Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Teresinha Pereira da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Barbosa Neto, Pedro Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Informação na Sociedade Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/15876
Resumo: The non-compulsory internship, being an activity that is part of the professional training of many students, not only offers a significant amount of information, but also requires management of this information. This article aimed to identify the main information regarding the activity of non-compulsory supervised internship in the Course Coordination of the presential Pedagogy, in order to obtain information relevant to the work processes and decision making. It is a descriptive research, of quantitative and qualitative nature. Data collection was done through documentary research, in the available control systems. The data collected were analyzed using descriptive statistics and the information management model of McGee and Prusak (1994). The available information allowed us to identify that the non-compulsory internship is a very present activity in the course, being performed by more than 27% of the students in 2016, with an average duration of one year. The results indicate that there is stored information, whose analyzes can produce material for use in decisions within the scope of Course Coordination.
id UFRN-11_a57853126897b35f80cddba23fd41a1a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufrn.br:article/15876
network_acronym_str UFRN-11
network_name_str Revista Informação na Sociedade Contemporânea
repository_id_str
spelling Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRNGestão da informação do estágio não obrigatório na coordenação de curso de pedagogia presencial da UFRNGestão da Informação. Estágio. Estágio não obrigatório. Pedagogia. UFRN.The non-compulsory internship, being an activity that is part of the professional training of many students, not only offers a significant amount of information, but also requires management of this information. This article aimed to identify the main information regarding the activity of non-compulsory supervised internship in the Course Coordination of the presential Pedagogy, in order to obtain information relevant to the work processes and decision making. It is a descriptive research, of quantitative and qualitative nature. Data collection was done through documentary research, in the available control systems. The data collected were analyzed using descriptive statistics and the information management model of McGee and Prusak (1994). The available information allowed us to identify that the non-compulsory internship is a very present activity in the course, being performed by more than 27% of the students in 2016, with an average duration of one year. The results indicate that there is stored information, whose analyzes can produce material for use in decisions within the scope of Course Coordination.O estágio não obrigatório é uma atividade que faz parte da formação profissional dos alunos do ensino superior. A documentação produzida para controle da atividade oferece um volume de informações pouco trabalhadas a partir da perspectiva da gestão da informação. Assim, este artigo teve como objetivo identificar as principais informações referentes à atividade de estágio supervisionado não obrigatório na Coordenação do Curso de Pedagogia presencial, com vistas à obtenção de informações relevantes para os processos de trabalho e tomadas de decisão. Trata-se de uma pesquisa descritiva, de natureza quantitativa e qualitativa. A coleta de dados foi feita por pesquisa documental, nos sistemas de controles disponíveis. Os dados coletados foram analisados por meio de estatística descritiva e do modelo de gestão da informação de McGee e Prusak (1994). As informações disponíveis apontaram que o estágio não obrigatório é uma atividade de grande interesse dos alunos, existindo estagiários em todos os períodos do curso em que há sua permissão. Porém, houve diminuição de 21% nas vagas oferecidas no período analisado. Constatou-se, também, que a maior parte das instituições concedentes são entidades privadas, no município de Natal. Concluiu-se que é importante promover a gestão das informações, incrementando o tratamento das informações armazenadas e produzindo material referente às condições de realização do estágio não obrigatório, para uso nas decisões no âmbito da Coordenação de Curso.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2019-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/1587610.21680/2447-0198.2019v3n0ID15876Revista Informação na Sociedade Contemporânea; v. 3 (2019): Janeiro-Dezembro; 1-182447-019810.21680/2447-0198.2019v3n0reponame:Revista Informação na Sociedade Contemporâneainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/15876/11794Copyright (c) 2019 Teresinha Pereira da Rocha, Pedro Alves Barbosa Netoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Teresinha Pereira daBarbosa Neto, Pedro Alves2021-12-07T10:43:50Zoai:periodicos.ufrn.br:article/15876Revistahttps://periodicos.ufrn.br/informacao/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/informacao/oairisc.ufrn@gmail.com ; risc.decin@gmail.com2447-01982447-0198opendoar:2021-12-07T10:43:50Revista Informação na Sociedade Contemporânea - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.none.fl_str_mv Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN
Gestão da informação do estágio não obrigatório na coordenação de curso de pedagogia presencial da UFRN
title Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN
spellingShingle Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN
Rocha, Teresinha Pereira da
Gestão da Informação. Estágio. Estágio não obrigatório. Pedagogia. UFRN.
title_short Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN
title_full Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN
title_fullStr Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN
title_full_unstemmed Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN
title_sort Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN
author Rocha, Teresinha Pereira da
author_facet Rocha, Teresinha Pereira da
Barbosa Neto, Pedro Alves
author_role author
author2 Barbosa Neto, Pedro Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Teresinha Pereira da
Barbosa Neto, Pedro Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão da Informação. Estágio. Estágio não obrigatório. Pedagogia. UFRN.
topic Gestão da Informação. Estágio. Estágio não obrigatório. Pedagogia. UFRN.
description The non-compulsory internship, being an activity that is part of the professional training of many students, not only offers a significant amount of information, but also requires management of this information. This article aimed to identify the main information regarding the activity of non-compulsory supervised internship in the Course Coordination of the presential Pedagogy, in order to obtain information relevant to the work processes and decision making. It is a descriptive research, of quantitative and qualitative nature. Data collection was done through documentary research, in the available control systems. The data collected were analyzed using descriptive statistics and the information management model of McGee and Prusak (1994). The available information allowed us to identify that the non-compulsory internship is a very present activity in the course, being performed by more than 27% of the students in 2016, with an average duration of one year. The results indicate that there is stored information, whose analyzes can produce material for use in decisions within the scope of Course Coordination.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/15876
10.21680/2447-0198.2019v3n0ID15876
url https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/15876
identifier_str_mv 10.21680/2447-0198.2019v3n0ID15876
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/15876/11794
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Teresinha Pereira da Rocha, Pedro Alves Barbosa Neto
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Teresinha Pereira da Rocha, Pedro Alves Barbosa Neto
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Informação na Sociedade Contemporânea; v. 3 (2019): Janeiro-Dezembro; 1-18
2447-0198
10.21680/2447-0198.2019v3n0
reponame:Revista Informação na Sociedade Contemporânea
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Revista Informação na Sociedade Contemporânea
collection Revista Informação na Sociedade Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Revista Informação na Sociedade Contemporânea - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv risc.ufrn@gmail.com ; risc.decin@gmail.com
_version_ 1797067922339790848