EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira dos Santos, Marlene
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Guimarães dos Santos , Rosilene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19986
Resumo: This work presents Early Childhood Education (ECE) privatization using public fund resources. It analyzes the (ANONYMOUS) Project implemented in (ANONYMOUS) municipality in 2018, under the justification by executive branch of expanding enrollment in Early Childhood Education. This is a qualitative approach research which, for this article, a documentary analysis was performed of accreditation public notices of aforementioned project. Findings indicate that amounts allocated to private institutions to care of children from 2 to 5 years old have increased every year, and that information about quality of education offered by partner institutions is little known. It is concluded that expansion of vacancies in Early Childhood Education with public funds in private institutions results from the application of neoliberal principles in education field, threaten public education, and brings difficulties for social control of the quality of education.  
id UNISUL-4_617ba65debaf77ae66e76e0234849b09
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/19986
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITYPRIVATIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN INFANTIL: ANÁLISIS DEL PROYECTO (ANÓNIMO) DE LA MUNICIPALIDAD (ANÓNIMA)PRIVATIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DO PROJETO PÉ NA ESCOLA NO MUNICÍPIO DE SALVADOR-BAHIAPrivatización; Administración de la Educación; Educación Infantil; Fondos públicos.Privatização; Gestão da Educação; Educação Infantil; Fundo público.Privatization Education management Public fundsEarly Childhood Education This work presents Early Childhood Education (ECE) privatization using public fund resources. It analyzes the (ANONYMOUS) Project implemented in (ANONYMOUS) municipality in 2018, under the justification by executive branch of expanding enrollment in Early Childhood Education. This is a qualitative approach research which, for this article, a documentary analysis was performed of accreditation public notices of aforementioned project. Findings indicate that amounts allocated to private institutions to care of children from 2 to 5 years old have increased every year, and that information about quality of education offered by partner institutions is little known. It is concluded that expansion of vacancies in Early Childhood Education with public funds in private institutions results from the application of neoliberal principles in education field, threaten public education, and brings difficulties for social control of the quality of education.  Este trabajo enfoca la privatización de la Educación Infantil (EI) utilizando recursos del fondo público. Analiza el Proyecto (Anónimo) implementado en la municipalidad (ANÓNIMA) el 2018, bajo la justificación del poder ejecutivo de ampliar las matrículas en la Educación Infantil. Es una investigación de enfoque cualitativo que, para este artículo, ha realizado un análisis documental de avisos públicos de acreditación del proyecto citado. Hallazgos indican que los montantes destinados para instituciones privadas para cuidados de los niños de 2 a 5 años han aumentado cada año, y que informaciones acerca de la calidad de la educación que ofrecen las instituciones socias es poco conocida. Concluye que la ampliación de asientos disponibles en la Educación Infantil con fondos públicos en instituciones privadas resulta de aplicación de principios neoliberales en el acampo de la educación, amenaza la educación pública y trae dificultades para control social de la calidad de la educación.     Este trabalho aborda a privatização da Educação Infantil (EI) com o uso de recursos do fundo público. Analisar o Projeto (ANÔNIMO) implantado no município de (ANÔNIMO), no ano de 2018, sob a justificativa, do poder executivo, de ampliar as matrículas na Educação Infantil. Trata-se de pesquisa de abordagem qualitativa que, para este artigo, fez uma análise documental dos editais de credenciamento do projeto supracitado. Os resultados apontam que os valores destinados às instituições privadas para o atendimento de crianças de 2 a 5 anos têm aumentado a cada ano, e que as informações sobre a qualidade da educação ofertada pelas instituições conveniadas são pouco conhecidas. Conclui que a ampliação da oferta de vagas da Educação Infantil com o fundo público em instituições privadas é resultante da aplicação de princípios neoliberais no campo da educação, uma ameaça à educação pública, e traz dificuldades para o controle social da qualidade da educação.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1998610.59306/poiesis.v17e312023139-157Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 139-1572179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19986/13493Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira dos Santos, MarleneGuimarães dos Santos , Rosilene2023-07-24T18:25:27Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/19986Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:25:27Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY
PRIVATIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN INFANTIL: ANÁLISIS DEL PROYECTO (ANÓNIMO) DE LA MUNICIPALIDAD (ANÓNIMA)
PRIVATIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DO PROJETO PÉ NA ESCOLA NO MUNICÍPIO DE SALVADOR-BAHIA
title EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY
spellingShingle EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY
Oliveira dos Santos, Marlene
Privatización; Administración de la Educación; Educación Infantil; Fondos públicos.
Privatização; Gestão da Educação; Educação Infantil; Fundo público.
Privatization
Education management
Public funds
Early Childhood Education
title_short EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY
title_full EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY
title_fullStr EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY
title_full_unstemmed EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY
title_sort EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY
author Oliveira dos Santos, Marlene
author_facet Oliveira dos Santos, Marlene
Guimarães dos Santos , Rosilene
author_role author
author2 Guimarães dos Santos , Rosilene
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira dos Santos, Marlene
Guimarães dos Santos , Rosilene
dc.subject.por.fl_str_mv Privatización; Administración de la Educación; Educación Infantil; Fondos públicos.
Privatização; Gestão da Educação; Educação Infantil; Fundo público.
Privatization
Education management
Public funds
Early Childhood Education
topic Privatización; Administración de la Educación; Educación Infantil; Fondos públicos.
Privatização; Gestão da Educação; Educação Infantil; Fundo público.
Privatization
Education management
Public funds
Early Childhood Education
description This work presents Early Childhood Education (ECE) privatization using public fund resources. It analyzes the (ANONYMOUS) Project implemented in (ANONYMOUS) municipality in 2018, under the justification by executive branch of expanding enrollment in Early Childhood Education. This is a qualitative approach research which, for this article, a documentary analysis was performed of accreditation public notices of aforementioned project. Findings indicate that amounts allocated to private institutions to care of children from 2 to 5 years old have increased every year, and that information about quality of education offered by partner institutions is little known. It is concluded that expansion of vacancies in Early Childhood Education with public funds in private institutions results from the application of neoliberal principles in education field, threaten public education, and brings difficulties for social control of the quality of education.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19986
10.59306/poiesis.v17e312023139-157
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19986
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17e312023139-157
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19986/13493
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 139-157
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749412835328