Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Espacialidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26355 |
Resumo: | The present research of Scientific Initiation aims to analyze the content of the most requested textbooks in the announcement of the 2020 National Textbook Program, by the municipal education network, in the city of Recife, capital of Pernambuco, aiming to point out how the racial issue is dealt with in the History textbooks, what is the type of historical consciousness prevalent in these books and to point out the importance of this concept in didactic materials produced for the Middle School Education, for the construction of an anti-racist mentality in students who have access to this material. Based on the History Didactics, on the theories of the historian Jörn Rüsen in dialogue with the theories of Paulo Freire, from the view of Abdias do Nascimento on the genocide of the black Brazilian people. |
id |
UFRN-10_4d0c0fea2a2c23971d592df6323fd3c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufrn.br:article/26355 |
network_acronym_str |
UFRN-10 |
network_name_str |
Espacialidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racismCONSCIÊNCIA HISTÓRICA E LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO FUNDAMENTAL:: uma ferramenta de combate ao racismo Consciência HistóricaDidática da HistóriaLivro DidáticoRacismoHistorical ConsciousnessHistory DidacticsTextbooksRacismThe present research of Scientific Initiation aims to analyze the content of the most requested textbooks in the announcement of the 2020 National Textbook Program, by the municipal education network, in the city of Recife, capital of Pernambuco, aiming to point out how the racial issue is dealt with in the History textbooks, what is the type of historical consciousness prevalent in these books and to point out the importance of this concept in didactic materials produced for the Middle School Education, for the construction of an anti-racist mentality in students who have access to this material. Based on the History Didactics, on the theories of the historian Jörn Rüsen in dialogue with the theories of Paulo Freire, from the view of Abdias do Nascimento on the genocide of the black Brazilian people.O presente texto contém os resultados da pesquisa de Iniciação Científica objetivada pela análise dos livros didáticos de História mais utilizados pela rede municipal de educação de Recife, capital pernambucana. Visando apontar como a questão racial é tratada nessas obras, percebemos aspectos presentes no livro didático que são possíveis de serem trabalhados pela concepção de Jörn Rüsen de Consciência Histórica e apontamos a importância de seus conceitos em materiais didáticos voltados ao Ensino Fundamental Anos Finais, para a edificação de uma mentalidade antirracista nos estudantes que têm acesso a esse material. Tendo como base a Didática da História, em diálogo com as teorias de Paulo Freire, a partir da visão de Abdias do Nascimento sobre o genocídio do negro brasileiro.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2022-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/2635510.21680/1984-817X.2022v18n1ID26355Espacialidades Journal; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159Revista Espacialidades; Vol. 18 Núm. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159Revue Espacialidades; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159Revista Espacialidades; v. 18 n. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-1591984-817X10.21680/1984-817X.2022v18n1reponame:Espacialidadesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26355/15582Copyright (c) 2022 Revista Espacialidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Araújo Lisboa, Júlia Maria de2022-04-18T21:32:00Zoai:periodicos.ufrn.br:article/26355Revistahttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/oaiespacialidades@gmail.com||1984-817X1984-817Xopendoar:2022-04-18T21:32Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism CONSCIÊNCIA HISTÓRICA E LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO FUNDAMENTAL:: uma ferramenta de combate ao racismo |
title |
Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism |
spellingShingle |
Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism de Araújo Lisboa, Júlia Maria de Consciência Histórica Didática da História Livro Didático Racismo Historical Consciousness History Didactics Textbooks Racism |
title_short |
Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism |
title_full |
Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism |
title_fullStr |
Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism |
title_full_unstemmed |
Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism |
title_sort |
Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism |
author |
de Araújo Lisboa, Júlia Maria de |
author_facet |
de Araújo Lisboa, Júlia Maria de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Araújo Lisboa, Júlia Maria de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consciência Histórica Didática da História Livro Didático Racismo Historical Consciousness History Didactics Textbooks Racism |
topic |
Consciência Histórica Didática da História Livro Didático Racismo Historical Consciousness History Didactics Textbooks Racism |
description |
The present research of Scientific Initiation aims to analyze the content of the most requested textbooks in the announcement of the 2020 National Textbook Program, by the municipal education network, in the city of Recife, capital of Pernambuco, aiming to point out how the racial issue is dealt with in the History textbooks, what is the type of historical consciousness prevalent in these books and to point out the importance of this concept in didactic materials produced for the Middle School Education, for the construction of an anti-racist mentality in students who have access to this material. Based on the History Didactics, on the theories of the historian Jörn Rüsen in dialogue with the theories of Paulo Freire, from the view of Abdias do Nascimento on the genocide of the black Brazilian people. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26355 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26355 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26355 |
identifier_str_mv |
10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26355 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26355/15582 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Espacialidades info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Espacialidades |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Espacialidades Journal; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159 Revista Espacialidades; Vol. 18 Núm. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159 Revue Espacialidades; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159 Revista Espacialidades; v. 18 n. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159 1984-817X 10.21680/1984-817X.2022v18n1 reponame:Espacialidades instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Espacialidades |
collection |
Espacialidades |
repository.name.fl_str_mv |
Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
espacialidades@gmail.com|| |
_version_ |
1797069108377812992 |