The Emergent Educational Model and its Impact on The Pedagogical Dimension of Information Science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza, Francisco das Chagas
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87
Resumo: It takes the context of information as a social space in which the Information Science has constituted a professional area. In this social space there is a pedagogical dimension that is defied by an educational paradigm that emerges in the society of recent years, from the new configurations that science and technology make possible. From this point of view, the objective of this paper is to demonstrate that such parts of the discussion (context, pedagogical dimension and paradigmatical challenge) bring in themselves the uncertainty on what the human and civilizational process produces. The examination of this theme is based on sociological literature.
id UFRGS-8_417fb92466a4b75854951a5e0c102ace
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/87
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The Emergent Educational Model and its Impact on The Pedagogical Dimension of Information ScienceO Modelo Educacional e seu Impacto sobre a Dimensão Pedagógica da Ciência da InformaçãoEducação em biblioteconomiaeducação em ciência da informaçãoparadigma educacional emergenteLibrary Science Education. Information Science Education. Emergent Educational Paradigm.It takes the context of information as a social space in which the Information Science has constituted a professional area. In this social space there is a pedagogical dimension that is defied by an educational paradigm that emerges in the society of recent years, from the new configurations that science and technology make possible. From this point of view, the objective of this paper is to demonstrate that such parts of the discussion (context, pedagogical dimension and paradigmatical challenge) bring in themselves the uncertainty on what the human and civilizational process produces. The examination of this theme is based on sociological literature.Toma o contexto da informação como um espaço social no qual se constituiu uma área profissional denominada Ciência da informação. Nesta há uma dimensão pedagógica que é desafiada por um paradigma educacional que emerge na sociedade dos anos recentes, a partir das novas configurações que a ciência e a tecnologia possibilitam. Desse ponto de vista, o objetivo pretendido é o de demonstrar que tais partes da discussão (contexto, dimensão pedagógica e desafio paradigmático) trazem em si mesmas a incerteza sobre o que o processo humano-civilizacional produz. No exame desta temática a literatura utilizada tem caráter sócio-histórico profissional, destacando-se os olhares: construcionista, interacionista e processual.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2006-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87Em Questão; Vol. 10 No. 1 (2004); 123-142Em Questão; Vol. 10 Núm. 1 (2004); 123-142Em Questão; v. 10 n. 1 (2004); 123-1421808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87/46Copyright (c) 2004 Francisco das Chagas de Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Francisco das Chagas2023-11-20T17:07:50Zoai:seer.ufrgs.br:article/87Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T17:07:50Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Emergent Educational Model and its Impact on The Pedagogical Dimension of Information Science
O Modelo Educacional e seu Impacto sobre a Dimensão Pedagógica da Ciência da Informação
title The Emergent Educational Model and its Impact on The Pedagogical Dimension of Information Science
spellingShingle The Emergent Educational Model and its Impact on The Pedagogical Dimension of Information Science
de Souza, Francisco das Chagas
Educação em biblioteconomia
educação em ciência da informação
paradigma educacional emergente
Library Science Education. Information Science Education. Emergent Educational Paradigm.
title_short The Emergent Educational Model and its Impact on The Pedagogical Dimension of Information Science
title_full The Emergent Educational Model and its Impact on The Pedagogical Dimension of Information Science
title_fullStr The Emergent Educational Model and its Impact on The Pedagogical Dimension of Information Science
title_full_unstemmed The Emergent Educational Model and its Impact on The Pedagogical Dimension of Information Science
title_sort The Emergent Educational Model and its Impact on The Pedagogical Dimension of Information Science
author de Souza, Francisco das Chagas
author_facet de Souza, Francisco das Chagas
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza, Francisco das Chagas
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em biblioteconomia
educação em ciência da informação
paradigma educacional emergente
Library Science Education. Information Science Education. Emergent Educational Paradigm.
topic Educação em biblioteconomia
educação em ciência da informação
paradigma educacional emergente
Library Science Education. Information Science Education. Emergent Educational Paradigm.
description It takes the context of information as a social space in which the Information Science has constituted a professional area. In this social space there is a pedagogical dimension that is defied by an educational paradigm that emerges in the society of recent years, from the new configurations that science and technology make possible. From this point of view, the objective of this paper is to demonstrate that such parts of the discussion (context, pedagogical dimension and paradigmatical challenge) bring in themselves the uncertainty on what the human and civilizational process produces. The examination of this theme is based on sociological literature.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87/46
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2004 Francisco das Chagas de Souza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2004 Francisco das Chagas de Souza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 10 No. 1 (2004); 123-142
Em Questão; Vol. 10 Núm. 1 (2004); 123-142
Em Questão; v. 10 n. 1 (2004); 123-142
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632187133952