The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/106383 |
Resumo: | The article aims to accomplish a state of the art related to scientific production in Brazil of doctoral thesis and master's dissertations, which are included in the database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), from 1988 to 2018, on the right to education and its interface with the financing of the area as well as analyzing the consequences of the discrepancy between the legal guarantee and its materialization. For that, 113 productions were analyzed. There was an increase in the number of papers and subjects dealt with, the need for more financial resources, the lack of studies on certain aspects, as well as the non-continuity of educational policies. |
id |
UFRGS-27_abf89057b087d1713d40c01dcd75e715 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/106383 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018O Direito à Educação no Brasil e seu Financiamento: estado da arte de 1988 a 2018Direito à Educação. Financiamento da Educação. Estado da Arte.Direito à EducaçãoRight to Education. Financing of Education. State of the Art.The article aims to accomplish a state of the art related to scientific production in Brazil of doctoral thesis and master's dissertations, which are included in the database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), from 1988 to 2018, on the right to education and its interface with the financing of the area as well as analyzing the consequences of the discrepancy between the legal guarantee and its materialization. For that, 113 productions were analyzed. There was an increase in the number of papers and subjects dealt with, the need for more financial resources, the lack of studies on certain aspects, as well as the non-continuity of educational policies.O artigo tem como objetivo realizar um estado da arte referente à produção científica no Brasil de teses de doutorado e dissertações de mestrado que constam no banco de dados da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal do Nível Superior (CAPES), de 1988 a 2018, sobre direito à educação e sua interface com o financiamento da área, bem como analisar os desdobramentos do descompasso entre a garantia legal e sua materialização. Para tanto, foram analisadas 113 produções. Verificou-se a ampliação no número de trabalhos e de assuntos abordados, a necessidade de mais recursos financeiros, a ausência de estudos sobre determinados aspectos bem como a não continuidade de políticas educacionais. Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/106383FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 11 (2021)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 11 (2021)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 11 (2021)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/106383/64297Copyright (c) 2021 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Cleiton de2021-10-14T21:19:10Zoai:seer.ufrgs.br:article/106383Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2021-10-14T21:19:10FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018 O Direito à Educação no Brasil e seu Financiamento: estado da arte de 1988 a 2018 |
title |
The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018 |
spellingShingle |
The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018 Oliveira, Cleiton de Direito à Educação. Financiamento da Educação. Estado da Arte. Direito à Educação Right to Education. Financing of Education. State of the Art. |
title_short |
The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018 |
title_full |
The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018 |
title_fullStr |
The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018 |
title_full_unstemmed |
The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018 |
title_sort |
The Right to Education in Brazil and its Financing: state of the art from 1988 to 2018 |
author |
Oliveira, Cleiton de |
author_facet |
Oliveira, Cleiton de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Cleiton de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Direito à Educação. Financiamento da Educação. Estado da Arte. Direito à Educação Right to Education. Financing of Education. State of the Art. |
topic |
Direito à Educação. Financiamento da Educação. Estado da Arte. Direito à Educação Right to Education. Financing of Education. State of the Art. |
description |
The article aims to accomplish a state of the art related to scientific production in Brazil of doctoral thesis and master's dissertations, which are included in the database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), from 1988 to 2018, on the right to education and its interface with the financing of the area as well as analyzing the consequences of the discrepancy between the legal guarantee and its materialization. For that, 113 productions were analyzed. There was an increase in the number of papers and subjects dealt with, the need for more financial resources, the lack of studies on certain aspects, as well as the non-continuity of educational policies. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/106383 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/106383 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/106383/64297 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 11 (2021) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 11 (2021) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 11 (2021) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050275376136192 |