O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cremontti Filho, Jorge Luiz
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRR
Texto Completo: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/724
Resumo: The improvement in the quality of mathematics teaching is the result of several factors such as the qualification of teachers, the search for new pedagogical models and the inclusion of technology to learning processes.There is a large gap between the technology and the classroom, especially when it comes in public education, and it is this problem that this work seeks to contribute to alternative solutions. Taking advantage of the huge demand of mobile phones and the strong influence that this device has on young people, we seek to support our application conducting research on the pedagogical aspects of mobile learning and, because of the fascination exerted by digital games, we studied the techniques of gamification. In this context, it was developed an application questions and answers (QUIZ), according to the precepts of mobile learning and using the motivational resources of gamification. As mathematical topic was used matrices and determinants due to this matter be current and its range of applications. For the purpose to validate the goals was carried out an experiment with high school students of the College Application of the Federal University of Roraima, where after using the application has distributed a questionnaire to students and teachers. And with the tabulation of results, there was a brief review of some aspects of this work.
id UFRR-6_98ff62964dd877af1b1df5585327ea0f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufrr.br:prefix/724
network_acronym_str UFRR-6
network_name_str Repositório Institucional da UFRR
repository_id_str
spelling O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizesEducação matemáticaAprendizagem móvelGamificaçãoMatrizesDeterminantesAplicações móveisMathematics educationMobile learningGamificationMatricesDeterminantsMobile applicationsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe improvement in the quality of mathematics teaching is the result of several factors such as the qualification of teachers, the search for new pedagogical models and the inclusion of technology to learning processes.There is a large gap between the technology and the classroom, especially when it comes in public education, and it is this problem that this work seeks to contribute to alternative solutions. Taking advantage of the huge demand of mobile phones and the strong influence that this device has on young people, we seek to support our application conducting research on the pedagogical aspects of mobile learning and, because of the fascination exerted by digital games, we studied the techniques of gamification. In this context, it was developed an application questions and answers (QUIZ), according to the precepts of mobile learning and using the motivational resources of gamification. As mathematical topic was used matrices and determinants due to this matter be current and its range of applications. For the purpose to validate the goals was carried out an experiment with high school students of the College Application of the Federal University of Roraima, where after using the application has distributed a questionnaire to students and teachers. And with the tabulation of results, there was a brief review of some aspects of this work.A melhoria na qualidade do ensino matemático resulta de diversos fatores como: qualificação dos professores, busca de novos modelos pedagógicos e inclusão da tecnologia aos processos de aprendizagem. Existe um grande distanciamento entre a tecnologia e a sala de aula, principalmente quando se fala em ensino público, e é nessa problemática que este trabalho busca contribuir com soluções alternativas. Aproveitando a enorme demanda dos aparelhos móveis e a forte influência que esses dispositivos detém sobre os jovens, buscou-se fundamentar o trabalho realizando pesquisas sobre os aspectos pedagógicos da aprendizagem móvel e, em virtude do fascínio exercido pelos jogos digitais, foram estudadas as técnicas de gamificação. Nesse contexto, foi desenvolvido um aplicativo tipo perguntas e respostas (QUIZ), de acordo com os preceitos da aprendizagem móvel e utilizando os recursos motivacionais da gamificação. Como tópico matemático, foi utilizado matrizes e determinantes devido a contemporaneidade do assunto e sua diversidade de aplicações. Com a finalidade de validar os objetivos, foi realizado um experimento com alunos do Ensino Médio do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima, onde após a utilização do aplicativo foi distribuído um questionário a alunos e professores. E, com a tabulação dos resultados, foi realizada uma breve avaliação de alguns aspectos deste trabalho.Agência 1Universidade Federal de RoraimaBrasilPRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-GraduaçãoPROFMAT - Programa de Mestrado Nacional Profissional em MatemáticaUFRRSilva, Luciano Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/0130858112372443Cremontti Filho, Jorge Luiz2022-04-18T20:34:36Z20222022-04-18T20:34:36Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCREMONTTI FILHO, Jorge Luiz. O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes. 2016. 75f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016.http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/724porAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRRinstname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)instacron:UFRR2024-01-22T19:28:03Zoai:repositorio.ufrr.br:prefix/724Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufrr.br:8080/oai/requestangelsenhora@gmail.comopendoar:2024-01-22T19:28:03Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes
title O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes
spellingShingle O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes
Cremontti Filho, Jorge Luiz
Educação matemática
Aprendizagem móvel
Gamificação
Matrizes
Determinantes
Aplicações móveis
Mathematics education
Mobile learning
Gamification
Matrices
Determinants
Mobile applications
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes
title_full O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes
title_fullStr O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes
title_full_unstemmed O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes
title_sort O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes
author Cremontti Filho, Jorge Luiz
author_facet Cremontti Filho, Jorge Luiz
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Luciano Ferreira
http://lattes.cnpq.br/0130858112372443
dc.contributor.author.fl_str_mv Cremontti Filho, Jorge Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Aprendizagem móvel
Gamificação
Matrizes
Determinantes
Aplicações móveis
Mathematics education
Mobile learning
Gamification
Matrices
Determinants
Mobile applications
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Educação matemática
Aprendizagem móvel
Gamificação
Matrizes
Determinantes
Aplicações móveis
Mathematics education
Mobile learning
Gamification
Matrices
Determinants
Mobile applications
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The improvement in the quality of mathematics teaching is the result of several factors such as the qualification of teachers, the search for new pedagogical models and the inclusion of technology to learning processes.There is a large gap between the technology and the classroom, especially when it comes in public education, and it is this problem that this work seeks to contribute to alternative solutions. Taking advantage of the huge demand of mobile phones and the strong influence that this device has on young people, we seek to support our application conducting research on the pedagogical aspects of mobile learning and, because of the fascination exerted by digital games, we studied the techniques of gamification. In this context, it was developed an application questions and answers (QUIZ), according to the precepts of mobile learning and using the motivational resources of gamification. As mathematical topic was used matrices and determinants due to this matter be current and its range of applications. For the purpose to validate the goals was carried out an experiment with high school students of the College Application of the Federal University of Roraima, where after using the application has distributed a questionnaire to students and teachers. And with the tabulation of results, there was a brief review of some aspects of this work.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2022-04-18T20:34:36Z
2022
2022-04-18T20:34:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CREMONTTI FILHO, Jorge Luiz. O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes. 2016. 75f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016.
http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/724
identifier_str_mv CREMONTTI FILHO, Jorge Luiz. O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes. 2016. 75f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016.
url http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Roraima
Brasil
PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação
PROFMAT - Programa de Mestrado Nacional Profissional em Matemática
UFRR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Roraima
Brasil
PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação
PROFMAT - Programa de Mestrado Nacional Profissional em Matemática
UFRR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRR
instname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)
instacron:UFRR
instname_str Universidade Federal de Roraima (UFRR)
instacron_str UFRR
institution UFRR
reponame_str Repositório Institucional da UFRR
collection Repositório Institucional da UFRR
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)
repository.mail.fl_str_mv angelsenhora@gmail.com
_version_ 1802112040493383680