Heroínas Negras : possibilidades para um ensino de sociologia antirracista
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Inter-legere |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/31711 |
Resumo: | In 2023, Law 10.639, which makes the teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture mandatory, completes twenty years of existence. In this sense, in the wake of this emblematic date, this article presents a possibility of didactic mediation for teaching Sociology in Basic Education. Such mediation was conceived from the work of Arraes, Heroínas Negras Brasileiras (2020), mixing elements of cordelist literature with sociological knowledge, while paving the way for an Anti-racist Sociology. This time, the work articulates knowledge, as it brings the string as a third way in the classroom, stimulating playfulness and the student's sociological imagination. |
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Heroínas Negras : possibilidades para um ensino de sociologia antirracistaLei 10.639Ensino de SociologiaCordelJared ArraesIn 2023, Law 10.639, which makes the teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture mandatory, completes twenty years of existence. In this sense, in the wake of this emblematic date, this article presents a possibility of didactic mediation for teaching Sociology in Basic Education. Such mediation was conceived from the work of Arraes, Heroínas Negras Brasileiras (2020), mixing elements of cordelist literature with sociological knowledge, while paving the way for an Anti-racist Sociology. This time, the work articulates knowledge, as it brings the string as a third way in the classroom, stimulating playfulness and the student's sociological imagination.Em 2023, a Lei 10.639, que torna obrigatório o ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana, completa vinte anos de existência. Nesse sentido, neste artigo apresenta-se uma possibilidade de mediação didática para o ensino de Sociologia no Ensino Médio. Tal mediação foi pensada a partir da obra de Arraes, "Heroínas Negras Brasileiras" (Arraes, 2020), mesclando elementos da literatura cordelista com saberes sociológicos, visando pavimentar o caminho para uma Sociologia antirracista. É importante ressaltar que este projeto ainda não foi aplicado em sala de aula, mas foi concebido levando em consideração a nova realidade do docente em Sociologia. Dessa forma, o trabalho articula saberes, utilizando o cordel como uma ferramenta em sala de aula, estimulando a ludicidade e a imaginação sociológica (Mills, 1982) do estudante.UFRN2023-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/3171110.21680/1982-1662.2023v6n37ID31711Revista Inter-Legere; v. 6 n. 37 (2023): POLÍTICAS PÚBLICAS, DESENVOLVIMENTO E O PAPEL DO ESTADO NO ATUAL CONTEXTO BRASILEIRO; c317111982-166210.21680/1982-1662.2023v6n37reponame:Inter-legereinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/31711/17531Copyright (c) 2023 Rayza Almeida da Hora Silva, Tatiane Oliveira de Carvalho Mourahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida da Hora Silva, RayzaOliveira de Carvalho Moura, Tatiane2023-12-16T16:48:45Zoai:periodicos.ufrn.br:article/31711Revistahttps://periodicos.ufrn.br/interlegerePUBhttps://periodicos.ufrn.br/interlegere/oai||interlegere@cchla.ufrn.br||analaudelina@uol.com.br1982-16621982-1662opendoar:2023-12-16T16:48:45Inter-legere - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
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