The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Cleiton de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/106383
Resumo: The article aims to accomplish a state of the art related to scientific production in Brazil of doctoral thesis and master's dissertations, which are included in the database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), from 1988 to 2018, on the right to education and its interface with the financing of the area as well as analyzing the consequences of the discrepancy between the legal guarantee and its materialization. For that, 113 productions were analyzed. There was an increase in the number of papers and subjects dealt with, the need for more financial resources, the lack of studies on certain aspects, as well as the non-continuity of educational policies.
id UFRGS-27_abf89057b087d1713d40c01dcd75e715
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/106383
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018O Direito à Educação no Brasil e seu Financiamento: estado da arte de 1988 a 2018Direito à Educação. Financiamento da Educação. Estado da Arte.Direito à EducaçãoRight to Education. Financing of Education. State of the Art.The article aims to accomplish a state of the art related to scientific production in Brazil of doctoral thesis and master's dissertations, which are included in the database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), from 1988 to 2018, on the right to education and its interface with the financing of the area as well as analyzing the consequences of the discrepancy between the legal guarantee and its materialization. For that, 113 productions were analyzed. There was an increase in the number of papers and subjects dealt with, the need for more financial resources, the lack of studies on certain aspects, as well as the non-continuity of educational policies.O artigo tem como objetivo realizar um estado da arte referente à produção científica no Brasil de teses de doutorado e dissertações de mestrado que constam no banco de dados da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal do Nível Superior (CAPES), de 1988 a 2018, sobre direito à educação e sua interface com o financiamento da área, bem como analisar os desdobramentos do descompasso entre a garantia legal e sua materialização. Para tanto, foram analisadas 113 produções. Verificou-se a ampliação no número de trabalhos e de assuntos abordados, a necessidade de mais recursos financeiros, a ausência de estudos sobre determinados aspectos bem como a não continuidade de políticas educacionais. Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/106383FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 11 (2021)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 11 (2021)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 11 (2021)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/106383/64297Copyright (c) 2021 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Cleiton de2021-10-14T21:19:10Zoai:seer.ufrgs.br:article/106383Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2021-10-14T21:19:10FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018
O Direito à Educação no Brasil e seu Financiamento: estado da arte de 1988 a 2018
title The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018
spellingShingle The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018
Oliveira, Cleiton de
Direito à Educação. Financiamento da Educação. Estado da Arte.
Direito à Educação
Right to Education. Financing of Education. State of the Art.
title_short The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018
title_full The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018
title_fullStr The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018
title_full_unstemmed The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018
title_sort The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018
author Oliveira, Cleiton de
author_facet Oliveira, Cleiton de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Cleiton de
dc.subject.por.fl_str_mv Direito à Educação. Financiamento da Educação. Estado da Arte.
Direito à Educação
Right to Education. Financing of Education. State of the Art.
topic Direito à Educação. Financiamento da Educação. Estado da Arte.
Direito à Educação
Right to Education. Financing of Education. State of the Art.
description The article aims to accomplish a state of the art related to scientific production in Brazil of doctoral thesis and master's dissertations, which are included in the database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), from 1988 to 2018, on the right to education and its interface with the financing of the area as well as analyzing the consequences of the discrepancy between the legal guarantee and its materialization. For that, 113 productions were analyzed. There was an increase in the number of papers and subjects dealt with, the need for more financial resources, the lack of studies on certain aspects, as well as the non-continuity of educational policies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/106383
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/106383
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/106383/64297
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 11 (2021)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 11 (2021)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 11 (2021)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275376136192