Concepts, models and new perspectives on the appraisal in Archival Science and Information Science
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/59430 |
Resumo: | This paper presents the process of appraisal of information starting from an analysis of the methods proposed by different authors in the fields of Archival Science and Information Science. The study starts from a classical perspective of appraisal, with Jenkinson (1922) and Schellenberg (2003) and their Theory of Values; going through a postmodern approach of macroappraisal, proposed by Terry Cook (2005), who criticizes the previous model and proposes a systematic and holistic approach to the process; through interdisciplinarity within Information Science, studied by Silva and Ribeiro (2000, 2004); and Ribeiro (2005) and his studies of information flows. Complementary perspectives of the value of information are proposed, with the concepts of clue, evidence and proof (Rockembach 2012, 2013a, 2013b, 2013c), as well as the Theory of the Documents Acts (Smith, 2005). The study concludes that the interdisciplinary debate may be of great importance for the terminological and methodological construction of appraisal. |
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Concepts, models and new perspectives on the appraisal in Archival Science and Information ScienceConceitos, modelos e novas perspectivas de avaliação em Arquivologia e Ciência da InformaçãoAppraisal of information. Evaluation models. Archival science. Information science.Avaliação da informação. Modelos de avaliação. Arquivologia. Ciência da informação.This paper presents the process of appraisal of information starting from an analysis of the methods proposed by different authors in the fields of Archival Science and Information Science. The study starts from a classical perspective of appraisal, with Jenkinson (1922) and Schellenberg (2003) and their Theory of Values; going through a postmodern approach of macroappraisal, proposed by Terry Cook (2005), who criticizes the previous model and proposes a systematic and holistic approach to the process; through interdisciplinarity within Information Science, studied by Silva and Ribeiro (2000, 2004); and Ribeiro (2005) and his studies of information flows. Complementary perspectives of the value of information are proposed, with the concepts of clue, evidence and proof (Rockembach 2012, 2013a, 2013b, 2013c), as well as the Theory of the Documents Acts (Smith, 2005). The study concludes that the interdisciplinary debate may be of great importance for the terminological and methodological construction of appraisal.O trabalho apresenta o processo de avaliação da informação a partir de uma análise das metodologias propostas por diferentes autores no campo da Arquivologia e da Ciência da Informação. Este estudo parte de uma perspectiva clássica da avaliação, com Jenkinson (1922) e Schellenberg (2003), mediante seu conceito de valor de documento; uma abordagem pós-moderna de macroavaliação proposta por Terry Cook (2005), que critica o modelo anterior e propõe uma abordagem sistemática e holística do processo; até a interdisciplinaridade com a Ciência da Informação em Silva e Ribeiro (2000; 2004); e Ribeiro (2005) com o estudo dos fluxos informacionais. Propõem-se perspectivas complementares do valor da informação, com os conceitos de indício, evidência e prova (ROCKEMBACH, 2012, 2013a, 2013b, 2013c), e, ainda, a Teoria dos Atos dos Documentos (SMITH, 2005). Traz como considerações finais a importância que o debate interdisciplinar pode ter na construção terminológica e metodológica sobre avaliação.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2015-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5943010.19132/1808-5245213.87-105Em Questão; v.21, n.3, set/dez. 2015; 87-105Em Questão; v.21, n.3, set/dez. 2015; 87-105Em Questão; v.21, n.3, set/dez. 2015; 87-1051808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/59430/36044Copyright (c) 2015 Moisés Rockembachhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRockembach, Moisés2024-03-19T17:01:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/59430Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-19T17:01:16Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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