Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Gomes, Cleide
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Medeiros Germano, Raimunda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4693
Resumo: The study identifies nursing laboratory contributions to the teaching/learning process from graduate students’ point of view, and analyzes its importance to developing abilities. As an investigation procedure, focal group meetings were undertaken, and students were identified by flower names to assure their anonymity. Analysis used the qualitative method, and its theoretical main source were essays from authors who study the teaching/learning process in the Nursing laboratory and emphasize humanization of the teaching practice. Results show the importance of the Nursing laboratory to facilitate the teaching/learning process, recognizing that the Laboratory is a place of excellence to develop abilities
id UFRGS-15_725860b6c1252cda06f84ba0b3cc4724
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4693
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view.Proceso enseñanza/aprendizaje en el laboratorio de enfermería: visión de los estudiantes.Processo ensino/aprendizagem no laboratório de enfermagem: visão de estudantesEstudantes de enfermagemLaboratóriosMétodosEnsinoAprendizagem.The study identifies nursing laboratory contributions to the teaching/learning process from graduate students’ point of view, and analyzes its importance to developing abilities. As an investigation procedure, focal group meetings were undertaken, and students were identified by flower names to assure their anonymity. Analysis used the qualitative method, and its theoretical main source were essays from authors who study the teaching/learning process in the Nursing laboratory and emphasize humanization of the teaching practice. Results show the importance of the Nursing laboratory to facilitate the teaching/learning process, recognizing that the Laboratory is a place of excellence to develop abilitiesEl estudio identifica contribuciones del laboratorio de Enfermería en el proceso enseñanza/aprendizaje, a partir de la visión de estudiantes de grado, y analiza su importancia en el desarrollo de habilidades. Como procedimiento de investigación realizamos reuniones del grupo focal e identificamos a los alumnos con nombres de flores para garantizar su anonimato. El análisis de abordaje cualitativo tuvo como aporte teórico – fundamental, autores que se refieren a la enseñanza/aprendizaje en el laboratorio de enfermería y que privilegian la humanización de la enseñanza. Los resultados indican la importancia del laboratorio como facilitador del proceso enseñar/aprender, y reconocen que el laboratório es el lócus por excelencia para el desarrollo de habilidades.O estudo identifica contribuições do laboratório de Enfermagem no processo ensino/aprendizagem, a partir da visão de estudantes de graduação e analisa sua importância no desenvolvimento de habilidades. Como procedimento de investigação, realizamos reuniões de grupo focal e identificamos os estudantes por nomes de flores para garantir o anonimato. A análise, de abordagem qualitativa, teve como aporte teórico fundamental autores que tratam do ensino/aprendizagem no laboratório de Enfermagem e que privilegiam a humanização no ensino. Os resultados apontam a importância do laboratório como facilitador do processo ensinar/aprender. E, reconhecem que o laboratório é o lócus por excelência para o desenvolvimento das habilidadesEscola de Enfermagem da UFRGS2008-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4693Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 3 (2007); 401Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 3 (2007); 4011983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4693/2598Oliveira Gomes, CleideMedeiros Germano, Raimundainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T18:11:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/4693Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T18:11:38Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view.
Proceso enseñanza/aprendizaje en el laboratorio de enfermería: visión de los estudiantes.
Processo ensino/aprendizagem no laboratório de enfermagem: visão de estudantes
title Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view.
spellingShingle Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view.
Oliveira Gomes, Cleide
Estudantes de enfermagem
Laboratórios
Métodos
Ensino
Aprendizagem.
title_short Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view.
title_full Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view.
title_fullStr Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view.
title_full_unstemmed Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view.
title_sort Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view.
author Oliveira Gomes, Cleide
author_facet Oliveira Gomes, Cleide
Medeiros Germano, Raimunda
author_role author
author2 Medeiros Germano, Raimunda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Gomes, Cleide
Medeiros Germano, Raimunda
dc.subject.por.fl_str_mv Estudantes de enfermagem
Laboratórios
Métodos
Ensino
Aprendizagem.
topic Estudantes de enfermagem
Laboratórios
Métodos
Ensino
Aprendizagem.
description The study identifies nursing laboratory contributions to the teaching/learning process from graduate students’ point of view, and analyzes its importance to developing abilities. As an investigation procedure, focal group meetings were undertaken, and students were identified by flower names to assure their anonymity. Analysis used the qualitative method, and its theoretical main source were essays from authors who study the teaching/learning process in the Nursing laboratory and emphasize humanization of the teaching practice. Results show the importance of the Nursing laboratory to facilitate the teaching/learning process, recognizing that the Laboratory is a place of excellence to develop abilities
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4693
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4693
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4693/2598
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 3 (2007); 401
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 3 (2007); 401
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331226062848