Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Karnopp, Lodenir
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Klein, Madalena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6650
Resumo: This paper presents data findings of a research in which teachers´ experiences were analyzed in relation to their deaf students and to sign language, in the school environment, special deaf classrooms or in inclusion context. A questionnaire was applied with open questions, answered by teachers of a qualification course for teachers of Deaf people. The teachers´ narratives showed that, although there is recognition of sign language as an educational language of the deaf people, this requirement seems not to be taken seriously, because almost half of them do not obtain efficient communication with the deaf pupils. In addition, it was observed that there is a variety of proposals for teaching reading and writing, although it presents different conceptions of language and language teaching.
id UFRGS-9_a92b7fea4d8646bc06e53a1c35087df2
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6650
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de SurdosEducação de surdos. Formação docente. Língua de sinais. Língua portuguesa.This paper presents data findings of a research in which teachers´ experiences were analyzed in relation to their deaf students and to sign language, in the school environment, special deaf classrooms or in inclusion context. A questionnaire was applied with open questions, answered by teachers of a qualification course for teachers of Deaf people. The teachers´ narratives showed that, although there is recognition of sign language as an educational language of the deaf people, this requirement seems not to be taken seriously, because almost half of them do not obtain efficient communication with the deaf pupils. In addition, it was observed that there is a variety of proposals for teaching reading and writing, although it presents different conceptions of language and language teaching.Este artigo apresenta resultados de uma investigação sobre as experiências de professoras com alunos surdos e com a língua de sinais, em contextos de escolas de surdos, classes especiais ou em situação de inclusão. Aplicamos questionários com perguntas abertas, respondidos por professoras participantes de um curso de capacitação no ensino da Língua Portuguesa para surdos. Das narrativas das professoras podemos inferir que, apesar do reconhecimento da língua de sinais como a língua da educação dos surdos, o uso dessa língua na escolarização acaba não acontecendo, uma vez que quase a metade dos profissionais entrevistados não consegue se comunicar de forma eficiente, em língua de sinais, com seus alunos surdos. Observamos ainda uma variedade de propostas direcionadas ao ensino de leitura e escrita, ligadas, evidentemente, às diferentes concepções de língua e de ensino de língua.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6650Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 2 (2007)Educação & Realidade; v. 32 n. 2 (2007)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6650/3967Karnopp, LodenirKlein, Madalenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-10T12:48:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/6650Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-10T12:48:04Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos
title Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos
spellingShingle Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos
Karnopp, Lodenir
Educação de surdos. Formação docente. Língua de sinais. Língua portuguesa.
title_short Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos
title_full Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos
title_fullStr Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos
title_full_unstemmed Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos
title_sort Narrativas de Professoras Sobre a(s) Língua(s) na Educação de Surdos
author Karnopp, Lodenir
author_facet Karnopp, Lodenir
Klein, Madalena
author_role author
author2 Klein, Madalena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Karnopp, Lodenir
Klein, Madalena
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de surdos. Formação docente. Língua de sinais. Língua portuguesa.
topic Educação de surdos. Formação docente. Língua de sinais. Língua portuguesa.
description This paper presents data findings of a research in which teachers´ experiences were analyzed in relation to their deaf students and to sign language, in the school environment, special deaf classrooms or in inclusion context. A questionnaire was applied with open questions, answered by teachers of a qualification course for teachers of Deaf people. The teachers´ narratives showed that, although there is recognition of sign language as an educational language of the deaf people, this requirement seems not to be taken seriously, because almost half of them do not obtain efficient communication with the deaf pupils. In addition, it was observed that there is a variety of proposals for teaching reading and writing, although it presents different conceptions of language and language teaching.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6650
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6650
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6650/3967
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 2 (2007)
Educação & Realidade; v. 32 n. 2 (2007)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766983572455424