Pibid Diversidade and the Training of Countryside Education Teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sant’Anna, Paulo Afranio
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Marques, Luiz Otávio Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45795
Resumo: This article is an experience report with a descriptive-analytical procedure. By discussing the education of K-12 teachers in Brazil, it highlights the need for a dialogue between educational processes and the context of public schools. It presents the Pibid as an alternative that enables that part of the teacher’s training may take place in public schools. It differentiates the Pibid Diversidade as a demand of rural and indigenous schools which aims at the construction of pedagogical practices in partnership with subjects from the countryside. It discusses the potential of this program to strengthen the Countryside Education being built in Brazil. It presents the results of a project developed in the community of Santa Luzia, Minas Gerais state.
id UFRGS-9_62519c649f0203ab4996f4143377613c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/45795
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Pibid Diversidade and the Training of Countryside Education TeachersPibid Diversidade e a Formação de Educadores do CampoTeacher Education. Pibid. Countryside Education. Pedagogical Practices.Formação do Professor. Pibid. Educação do Campo. Práticas Pedagógicas.This article is an experience report with a descriptive-analytical procedure. By discussing the education of K-12 teachers in Brazil, it highlights the need for a dialogue between educational processes and the context of public schools. It presents the Pibid as an alternative that enables that part of the teacher’s training may take place in public schools. It differentiates the Pibid Diversidade as a demand of rural and indigenous schools which aims at the construction of pedagogical practices in partnership with subjects from the countryside. It discusses the potential of this program to strengthen the Countryside Education being built in Brazil. It presents the results of a project developed in the community of Santa Luzia, Minas Gerais state. O presente artigo configura-se como relato de experiência de procedimento descritivo-analítico. Ao discutir a formação do professor da educação básica no Brasil, destaca a necessidade do diálogo entre os processos formativos e o contexto das escolas públicas. Apresenta o Pibid como uma alternativa para o desenvolvimento de parte da trajetória formativa do docente nas escolas públicas. Diferencia o Pibid Diversidade como demanda das escolas do campo e indígena que visa fortalecer a construção de práticas pedagógicas em parceria com os sujeitos do campo. Discute o potencial desse programa para fortalecer o projeto de Educação do Campo em construção no país. Apresenta os resultados de um projeto desenvolvido na comunidade Santa Luzia, MG.FACED - UFRGS2015-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45795Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 3 (2015)Educação & Realidade; v. 40 n. 3 (2015)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45795/47746Sant’Anna, Paulo AfranioMarques, Luiz Otávio Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-28T13:21:52Zoai:seer.ufrgs.br:article/45795Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-03-28T13:21:52Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Pibid Diversidade and the Training of Countryside Education Teachers
Pibid Diversidade e a Formação de Educadores do Campo
title Pibid Diversidade and the Training of Countryside Education Teachers
spellingShingle Pibid Diversidade and the Training of Countryside Education Teachers
Sant’Anna, Paulo Afranio
Teacher Education. Pibid. Countryside Education. Pedagogical Practices.
Formação do Professor. Pibid. Educação do Campo. Práticas Pedagógicas.
title_short Pibid Diversidade and the Training of Countryside Education Teachers
title_full Pibid Diversidade and the Training of Countryside Education Teachers
title_fullStr Pibid Diversidade and the Training of Countryside Education Teachers
title_full_unstemmed Pibid Diversidade and the Training of Countryside Education Teachers
title_sort Pibid Diversidade and the Training of Countryside Education Teachers
author Sant’Anna, Paulo Afranio
author_facet Sant’Anna, Paulo Afranio
Marques, Luiz Otávio Costa
author_role author
author2 Marques, Luiz Otávio Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sant’Anna, Paulo Afranio
Marques, Luiz Otávio Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Education. Pibid. Countryside Education. Pedagogical Practices.
Formação do Professor. Pibid. Educação do Campo. Práticas Pedagógicas.
topic Teacher Education. Pibid. Countryside Education. Pedagogical Practices.
Formação do Professor. Pibid. Educação do Campo. Práticas Pedagógicas.
description This article is an experience report with a descriptive-analytical procedure. By discussing the education of K-12 teachers in Brazil, it highlights the need for a dialogue between educational processes and the context of public schools. It presents the Pibid as an alternative that enables that part of the teacher’s training may take place in public schools. It differentiates the Pibid Diversidade as a demand of rural and indigenous schools which aims at the construction of pedagogical practices in partnership with subjects from the countryside. It discusses the potential of this program to strengthen the Countryside Education being built in Brazil. It presents the results of a project developed in the community of Santa Luzia, Minas Gerais state.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45795
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45795
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45795/47746
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 3 (2015)
Educação & Realidade; v. 40 n. 3 (2015)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985690578944