Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132740 |
Resumo: | This article presents the evolution of indicators relating to Basic and Secondary Education in the last decades, particularly in the context of the expansion and financing of the system. In Portugal, the history of free, universal and compulsory education goes hand in hand with the Democratic Revolution of April 25, 1974, as the data take this date into account, whenever available. The article presents the evolution of some indicators related to students and its performance and the financing of the system, as well as the sources and range of public funding during compulsory schooling. Data analysis shows, on the one hand, a process of expansion of education resulting from the universalization of access to education, after 1974; on the other, the continuity of situations of inequality in access to education, despite this universality. Finally, it is concluded that the financing model used does not guarantee equity. |
id |
UFRGS-27_7bf4856903da4652a9efa90ded30cb6e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/132740 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decadesEducación Primaria y Media en Portugal: expansión y financiación en las últimas décadasO Ensino Básico e Secundário em Portugal: expansão e financiamento nas últimas décadasBasic and Secondary EducationExpansionFinancingEquityEducación Primaria y MediaExpansiónFinanciaciónEquidadEnsino Básico e SecundárioExpansãoFinanciamentoEquidadeThis article presents the evolution of indicators relating to Basic and Secondary Education in the last decades, particularly in the context of the expansion and financing of the system. In Portugal, the history of free, universal and compulsory education goes hand in hand with the Democratic Revolution of April 25, 1974, as the data take this date into account, whenever available. The article presents the evolution of some indicators related to students and its performance and the financing of the system, as well as the sources and range of public funding during compulsory schooling. Data analysis shows, on the one hand, a process of expansion of education resulting from the universalization of access to education, after 1974; on the other, the continuity of situations of inequality in access to education, despite this universality. Finally, it is concluded that the financing model used does not guarantee equity.Este artículo presenta la evolución de indicadores relacionados con la Educación Primaria y Media en las últimas décadas, concretamente sobre la expansión y financiamiento del sistema. En Portugal, la historia de la educación primaria y media, gratuita, universal e obligatoria se remonta a la Revolución Democrática del 25 de abril de 1974, por lo que se presentan datos que tienen en cuenta esa fecha, siempre que existan. El artículo presenta la evolución de indicadores relacionados con la población escolar y su desempeño y el financiamiento del sistema, así como el las fuentes y el alcance de la financiación pública durante el período de enseñanza obligatoria. El análisis de los datos muestra, por un lado, un proceso de expansión de la educación con la democratización del acceso a la educación, posterior a 1974; por otro lado, la continuidad de desigualdades en el acceso a la educación, a pesar de esta universalidad; finalmente, se concluye que el modelo de financiación utilizado no garantiza la equidad.Neste artigo apresenta-se a evolução de indicadores relativos ao Ensino Básico e Secundário nas últimas décadas, nomeadamente no quadro da expansão e financiamento do sistema. Em Portugal, a história do ensino básico e secundário, gratuito, universal e obrigatório remete-nos para a Revolução Democrática de 25 de Abril de 1974, pelo que os dados têm em conta essa data, sempre que existentes. No artigo, apresenta-se a evolução de alguns indicadores relativos à população escolar e seu desempenho e ao financiamento do sistema, bem como às fontes e a abrangência do financiamento público no período da escolaridade obrigatória. A análise dos dados mostra, por um lado, um processo de expansão da educação decorrente da universalização do acesso à educação, pós 1974; por outro, a continuidade de situações de desigualdade no acesso à educação, apesar dessa universalidade; finalmente, conclui-se que o modelo de financiamento utilizado não garante equidade.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/13274010.22491/2236-5907132740FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132740/90581Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabrito, Belmiro2023-12-01T20:38:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/132740Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-12-01T20:38:11FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades Educación Primaria y Media en Portugal: expansión y financiación en las últimas décadas O Ensino Básico e Secundário em Portugal: expansão e financiamento nas últimas décadas |
title |
Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades |
spellingShingle |
Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades Cabrito, Belmiro Basic and Secondary Education Expansion Financing Equity Educación Primaria y Media Expansión Financiación Equidad Ensino Básico e Secundário Expansão Financiamento Equidade |
title_short |
Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades |
title_full |
Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades |
title_fullStr |
Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades |
title_full_unstemmed |
Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades |
title_sort |
Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades |
author |
Cabrito, Belmiro |
author_facet |
Cabrito, Belmiro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cabrito, Belmiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Basic and Secondary Education Expansion Financing Equity Educación Primaria y Media Expansión Financiación Equidad Ensino Básico e Secundário Expansão Financiamento Equidade |
topic |
Basic and Secondary Education Expansion Financing Equity Educación Primaria y Media Expansión Financiación Equidad Ensino Básico e Secundário Expansão Financiamento Equidade |
description |
This article presents the evolution of indicators relating to Basic and Secondary Education in the last decades, particularly in the context of the expansion and financing of the system. In Portugal, the history of free, universal and compulsory education goes hand in hand with the Democratic Revolution of April 25, 1974, as the data take this date into account, whenever available. The article presents the evolution of some indicators related to students and its performance and the financing of the system, as well as the sources and range of public funding during compulsory schooling. Data analysis shows, on the one hand, a process of expansion of education resulting from the universalization of access to education, after 1974; on the other, the continuity of situations of inequality in access to education, despite this universality. Finally, it is concluded that the financing model used does not guarantee equity. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132740 10.22491/2236-5907132740 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132740 |
identifier_str_mv |
10.22491/2236-5907132740 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132740/90581 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050275828072448 |