The challenge of teaching how to care: the vision of the Nursing undergraduate student

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Escopelli Deves, Celina
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Nunes, Dulce Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4352
Resumo: This paper refers to teaching/learning in a subject named Fundaments of Human Care III – Care Module – at the Nursing School of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul, under the vision of the undergraduate student. In 1996, the subject started at the fourth semester of the curriculum, constituted of its basic thematic, and in which the students learn about the genesis of human care process. The daily reports of the students during this module practice at the Pediatric Oncology Unit (POU) of a University Hospital, in Porto Alegre, RS, were submitted to phenomenological analysis, based on Merleau-Ponty (Martins, 1992). From this analysis emerged the significance expressed by the student of the experiences on the POU; the relation between teaching-practice; theoretical basis and care.
id UFRGS-15_f5852d1d12928f76a9b5f79e0a9bf842
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4352
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling The challenge of teaching how to care: the vision of the Nursing undergraduate studentDesafio de ensinar a cuidar sob a ótica do aluno do curso de graduação em enfermagemCuidado humanoGêneseEnsino de enfermagemThis paper refers to teaching/learning in a subject named Fundaments of Human Care III – Care Module – at the Nursing School of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul, under the vision of the undergraduate student. In 1996, the subject started at the fourth semester of the curriculum, constituted of its basic thematic, and in which the students learn about the genesis of human care process. The daily reports of the students during this module practice at the Pediatric Oncology Unit (POU) of a University Hospital, in Porto Alegre, RS, were submitted to phenomenological analysis, based on Merleau-Ponty (Martins, 1992). From this analysis emerged the significance expressed by the student of the experiences on the POU; the relation between teaching-practice; theoretical basis and care.Este estudio es relativo a la enseñanza/aprendizaje en la asignatura de “Fundamentos do Cuidado Humano”, módulo del cuidado Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, bajo la óptica del alumno del curso de graduación en enfermería. En 1996 inició la asignatura en lo cuarto periodo del currícolo, constituida de la temática básica, donde los estudiantes aprenden sobre la genesis del cuidado humano. Los informes diarios, emitidos por los alumnos durante la práctica de este módulo, en la Unidad Oncológica Pediátrica de un hospital de enseñanza, en Porto Alegre-RS, fueron sometidos al análisis fenomonológica, com base em Merleau-Ponty (Martins, 1992) Del análisis emergió el significado expresso por el alumno respecto a las experiencias en la UOP, la relación entre enseñanzapráctica, base teórica y cuidado.Este estudo refere-se ao ensino/aprendizagem na disciplina de Fundamentos do Cuidado Humano III – módulo do cuidado – Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, sob a ótica do aluno do curso de graduação em enfermagem. Em 1996, iniciou-se a disciplina, no quarto semestre do currículo, constituída da temática básica, onde os acadêmicos aprendem sobre a gênese do cuidado humano. Os relatos diários, dos alunos, durante a prática desse módulo, na Unidade Oncológica Pediátrica (UOP) de um hospital de ensino, em Porto Alegre-RS, foram submetidos à análise fenomenológica, com base em Merleau-Ponty (Martins, 1992). Da análise emergiu o significado expresso pelo aluno quanto às experiências na UOP; a relação entre ensino-prática, base teórica e cuidado.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4352Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 22 No. 1 (2001); 69Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 22 n. 1 (2001); 691983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4352/2300Escopelli Deves, CelinaNunes, Dulce Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:31:52Zoai:seer.ufrgs.br:article/4352Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:31:52Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The challenge of teaching how to care: the vision of the Nursing undergraduate student
Desafio de ensinar a cuidar sob a ótica do aluno do curso de graduação em enfermagem
title The challenge of teaching how to care: the vision of the Nursing undergraduate student
spellingShingle The challenge of teaching how to care: the vision of the Nursing undergraduate student
Escopelli Deves, Celina
Cuidado humano
Gênese
Ensino de enfermagem
title_short The challenge of teaching how to care: the vision of the Nursing undergraduate student
title_full The challenge of teaching how to care: the vision of the Nursing undergraduate student
title_fullStr The challenge of teaching how to care: the vision of the Nursing undergraduate student
title_full_unstemmed The challenge of teaching how to care: the vision of the Nursing undergraduate student
title_sort The challenge of teaching how to care: the vision of the Nursing undergraduate student
author Escopelli Deves, Celina
author_facet Escopelli Deves, Celina
Nunes, Dulce Maria
author_role author
author2 Nunes, Dulce Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Escopelli Deves, Celina
Nunes, Dulce Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Cuidado humano
Gênese
Ensino de enfermagem
topic Cuidado humano
Gênese
Ensino de enfermagem
description This paper refers to teaching/learning in a subject named Fundaments of Human Care III – Care Module – at the Nursing School of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul, under the vision of the undergraduate student. In 1996, the subject started at the fourth semester of the curriculum, constituted of its basic thematic, and in which the students learn about the genesis of human care process. The daily reports of the students during this module practice at the Pediatric Oncology Unit (POU) of a University Hospital, in Porto Alegre, RS, were submitted to phenomenological analysis, based on Merleau-Ponty (Martins, 1992). From this analysis emerged the significance expressed by the student of the experiences on the POU; the relation between teaching-practice; theoretical basis and care.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4352
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4352
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4352/2300
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 22 No. 1 (2001); 69
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 22 n. 1 (2001); 69
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766329973014528