Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Maria Auxiliadora Monteiro
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Souza, Sandra Freitas de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073
Resumo: This research, was conducted in the years 2007/08, in a state school in Belo Horizonte, focuses on inclusive education and “training” of their teachers. This search was prioritized the method quantitative-qualitative, making use of the questionnaire, documentary analysis and the interview. We collected these data: favorable to the inclusion of teachers, lack of training of teachers to work with special students, lack of suitable infrastructure and specialized resources, high number of students in classrooms, intensification of teaching. Briefly was observed is an “exclusionary inclusion”.
id UFPR-4_0f11e3126b107761804cb92bc4059884
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/16073
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling Policies for Inclusion: study in a state school in Belo HorizontePolíticas para a Inclusão: estudo realizado em uma Escola Estadual de Belo Hori-Tópicos Específicos de EducaçãoEducação Inclusiva; Formação de Professores; Políticas da Secretaria da Educação para a Educação Inclusiva.Educação EspecialThis research, was conducted in the years 2007/08, in a state school in Belo Horizonte, focuses on inclusive education and “training” of their teachers. This search was prioritized the method quantitative-qualitative, making use of the questionnaire, documentary analysis and the interview. We collected these data: favorable to the inclusion of teachers, lack of training of teachers to work with special students, lack of suitable infrastructure and specialized resources, high number of students in classrooms, intensification of teaching. Briefly was observed is an “exclusionary inclusion”. Este trabalho, centrado nas Políticas Públicas para a Educação Inclusiva, enfatiza  a   formação   de   professores   para   trabalharem   com   alunos   que apresentam necessidades educacionais especiais. A pesquisa, realizada em 2007/2008, em uma Escola Estadual de Belo Horizonte, objetivou investigar a capacitação de docentes para essa modalidade de educação e avaliar o processo de inclusão dos mencionados alunos, em uma Escola Estadual de BH. Metodologicamente, optou-se pela denominada pesquisa “Quali-Quanti”, na qual se aplicou um questionário que desenhou o perfil de 25 professoras da escola. Em termos qualitativos, foram entrevistadas 10 docentes, a diretora da escola e a gerente da Diretoria de Educação Especial (DEEP). Em síntese, foram estes os dados coletados: todas as professoras eram favoráveis à Educação Inclusiva; nenhuma delas tinha capacitação para trabalhar com essa educação e, apenas duas conheciam um pouco da legislação sobre a Educação Inclusiva; todas afirmaram tanto ter dificuldade de lidar com os referidos alunos quanto ser significativa a evasão escolar dos mesmos.UFPROliveira, Maria Auxiliadora MonteiroSouza, Sandra Freitas de2011-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 245-261Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 245-261Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 245-2611984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073/17232https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073/30914info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:50:38Zoai:revistas.ufpr.br:article/16073Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:50:38Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte
Políticas para a Inclusão: estudo realizado em uma Escola Estadual de Belo Hori-
title Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte
spellingShingle Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte
Oliveira, Maria Auxiliadora Monteiro
Tópicos Específicos de Educação
Educação Inclusiva; Formação de Professores; Políticas da Secretaria da Educação para a Educação Inclusiva.
Educação Especial
title_short Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte
title_full Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte
title_fullStr Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte
title_full_unstemmed Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte
title_sort Policies for Inclusion: study in a state school in Belo Horizonte
author Oliveira, Maria Auxiliadora Monteiro
author_facet Oliveira, Maria Auxiliadora Monteiro
Souza, Sandra Freitas de
author_role author
author2 Souza, Sandra Freitas de
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Maria Auxiliadora Monteiro
Souza, Sandra Freitas de
dc.subject.por.fl_str_mv Tópicos Específicos de Educação
Educação Inclusiva; Formação de Professores; Políticas da Secretaria da Educação para a Educação Inclusiva.
Educação Especial
topic Tópicos Específicos de Educação
Educação Inclusiva; Formação de Professores; Políticas da Secretaria da Educação para a Educação Inclusiva.
Educação Especial
description This research, was conducted in the years 2007/08, in a state school in Belo Horizonte, focuses on inclusive education and “training” of their teachers. This search was prioritized the method quantitative-qualitative, making use of the questionnaire, documentary analysis and the interview. We collected these data: favorable to the inclusion of teachers, lack of training of teachers to work with special students, lack of suitable infrastructure and specialized resources, high number of students in classrooms, intensification of teaching. Briefly was observed is an “exclusionary inclusion”.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073/17232
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16073/30914
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 245-261
Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 245-261
Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 245-261
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711895490396160