Financing the Right to Education: disputes over PEC n. 15/2015

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frantz, Maíra Gallotti
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Schmidt, Katia Cristina Sommer
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123831
Resumo: The transitory nature of Fundeb led to political disputes surrounding its continuity. The objective of this research was to understand a portion of this process of disputes operated by different groups, organized in the parliamentary and decision-making arena, for projects, designs and redistributive results for the financing of basic education. Its operationalization took place based on a documentary survey. The main source refers to the proposals formally registered by different political actors published and carried out in 2020 for approval of PEC n. 15/2015 until its approval by EC n. 108/2020. The research points to the movement of organized groups in favor of preserving their interests, even though they may not present answers to problems verified in objective reality. It also evidences that more progressive political forces that disputed the main points of Fundeb were more favored in the positive text, fostering possible advances.
id UFRGS-27_33dff7f9279ccdb64c8c14674cb1a232
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/123831
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Financing the Right to Education: disputes over PEC n. 15/2015Financiación del Derecho a la Educación: disputas sobre la PEC n. 15/2015Financiamento do Direito à Educação: disputas sobre a PEC n. 15/2015FundebEducation FundingEducational PolicyBasic EducationFundebFinanciación de la EducaciónPolítica EducativaEducación PrimariaFundebFinanciamento da EducaçãoPolítica EducacionalEducação BásicaThe transitory nature of Fundeb led to political disputes surrounding its continuity. The objective of this research was to understand a portion of this process of disputes operated by different groups, organized in the parliamentary and decision-making arena, for projects, designs and redistributive results for the financing of basic education. Its operationalization took place based on a documentary survey. The main source refers to the proposals formally registered by different political actors published and carried out in 2020 for approval of PEC n. 15/2015 until its approval by EC n. 108/2020. The research points to the movement of organized groups in favor of preserving their interests, even though they may not present answers to problems verified in objective reality. It also evidences that more progressive political forces that disputed the main points of Fundeb were more favored in the positive text, fostering possible advances.El carácter transitorio del Fundeb hasta 2020 elevó a la escena nacional disputas políticas acerca de su continuidad. El estudio objetivó comprender el proceso de disputa de diferentes grupos, organizados en el ámbito parlamentario y de toma de decisiones, por proyectos, diseños y resultados redistributivos para asegurar el derecho a la educación. El análisis privilegió las disputas celebradas en 2020 para la aprobación de la PEC n. 15/2015 hasta su positivación por el CE n. 108/2020. Se realizó una investigación documental para observar a los actores presentes y analizar sus propuestas. La investigación señala el tránsito de grupos organizados a favor de la preservación de sus propios intereses, aunque puedan no presentar respuestas para la resolución de los problemas verificados en la realidad objetiva. Además, muestra que las fuerzas políticas más progresistas que disputaron los principales puntos de la Fundeb fueron más favorecidas en el texto positivado, promoviendo posibles avances.O caráter transitório do Fundeb ascendeu disputas políticas em torno de sua continuidade. O objetivo desta pesquisa consistiu em compreender uma parcela deste processo de disputas operado por diferentes grupos, organizados na arena parlamentar e decisória, por projetos, desenhos e resultados redistributivos para o financiamento da educação básica. Sua operacionalização deu-se a partir de levantamento documental. A principal fonte remete às proposições formalmente registradas por diferentes atores políticos publicizadas e realizadas em 2020 para aprovação da PEC n. 15/2015 até sua positivação pela EC n. 108/2020. A pesquisa aponta para a movimentação de grupos organizados em favor da preservação de seus interesses, ainda que estes possam não apresentar respostas para problemas verificados na realidade objetiva. Evidencia ainda que forças políticas mais progressistas que disputaram os principais pontos do Fundeb foram mais favorecidas no texto positivado, promovendo avanços possíveis.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/12383110.22491/2236-5907123831FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123831/90579Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrantz, Maíra GallottiSchmidt, Katia Cristina Sommer2023-12-01T20:42:36Zoai:seer.ufrgs.br:article/123831Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-12-01T20:42:36FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Financing the Right to Education: disputes over PEC n. 15/2015
Financiación del Derecho a la Educación: disputas sobre la PEC n. 15/2015
Financiamento do Direito à Educação: disputas sobre a PEC n. 15/2015
title Financing the Right to Education: disputes over PEC n. 15/2015
spellingShingle Financing the Right to Education: disputes over PEC n. 15/2015
Frantz, Maíra Gallotti
Fundeb
Education Funding
Educational Policy
Basic Education
Fundeb
Financiación de la Educación
Política Educativa
Educación Primaria
Fundeb
Financiamento da Educação
Política Educacional
Educação Básica
title_short Financing the Right to Education: disputes over PEC n. 15/2015
title_full Financing the Right to Education: disputes over PEC n. 15/2015
title_fullStr Financing the Right to Education: disputes over PEC n. 15/2015
title_full_unstemmed Financing the Right to Education: disputes over PEC n. 15/2015
title_sort Financing the Right to Education: disputes over PEC n. 15/2015
author Frantz, Maíra Gallotti
author_facet Frantz, Maíra Gallotti
Schmidt, Katia Cristina Sommer
author_role author
author2 Schmidt, Katia Cristina Sommer
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frantz, Maíra Gallotti
Schmidt, Katia Cristina Sommer
dc.subject.por.fl_str_mv Fundeb
Education Funding
Educational Policy
Basic Education
Fundeb
Financiación de la Educación
Política Educativa
Educación Primaria
Fundeb
Financiamento da Educação
Política Educacional
Educação Básica
topic Fundeb
Education Funding
Educational Policy
Basic Education
Fundeb
Financiación de la Educación
Política Educativa
Educación Primaria
Fundeb
Financiamento da Educação
Política Educacional
Educação Básica
description The transitory nature of Fundeb led to political disputes surrounding its continuity. The objective of this research was to understand a portion of this process of disputes operated by different groups, organized in the parliamentary and decision-making arena, for projects, designs and redistributive results for the financing of basic education. Its operationalization took place based on a documentary survey. The main source refers to the proposals formally registered by different political actors published and carried out in 2020 for approval of PEC n. 15/2015 until its approval by EC n. 108/2020. The research points to the movement of organized groups in favor of preserving their interests, even though they may not present answers to problems verified in objective reality. It also evidences that more progressive political forces that disputed the main points of Fundeb were more favored in the positive text, fostering possible advances.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123831
10.22491/2236-5907123831
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123831
identifier_str_mv 10.22491/2236-5907123831
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123831/90579
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275778789376