Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073 |
Resumo: | This research, was conducted in the years 2007/08, in a state school in Belo Horizonte, focuses on inclusive education and “training” of their teachers. This search was prioritized the method quantitative-qualitative, making use of the questionnaire, documentary analysis and the interview. We collected these data: favorable to the inclusion of teachers, lack of training of teachers to work with special students, lack of suitable infrastructure and specialized resources, high number of students in classrooms, intensification of teaching. Briefly was observed is an “exclusionary inclusion”. |
id |
UFPR-4_0f11e3126b107761804cb92bc4059884 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/16073 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Policies for Inclusion: study in a state school in Belo HorizontePolíticas para a Inclusão: estudo realizado em uma Escola Estadual de Belo Hori-Tópicos Específicos de EducaçãoEducação Inclusiva; Formação de Professores; Políticas da Secretaria da Educação para a Educação Inclusiva.Educação EspecialThis research, was conducted in the years 2007/08, in a state school in Belo Horizonte, focuses on inclusive education and “training” of their teachers. This search was prioritized the method quantitative-qualitative, making use of the questionnaire, documentary analysis and the interview. We collected these data: favorable to the inclusion of teachers, lack of training of teachers to work with special students, lack of suitable infrastructure and specialized resources, high number of students in classrooms, intensification of teaching. Briefly was observed is an “exclusionary inclusion”. Este trabalho, centrado nas Políticas Públicas para a Educação Inclusiva, enfatiza a formação de professores para trabalharem com alunos que apresentam necessidades educacionais especiais. A pesquisa, realizada em 2007/2008, em uma Escola Estadual de Belo Horizonte, objetivou investigar a capacitação de docentes para essa modalidade de educação e avaliar o processo de inclusão dos mencionados alunos, em uma Escola Estadual de BH. Metodologicamente, optou-se pela denominada pesquisa “Quali-Quanti”, na qual se aplicou um questionário que desenhou o perfil de 25 professoras da escola. Em termos qualitativos, foram entrevistadas 10 docentes, a diretora da escola e a gerente da Diretoria de Educação Especial (DEEP). Em síntese, foram estes os dados coletados: todas as professoras eram favoráveis à Educação Inclusiva; nenhuma delas tinha capacitação para trabalhar com essa educação e, apenas duas conheciam um pouco da legislação sobre a Educação Inclusiva; todas afirmaram tanto ter dificuldade de lidar com os referidos alunos quanto ser significativa a evasão escolar dos mesmos.UFPROliveira, Maria Auxiliadora MonteiroSouza, Sandra Freitas de2011-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 245-261Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 245-261Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 245-2611984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073/17232https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073/30914info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:50:38Zoai:revistas.ufpr.br:article/16073Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:50:38Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte Políticas para a Inclusão: estudo realizado em uma Escola Estadual de Belo Hori- |
title |
Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte |
spellingShingle |
Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte Oliveira, Maria Auxiliadora Monteiro Tópicos Específicos de Educação Educação Inclusiva; Formação de Professores; Políticas da Secretaria da Educação para a Educação Inclusiva. Educação Especial |
title_short |
Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte |
title_full |
Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte |
title_fullStr |
Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte |
title_full_unstemmed |
Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte |
title_sort |
Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte |
author |
Oliveira, Maria Auxiliadora Monteiro |
author_facet |
Oliveira, Maria Auxiliadora Monteiro Souza, Sandra Freitas de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Sandra Freitas de |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Maria Auxiliadora Monteiro Souza, Sandra Freitas de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tópicos Específicos de Educação Educação Inclusiva; Formação de Professores; Políticas da Secretaria da Educação para a Educação Inclusiva. Educação Especial |
topic |
Tópicos Específicos de Educação Educação Inclusiva; Formação de Professores; Políticas da Secretaria da Educação para a Educação Inclusiva. Educação Especial |
description |
This research, was conducted in the years 2007/08, in a state school in Belo Horizonte, focuses on inclusive education and “training” of their teachers. This search was prioritized the method quantitative-qualitative, making use of the questionnaire, documentary analysis and the interview. We collected these data: favorable to the inclusion of teachers, lack of training of teachers to work with special students, lack of suitable infrastructure and specialized resources, high number of students in classrooms, intensification of teaching. Briefly was observed is an “exclusionary inclusion”. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073/17232 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073/30914 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 245-261 Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 245-261 Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 245-261 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711895490396160 |