The Financing of Early Childhood Education in the city of Londrina/PR (2015-2019)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Aline de Barros Vidal
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/109758
Resumo: The article aimed to reflect on the funding of Early Childhood Education in the city of Londrina, Paraná, from 2015 to 2019, based on the assumption that funding is a sine qua non condition for the realization of that right with quality. Based on bibliographic and documentary research, the legal discipline of the right to Early Childhood Education and financing of education in Brazil is reflected, starting with a case study in Londrina city using data from the Information System on Public Budgets in Education (Siope), data from the School Census and data from the Student Quality Cost Simulator Platform (SimCAQ). The results obtained point to a strong participation of the private sector in the expansion of the childcare segment and that the agreement with private institutions is a political option for the municipality, even if it has a good tax capacity.
id UFRGS-27_74b808ef38929667559def02f9c9b826
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/109758
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling The Financing of Early Childhood Education in the city of Londrina/PR (2015-2019)El Financiamiento de la Educación Inicial en el Municipio de Londrina/PR (2015-2019)O Financiamento da Educação Infantil no Município de Londrina/PR (2015-2019)Financiamento da EducaçãoEducação InfantilPrivatizaçãoPolíticas EducacionaisFinanciamento da Educação InfantilEducation FundingChild EducationPrivatizationEducational PoliciesFinanciamiento de la EducaciónEducación InicialPrivatizaciónPolíticas EducativasThe article aimed to reflect on the funding of Early Childhood Education in the city of Londrina, Paraná, from 2015 to 2019, based on the assumption that funding is a sine qua non condition for the realization of that right with quality. Based on bibliographic and documentary research, the legal discipline of the right to Early Childhood Education and financing of education in Brazil is reflected, starting with a case study in Londrina city using data from the Information System on Public Budgets in Education (Siope), data from the School Census and data from the Student Quality Cost Simulator Platform (SimCAQ). The results obtained point to a strong participation of the private sector in the expansion of the childcare segment and that the agreement with private institutions is a political option for the municipality, even if it has a good tax capacity.El artículo tuvo como objetivo reflexionar sobre la financiación de la Educación Inicial en la ciudad de Londrina, Paraná, en el período de 2015 a 2019, a partir del supuesto de que la financiación es una condición sine qua non para la realización del derecho con calidad. A partir de una investigación documental, se reflexiona sobre la disciplina jurídica del derecho a la Educación Inicial y la financiación de la educación en Brasil, a partir de un estudio de caso en el municipio de Londrina, utilizando datos del Sistema de Informações sobre Orçamentos Públicos em Educação (Siope), datos del Censo Escolar y de la Plataforma do Simulador de Custo Aluno Qualidade (SimCAQ). Los resultados obtenidos apuntan a una fuerte participación del sector privado en la expansión del segmento de guarderías y muestran que el convenio con instituciones privadas es una opción política del municipio, aunque presente una buena capacidad tributaria.O artigo teve por objetivo refletir sobre o financiamento da Educação Infantil no município de Londrina, Paraná, no período de 2015 a 2019, partindo do pressuposto de que o financiamento é condição sine qua non para a efetivação do direito com qualidade. A partir de pesquisa documental, reflete-se sobre o disciplinamento legal do direito à Educação Infantil e do financiamento da educação no Brasil, partindo para um estudo de caso no município de Londrina utilizando dados do Sistema de Informações sobre Orçamentos Públicos em Educação (Siope), do Censo Escolar e da Plataforma do Simulador de Custo Aluno Qualidade (SimCAQ). Os resultados obtidos apontam para uma forte participação do setor privado na expansão do segmento da creche e evidenciam que o conveniamento com instituições privadas é uma opção política do município, mesmo que este apresente uma boa capacidade tributária.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2022-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/10975810.22491/2236-5907109758FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/109758/85071Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Aline de Barros Vidal2022-06-02T03:42:25Zoai:seer.ufrgs.br:article/109758Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2022-06-02T03:42:25FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Financing of Early Childhood Education in the city of Londrina/PR (2015-2019)
El Financiamiento de la Educación Inicial en el Municipio de Londrina/PR (2015-2019)
O Financiamento da Educação Infantil no Município de Londrina/PR (2015-2019)
title The Financing of Early Childhood Education in the city of Londrina/PR (2015-2019)
spellingShingle The Financing of Early Childhood Education in the city of Londrina/PR (2015-2019)
Gonçalves, Aline de Barros Vidal
Financiamento da Educação
Educação Infantil
Privatização
Políticas Educacionais
Financiamento da Educação Infantil
Education Funding
Child Education
Privatization
Educational Policies
Financiamiento de la Educación
Educación Inicial
Privatización
Políticas Educativas
title_short The Financing of Early Childhood Education in the city of Londrina/PR (2015-2019)
title_full The Financing of Early Childhood Education in the city of Londrina/PR (2015-2019)
title_fullStr The Financing of Early Childhood Education in the city of Londrina/PR (2015-2019)
title_full_unstemmed The Financing of Early Childhood Education in the city of Londrina/PR (2015-2019)
title_sort The Financing of Early Childhood Education in the city of Londrina/PR (2015-2019)
author Gonçalves, Aline de Barros Vidal
author_facet Gonçalves, Aline de Barros Vidal
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Aline de Barros Vidal
dc.subject.por.fl_str_mv Financiamento da Educação
Educação Infantil
Privatização
Políticas Educacionais
Financiamento da Educação Infantil
Education Funding
Child Education
Privatization
Educational Policies
Financiamiento de la Educación
Educación Inicial
Privatización
Políticas Educativas
topic Financiamento da Educação
Educação Infantil
Privatização
Políticas Educacionais
Financiamento da Educação Infantil
Education Funding
Child Education
Privatization
Educational Policies
Financiamiento de la Educación
Educación Inicial
Privatización
Políticas Educativas
description The article aimed to reflect on the funding of Early Childhood Education in the city of Londrina, Paraná, from 2015 to 2019, based on the assumption that funding is a sine qua non condition for the realization of that right with quality. Based on bibliographic and documentary research, the legal discipline of the right to Early Childhood Education and financing of education in Brazil is reflected, starting with a case study in Londrina city using data from the Information System on Public Budgets in Education (Siope), data from the School Census and data from the Student Quality Cost Simulator Platform (SimCAQ). The results obtained point to a strong participation of the private sector in the expansion of the childcare segment and that the agreement with private institutions is a political option for the municipality, even if it has a good tax capacity.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/109758
10.22491/2236-5907109758
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/109758
identifier_str_mv 10.22491/2236-5907109758
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/109758/85071
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275401302016