Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4693 |
Resumo: | The study identifies nursing laboratory contributions to the teaching/learning process from graduate students’ point of view, and analyzes its importance to developing abilities. As an investigation procedure, focal group meetings were undertaken, and students were identified by flower names to assure their anonymity. Analysis used the qualitative method, and its theoretical main source were essays from authors who study the teaching/learning process in the Nursing laboratory and emphasize humanization of the teaching practice. Results show the importance of the Nursing laboratory to facilitate the teaching/learning process, recognizing that the Laboratory is a place of excellence to develop abilities |
id |
UFRGS-15_725860b6c1252cda06f84ba0b3cc4724 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/4693 |
network_acronym_str |
UFRGS-15 |
network_name_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view.Proceso enseñanza/aprendizaje en el laboratorio de enfermería: visión de los estudiantes.Processo ensino/aprendizagem no laboratório de enfermagem: visão de estudantesEstudantes de enfermagemLaboratóriosMétodosEnsinoAprendizagem.The study identifies nursing laboratory contributions to the teaching/learning process from graduate students’ point of view, and analyzes its importance to developing abilities. As an investigation procedure, focal group meetings were undertaken, and students were identified by flower names to assure their anonymity. Analysis used the qualitative method, and its theoretical main source were essays from authors who study the teaching/learning process in the Nursing laboratory and emphasize humanization of the teaching practice. Results show the importance of the Nursing laboratory to facilitate the teaching/learning process, recognizing that the Laboratory is a place of excellence to develop abilitiesEl estudio identifica contribuciones del laboratorio de Enfermería en el proceso enseñanza/aprendizaje, a partir de la visión de estudiantes de grado, y analiza su importancia en el desarrollo de habilidades. Como procedimiento de investigación realizamos reuniones del grupo focal e identificamos a los alumnos con nombres de flores para garantizar su anonimato. El análisis de abordaje cualitativo tuvo como aporte teórico – fundamental, autores que se refieren a la enseñanza/aprendizaje en el laboratorio de enfermería y que privilegian la humanización de la enseñanza. Los resultados indican la importancia del laboratorio como facilitador del proceso enseñar/aprender, y reconocen que el laboratório es el lócus por excelencia para el desarrollo de habilidades.O estudo identifica contribuições do laboratório de Enfermagem no processo ensino/aprendizagem, a partir da visão de estudantes de graduação e analisa sua importância no desenvolvimento de habilidades. Como procedimento de investigação, realizamos reuniões de grupo focal e identificamos os estudantes por nomes de flores para garantir o anonimato. A análise, de abordagem qualitativa, teve como aporte teórico fundamental autores que tratam do ensino/aprendizagem no laboratório de Enfermagem e que privilegiam a humanização no ensino. Os resultados apontam a importância do laboratório como facilitador do processo ensinar/aprender. E, reconhecem que o laboratório é o lócus por excelência para o desenvolvimento das habilidadesEscola de Enfermagem da UFRGS2008-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4693Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 3 (2007); 401Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 3 (2007); 4011983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4693/2598Oliveira Gomes, CleideMedeiros Germano, Raimundainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T18:11:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/4693Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T18:11:38Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view. Proceso enseñanza/aprendizaje en el laboratorio de enfermería: visión de los estudiantes. Processo ensino/aprendizagem no laboratório de enfermagem: visão de estudantes |
title |
Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view. |
spellingShingle |
Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view. Oliveira Gomes, Cleide Estudantes de enfermagem Laboratórios Métodos Ensino Aprendizagem. |
title_short |
Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view. |
title_full |
Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view. |
title_fullStr |
Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view. |
title_full_unstemmed |
Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view. |
title_sort |
Teaching learning process on the nursing laboratory: students’ points of view. |
author |
Oliveira Gomes, Cleide |
author_facet |
Oliveira Gomes, Cleide Medeiros Germano, Raimunda |
author_role |
author |
author2 |
Medeiros Germano, Raimunda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Gomes, Cleide Medeiros Germano, Raimunda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudantes de enfermagem Laboratórios Métodos Ensino Aprendizagem. |
topic |
Estudantes de enfermagem Laboratórios Métodos Ensino Aprendizagem. |
description |
The study identifies nursing laboratory contributions to the teaching/learning process from graduate students’ point of view, and analyzes its importance to developing abilities. As an investigation procedure, focal group meetings were undertaken, and students were identified by flower names to assure their anonymity. Analysis used the qualitative method, and its theoretical main source were essays from authors who study the teaching/learning process in the Nursing laboratory and emphasize humanization of the teaching practice. Results show the importance of the Nursing laboratory to facilitate the teaching/learning process, recognizing that the Laboratory is a place of excellence to develop abilities |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4693 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4693 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4693/2598 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 3 (2007); 401 Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 3 (2007); 401 1983-1447 0102-6933 reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
collection |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistappgdir@ufrgs.br |
_version_ |
1799766331226062848 |