Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Informação na Sociedade Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/15876 |
Resumo: | The non-compulsory internship, being an activity that is part of the professional training of many students, not only offers a significant amount of information, but also requires management of this information. This article aimed to identify the main information regarding the activity of non-compulsory supervised internship in the Course Coordination of the presential Pedagogy, in order to obtain information relevant to the work processes and decision making. It is a descriptive research, of quantitative and qualitative nature. Data collection was done through documentary research, in the available control systems. The data collected were analyzed using descriptive statistics and the information management model of McGee and Prusak (1994). The available information allowed us to identify that the non-compulsory internship is a very present activity in the course, being performed by more than 27% of the students in 2016, with an average duration of one year. The results indicate that there is stored information, whose analyzes can produce material for use in decisions within the scope of Course Coordination. |
id |
UFRN-11_a57853126897b35f80cddba23fd41a1a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufrn.br:article/15876 |
network_acronym_str |
UFRN-11 |
network_name_str |
Revista Informação na Sociedade Contemporânea |
repository_id_str |
|
spelling |
Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRNGestão da informação do estágio não obrigatório na coordenação de curso de pedagogia presencial da UFRNGestão da Informação. Estágio. Estágio não obrigatório. Pedagogia. UFRN.The non-compulsory internship, being an activity that is part of the professional training of many students, not only offers a significant amount of information, but also requires management of this information. This article aimed to identify the main information regarding the activity of non-compulsory supervised internship in the Course Coordination of the presential Pedagogy, in order to obtain information relevant to the work processes and decision making. It is a descriptive research, of quantitative and qualitative nature. Data collection was done through documentary research, in the available control systems. The data collected were analyzed using descriptive statistics and the information management model of McGee and Prusak (1994). The available information allowed us to identify that the non-compulsory internship is a very present activity in the course, being performed by more than 27% of the students in 2016, with an average duration of one year. The results indicate that there is stored information, whose analyzes can produce material for use in decisions within the scope of Course Coordination.O estágio não obrigatório é uma atividade que faz parte da formação profissional dos alunos do ensino superior. A documentação produzida para controle da atividade oferece um volume de informações pouco trabalhadas a partir da perspectiva da gestão da informação. Assim, este artigo teve como objetivo identificar as principais informações referentes à atividade de estágio supervisionado não obrigatório na Coordenação do Curso de Pedagogia presencial, com vistas à obtenção de informações relevantes para os processos de trabalho e tomadas de decisão. Trata-se de uma pesquisa descritiva, de natureza quantitativa e qualitativa. A coleta de dados foi feita por pesquisa documental, nos sistemas de controles disponíveis. Os dados coletados foram analisados por meio de estatística descritiva e do modelo de gestão da informação de McGee e Prusak (1994). As informações disponíveis apontaram que o estágio não obrigatório é uma atividade de grande interesse dos alunos, existindo estagiários em todos os períodos do curso em que há sua permissão. Porém, houve diminuição de 21% nas vagas oferecidas no período analisado. Constatou-se, também, que a maior parte das instituições concedentes são entidades privadas, no município de Natal. Concluiu-se que é importante promover a gestão das informações, incrementando o tratamento das informações armazenadas e produzindo material referente às condições de realização do estágio não obrigatório, para uso nas decisões no âmbito da Coordenação de Curso.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2019-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/1587610.21680/2447-0198.2019v3n0ID15876Revista Informação na Sociedade Contemporânea; v. 3 (2019): Janeiro-Dezembro; 1-182447-019810.21680/2447-0198.2019v3n0reponame:Revista Informação na Sociedade Contemporâneainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/15876/11794Copyright (c) 2019 Teresinha Pereira da Rocha, Pedro Alves Barbosa Netoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Teresinha Pereira daBarbosa Neto, Pedro Alves2021-12-07T10:43:50Zoai:periodicos.ufrn.br:article/15876Revistahttps://periodicos.ufrn.br/informacao/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/informacao/oairisc.ufrn@gmail.com ; risc.decin@gmail.com2447-01982447-0198opendoar:2021-12-07T10:43:50Revista Informação na Sociedade Contemporânea - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN Gestão da informação do estágio não obrigatório na coordenação de curso de pedagogia presencial da UFRN |
title |
Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN |
spellingShingle |
Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN Rocha, Teresinha Pereira da Gestão da Informação. Estágio. Estágio não obrigatório. Pedagogia. UFRN. |
title_short |
Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN |
title_full |
Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN |
title_fullStr |
Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN |
title_full_unstemmed |
Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN |
title_sort |
Information management of non-compulsory internship in the course coordination of presential pedagogy of the UFRN |
author |
Rocha, Teresinha Pereira da |
author_facet |
Rocha, Teresinha Pereira da Barbosa Neto, Pedro Alves |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa Neto, Pedro Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Teresinha Pereira da Barbosa Neto, Pedro Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão da Informação. Estágio. Estágio não obrigatório. Pedagogia. UFRN. |
topic |
Gestão da Informação. Estágio. Estágio não obrigatório. Pedagogia. UFRN. |
description |
The non-compulsory internship, being an activity that is part of the professional training of many students, not only offers a significant amount of information, but also requires management of this information. This article aimed to identify the main information regarding the activity of non-compulsory supervised internship in the Course Coordination of the presential Pedagogy, in order to obtain information relevant to the work processes and decision making. It is a descriptive research, of quantitative and qualitative nature. Data collection was done through documentary research, in the available control systems. The data collected were analyzed using descriptive statistics and the information management model of McGee and Prusak (1994). The available information allowed us to identify that the non-compulsory internship is a very present activity in the course, being performed by more than 27% of the students in 2016, with an average duration of one year. The results indicate that there is stored information, whose analyzes can produce material for use in decisions within the scope of Course Coordination. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/15876 10.21680/2447-0198.2019v3n0ID15876 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/15876 |
identifier_str_mv |
10.21680/2447-0198.2019v3n0ID15876 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/15876/11794 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Teresinha Pereira da Rocha, Pedro Alves Barbosa Neto info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Teresinha Pereira da Rocha, Pedro Alves Barbosa Neto |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Informação na Sociedade Contemporânea; v. 3 (2019): Janeiro-Dezembro; 1-18 2447-0198 10.21680/2447-0198.2019v3n0 reponame:Revista Informação na Sociedade Contemporânea instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Revista Informação na Sociedade Contemporânea |
collection |
Revista Informação na Sociedade Contemporânea |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Informação na Sociedade Contemporânea - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
risc.ufrn@gmail.com ; risc.decin@gmail.com |
_version_ |
1797067922339790848 |