Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6650 |
Resumo: | This paper presents data findings of a research in which teachers´ experiences were analyzed in relation to their deaf students and to sign language, in the school environment, special deaf classrooms or in inclusion context. A questionnaire was applied with open questions, answered by teachers of a qualification course for teachers of Deaf people. The teachers´ narratives showed that, although there is recognition of sign language as an educational language of the deaf people, this requirement seems not to be taken seriously, because almost half of them do not obtain efficient communication with the deaf pupils. In addition, it was observed that there is a variety of proposals for teaching reading and writing, although it presents different conceptions of language and language teaching. |
id |
UFRGS-9_a92b7fea4d8646bc06e53a1c35087df2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/6650 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de SurdosEducação de surdos. Formação docente. Língua de sinais. Língua portuguesa.This paper presents data findings of a research in which teachers´ experiences were analyzed in relation to their deaf students and to sign language, in the school environment, special deaf classrooms or in inclusion context. A questionnaire was applied with open questions, answered by teachers of a qualification course for teachers of Deaf people. The teachers´ narratives showed that, although there is recognition of sign language as an educational language of the deaf people, this requirement seems not to be taken seriously, because almost half of them do not obtain efficient communication with the deaf pupils. In addition, it was observed that there is a variety of proposals for teaching reading and writing, although it presents different conceptions of language and language teaching.Este artigo apresenta resultados de uma investigação sobre as experiências de professoras com alunos surdos e com a língua de sinais, em contextos de escolas de surdos, classes especiais ou em situação de inclusão. Aplicamos questionários com perguntas abertas, respondidos por professoras participantes de um curso de capacitação no ensino da Língua Portuguesa para surdos. Das narrativas das professoras podemos inferir que, apesar do reconhecimento da língua de sinais como a língua da educação dos surdos, o uso dessa língua na escolarização acaba não acontecendo, uma vez que quase a metade dos profissionais entrevistados não consegue se comunicar de forma eficiente, em língua de sinais, com seus alunos surdos. Observamos ainda uma variedade de propostas direcionadas ao ensino de leitura e escrita, ligadas, evidentemente, às diferentes concepções de língua e de ensino de língua.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6650Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 2 (2007)Educação & Realidade; v. 32 n. 2 (2007)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6650/3967Karnopp, LodenirKlein, Madalenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-10T12:48:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/6650Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-10T12:48:04Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos |
title |
Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos |
spellingShingle |
Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos Karnopp, Lodenir Educação de surdos. Formação docente. Língua de sinais. Língua portuguesa. |
title_short |
Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos |
title_full |
Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos |
title_fullStr |
Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos |
title_full_unstemmed |
Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos |
title_sort |
Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos |
author |
Karnopp, Lodenir |
author_facet |
Karnopp, Lodenir Klein, Madalena |
author_role |
author |
author2 |
Klein, Madalena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Karnopp, Lodenir Klein, Madalena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de surdos. Formação docente. Língua de sinais. Língua portuguesa. |
topic |
Educação de surdos. Formação docente. Língua de sinais. Língua portuguesa. |
description |
This paper presents data findings of a research in which teachers´ experiences were analyzed in relation to their deaf students and to sign language, in the school environment, special deaf classrooms or in inclusion context. A questionnaire was applied with open questions, answered by teachers of a qualification course for teachers of Deaf people. The teachers´ narratives showed that, although there is recognition of sign language as an educational language of the deaf people, this requirement seems not to be taken seriously, because almost half of them do not obtain efficient communication with the deaf pupils. In addition, it was observed that there is a variety of proposals for teaching reading and writing, although it presents different conceptions of language and language teaching. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6650 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6650 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6650/3967 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 2 (2007) Educação & Realidade; v. 32 n. 2 (2007) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766983572455424 |