Desafios para o professor na sociedade da informação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baladeli, Ana Paula Domingos
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Ferreira Barros, Marta Silene, Altoé, Anair
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16619
Resumo: Information and communication technologies – ICT are prominence in a large context of scientific and technological investments. ICT promote changes in production, storage, and dissemination of information and knowledge. This way the present article intents to discuss the impact of information society in education based on the discourse about the democracy of knowledge. For that, some research by (CASTELLS, 2000; SCHAFF, 1995; LÉVY, 1999; MATTELART, 2006; FRIGOTTO, 1996; NAGEL, 2002) were consulted for conceptualize the information society in order to comprehend the role of the technologies in this context. The challenges of teacher to act critically with technologies are expanded increasingly access of information which cause discussion about the traditional approach education. Analysis done by (ALTOÉ, 2003; TERUYA, 2006; BRITO, PURIFICAÇÃO, 2008) revealed the necessity of teacher training for critique and reflexive about the use of technologies in the pedagogical practice. Thus, the research consulted assisted the critique about the characteristics of information society and the implications to teacher’s role in face of increasingly use of technologies.   Keywords: education; teacher training; information and communication technologies.
id UFPR-4_c9663b27ce95f01607a1ca2b2b12a30b
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/16619
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling Desafios para o professor na sociedade da informaçãoCHALLENGES FOR TEACHER IN THE INFORMATION SOCIETYEducaçãoeducação; formação do professor; tecnologias da informação e comunicação Information and communication technologies – ICT are prominence in a large context of scientific and technological investments. ICT promote changes in production, storage, and dissemination of information and knowledge. This way the present article intents to discuss the impact of information society in education based on the discourse about the democracy of knowledge. For that, some research by (CASTELLS, 2000; SCHAFF, 1995; LÉVY, 1999; MATTELART, 2006; FRIGOTTO, 1996; NAGEL, 2002) were consulted for conceptualize the information society in order to comprehend the role of the technologies in this context. The challenges of teacher to act critically with technologies are expanded increasingly access of information which cause discussion about the traditional approach education. Analysis done by (ALTOÉ, 2003; TERUYA, 2006; BRITO, PURIFICAÇÃO, 2008) revealed the necessity of teacher training for critique and reflexive about the use of technologies in the pedagogical practice. Thus, the research consulted assisted the critique about the characteristics of information society and the implications to teacher’s role in face of increasingly use of technologies.   Keywords: education; teacher training; information and communication technologies.As tecnologias da informação e da comunicação – TIC – ganham evidência em um contexto de amplo investimento científico e tecnológico. As TIC promovem alterações na produção, no armazenamento e na divulgação de informação e de conhecimento. Este trabalho tem o propósito de discutir os impactos da sociedade da informação na educação engendrados pelo discurso da democratização do conhecimento. Para tanto, buscou-se em pesquisas de Castells (2000), Schaff (1995), Lévy (1999), Mattelart (2006), Frigotto, (1996), e Nagel (2002) a conceituação da sociedade da informação a fim de compreender o papel das tecnologias nesse contexto. A análise apontou os desafios para o professor para atuação crítica com tecnologias uma vez que o aumento no acesso à informação gera questionamentos sobre as abordagens educacionais tradicionais. Análises feitas por Altoé (2003), Teruya (2006), Brito e Purificação (2008) revelam a necessidade de formação do professor para análise crítica e reflexiva para o uso de tecnologias em sua prática pedagógica. Assim, o referencial adotado possibilitou a apreciação crítica a respeito das características da sociedade da informação e as implicações no papel do professor diante do uso crescente de tecnologias. UFPRBaladeli, Ana Paula DomingosFerreira Barros, Marta SileneAltoé, Anair2012-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16619Educar em Revista; v. 28, n. 45 (2012); p. 155-165Educar em Revista; v. 28, n. 45 (2012); p. 155-165Educar em Revista; v. 28, n. 45 (2012); p. 155-1651984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16619/19385https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16619/30822info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:46:10Zoai:revistas.ufpr.br:article/16619Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:46:10Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Desafios para o professor na sociedade da informação
CHALLENGES FOR TEACHER IN THE INFORMATION SOCIETY
title Desafios para o professor na sociedade da informação
spellingShingle Desafios para o professor na sociedade da informação
Baladeli, Ana Paula Domingos
Educação
educação; formação do professor; tecnologias da informação e comunicação
title_short Desafios para o professor na sociedade da informação
title_full Desafios para o professor na sociedade da informação
title_fullStr Desafios para o professor na sociedade da informação
title_full_unstemmed Desafios para o professor na sociedade da informação
title_sort Desafios para o professor na sociedade da informação
author Baladeli, Ana Paula Domingos
author_facet Baladeli, Ana Paula Domingos
Ferreira Barros, Marta Silene
Altoé, Anair
author_role author
author2 Ferreira Barros, Marta Silene
Altoé, Anair
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Baladeli, Ana Paula Domingos
Ferreira Barros, Marta Silene
Altoé, Anair
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
educação; formação do professor; tecnologias da informação e comunicação
topic Educação
educação; formação do professor; tecnologias da informação e comunicação
description Information and communication technologies – ICT are prominence in a large context of scientific and technological investments. ICT promote changes in production, storage, and dissemination of information and knowledge. This way the present article intents to discuss the impact of information society in education based on the discourse about the democracy of knowledge. For that, some research by (CASTELLS, 2000; SCHAFF, 1995; LÉVY, 1999; MATTELART, 2006; FRIGOTTO, 1996; NAGEL, 2002) were consulted for conceptualize the information society in order to comprehend the role of the technologies in this context. The challenges of teacher to act critically with technologies are expanded increasingly access of information which cause discussion about the traditional approach education. Analysis done by (ALTOÉ, 2003; TERUYA, 2006; BRITO, PURIFICAÇÃO, 2008) revealed the necessity of teacher training for critique and reflexive about the use of technologies in the pedagogical practice. Thus, the research consulted assisted the critique about the characteristics of information society and the implications to teacher’s role in face of increasingly use of technologies.   Keywords: education; teacher training; information and communication technologies.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16619
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16619
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16619/19385
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16619/30822
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 28, n. 45 (2012); p. 155-165
Educar em Revista; v. 28, n. 45 (2012); p. 155-165
Educar em Revista; v. 28, n. 45 (2012); p. 155-165
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1788989830344998912