals, the learningdifficulties don’t exist. For others, the difficulty is not from the child; yetothers consider that the child’s difficulty is related to psychological mattersopen to complex classifications. The computer appears just one time as aninducement, at another moment as a way to discipline the student, and alsoas a way of expression and part of the learning and teaching process. Theexistence of conflicted conceptions reflect a lack of agreement among them,causing hindrance in relation to the intended objectives of such program.
id UFPR-4_075f193028f404a59e2167904a2e29e4
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/12797
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling O computador como proposta para superar dificuldades de aprendizagem: estratégia ou mito?The computer as purpose to overcoming learning difficulties: strategy or mithe?difficulty in learning conceptions; computer in education; argumentative strategy; concepções de dificuldade de aprendizagem; computador na educação; estratégia argumentativaThe aim of this study was to investigate the conceptions of learningdifficulties of individuals involved in programs that use computer searchingto identify their expectations about the technological resource to overcomesuch problem. Three programs have been investigated, compiling a sumof twelve interviews, which classify the individuals into three classes:teacher, instructor and the coordinator of the proposal. Two programs weredeveloped in public schools, one in Rio de Janeiro, another one in BaixadaFluminense, and the third one in a private school situated in the South ofRio de Janeiro. The analysis of the data was based on the ArgumentativeStrategy Model. The discourse faced in the same program showed fares,contradictions and a few approaches: for some individuals, the learningdifficulties don’t exist. For others, the difficulty is not from the child; yetothers consider that the child’s difficulty is related to psychological mattersopen to complex classifications. The computer appears just one time as aninducement, at another moment as a way to discipline the student, and alsoas a way of expression and part of the learning and teaching process. Theexistence of conflicted conceptions reflect a lack of agreement among them,causing hindrance in relation to the intended objectives of such program.O objetivo deste estudo foi investigar as concepções de dificuldadesde aprendizagem de sujeitos envolvidos em programas que utilizamo computador, buscando identificar as expectativas que depositam norecurso tecnológico para a superação do problema. Investigaram-se trêsprogramas, num total de doze entrevistas, classificando os sujeitos em trêscategorias: professor, instrutor e coordenador da proposta. Dois programasfuncionavam em escolas públicas, uma do Rio de Janeiro e outra daBaixada Fluminense, e o terceiro em uma escola particular da Zona Sul doRio de Janeiro. A análise dos dados foi baseada no Modelo da EstratégiaArgumentativa. O confronto dos discursos em um mesmo programa reveloudistanciamentos, contradições e poucas aproximações: para alguns, nãoexiste dificuldade de aprendizagem; para outros, a dificuldade não é dacriança; e, para outros ainda, a dificuldade é da criança e está relacionada aquestões psicológicas passíveis de complexas classificações. O computadoraparece ora como mero motivador, ora como meio de disciplinar o aluno,ora como meio de expressão e parte do processo ensino-aprendizagem. Aexistência de conflitos entre as concepções reflete um não-consenso entreos envolvidos, acarretando efeitos impeditivos aos objetivos pretendidos pelos programas.UFPR2008-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12797Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 245-265Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 245-265Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 245-2651984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12797/8689https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12797/31142Nepomuceno, Keite de MeloCastro, Mônica Rabello deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:07:15Zoai:revistas.ufpr.br:article/12797Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:07:15Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv O computador como proposta para superar dificuldades de aprendizagem: estratégia ou mito?
The computer as purpose to overcoming learning difficulties: strategy or mithe?
title O computador como proposta para superar dificuldades de aprendizagem: estratégia ou mito?
spellingShingle O computador como proposta para superar dificuldades de aprendizagem: estratégia ou mito?
Nepomuceno, Keite de Melo
difficulty in learning conceptions; computer in education; argumentative strategy; concepções de dificuldade de aprendizagem; computador na educação; estratégia argumentativa
title_short O computador como proposta para superar dificuldades de aprendizagem: estratégia ou mito?
title_full O computador como proposta para superar dificuldades de aprendizagem: estratégia ou mito?
title_fullStr O computador como proposta para superar dificuldades de aprendizagem: estratégia ou mito?
title_full_unstemmed O computador como proposta para superar dificuldades de aprendizagem: estratégia ou mito?
title_sort O computador como proposta para superar dificuldades de aprendizagem: estratégia ou mito?
author Nepomuceno, Keite de Melo
author_facet Nepomuceno, Keite de Melo
Castro, Mônica Rabello de
author_role author
author2 Castro, Mônica Rabello de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nepomuceno, Keite de Melo
Castro, Mônica Rabello de
dc.subject.por.fl_str_mv difficulty in learning conceptions; computer in education; argumentative strategy; concepções de dificuldade de aprendizagem; computador na educação; estratégia argumentativa
topic difficulty in learning conceptions; computer in education; argumentative strategy; concepções de dificuldade de aprendizagem; computador na educação; estratégia argumentativa
description The aim of this study was to investigate the conceptions of learningdifficulties of individuals involved in programs that use computer searchingto identify their expectations about the technological resource to overcomesuch problem. Three programs have been investigated, compiling a sumof twelve interviews, which classify the individuals into three classes:teacher, instructor and the coordinator of the proposal. Two programs weredeveloped in public schools, one in Rio de Janeiro, another one in BaixadaFluminense, and the third one in a private school situated in the South ofRio de Janeiro. The analysis of the data was based on the ArgumentativeStrategy Model. The discourse faced in the same program showed fares,contradictions and a few approaches: for some individuals, the learningdifficulties don’t exist. For others, the difficulty is not from the child; yetothers consider that the child’s difficulty is related to psychological mattersopen to complex classifications. The computer appears just one time as aninducement, at another moment as a way to discipline the student, and alsoas a way of expression and part of the learning and teaching process. Theexistence of conflicted conceptions reflect a lack of agreement among them,causing hindrance in relation to the intended objectives of such program.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-11
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12797
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12797
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12797/8689
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12797/31142
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 245-265
Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 245-265
Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 245-265
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711897609568256