SOCIAL PRACTICES OF LITERARY READING IN SCHOOL AND NON-SCHOOL SPACES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mello, Cláudio
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interdisciplinar
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/18329
Resumo: This article presents specificities of the approach to literature in school and non-school spaces in a dialogic perspective in which reading is considered an authentic social practice. The objective is to contribute to resizing objectives and decision-making about theoretical-methodological assumptions both in one and the other space, in favor of an educational action that preserves the appreciation for literature, at the same time that takes advantage of opportunities to promote the formation of an increasingly sensitive, autonomous and critical reader.
id UFS-10_77e6e6c76f5d76a57d5dabd011dc99c5
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18329
network_acronym_str UFS-10
network_name_str Interdisciplinar
repository_id_str
spelling SOCIAL PRACTICES OF LITERARY READING IN SCHOOL AND NON-SCHOOL SPACESPRÁTICAS SOCIAIS DE LEITURA LITERÁRIA EM ESPAÇOS ESCOLARES E NÃO ESCOLARESLiterature teachingReading mediationLiterary sociabilityEnsino de literaturaMediação de leituraSociabilidade literáriaThis article presents specificities of the approach to literature in school and non-school spaces in a dialogic perspective in which reading is considered an authentic social practice. The objective is to contribute to resizing objectives and decision-making about theoretical-methodological assumptions both in one and the other space, in favor of an educational action that preserves the appreciation for literature, at the same time that takes advantage of opportunities to promote the formation of an increasingly sensitive, autonomous and critical reader.Este artigo apresenta especificidades da abordagem da literatura em espaços escolares e não escolares em uma perspectiva dialógica na qual a leitura é considerada uma autêntica pratica social. O objetivo é contribuir para redimensionar objetivos e tomada de decisões acerca de pressupostos teórico-metodológicos tanto em um quanto em outro espaço, em prol de uma ação educativa que preserve o apreço pela literatura, ao mesmo tempo em que aproveite oportunidades para propiciar a formação de um leitor cada vez mais sensível, autônomo e crítico.Carlos Magno Santos2022-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/1832910.47250/intrell.v37i1.p29-43Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura; v. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 29-43Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature; Vol. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 29-43Interdisciplinar - Revista de Estudios en Lengua y Literatura; Vol. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 29-431980-887910.47250/intrell.v37i1reponame:Interdisciplinarinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/18329/13163Copyright (c) 2022 Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literaturainfo:eu-repo/semantics/openAccessMello, Cláudio 2022-11-11T22:43:29Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18329Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/interdisciplinar/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/interdisciplinar/oaicalmag@bol.com.br1980-88791980-8879opendoar:2022-11-11T22:43:29Interdisciplinar - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv SOCIAL PRACTICES OF LITERARY READING IN SCHOOL AND NON-SCHOOL SPACES
PRÁTICAS SOCIAIS DE LEITURA LITERÁRIA EM ESPAÇOS ESCOLARES E NÃO ESCOLARES
title SOCIAL PRACTICES OF LITERARY READING IN SCHOOL AND NON-SCHOOL SPACES
spellingShingle SOCIAL PRACTICES OF LITERARY READING IN SCHOOL AND NON-SCHOOL SPACES
Mello, Cláudio
Literature teaching
Reading mediation
Literary sociability
Ensino de literatura
Mediação de leitura
Sociabilidade literária
title_short SOCIAL PRACTICES OF LITERARY READING IN SCHOOL AND NON-SCHOOL SPACES
title_full SOCIAL PRACTICES OF LITERARY READING IN SCHOOL AND NON-SCHOOL SPACES
title_fullStr SOCIAL PRACTICES OF LITERARY READING IN SCHOOL AND NON-SCHOOL SPACES
title_full_unstemmed SOCIAL PRACTICES OF LITERARY READING IN SCHOOL AND NON-SCHOOL SPACES
title_sort SOCIAL PRACTICES OF LITERARY READING IN SCHOOL AND NON-SCHOOL SPACES
author Mello, Cláudio
author_facet Mello, Cláudio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mello, Cláudio
dc.subject.por.fl_str_mv Literature teaching
Reading mediation
Literary sociability
Ensino de literatura
Mediação de leitura
Sociabilidade literária
topic Literature teaching
Reading mediation
Literary sociability
Ensino de literatura
Mediação de leitura
Sociabilidade literária
description This article presents specificities of the approach to literature in school and non-school spaces in a dialogic perspective in which reading is considered an authentic social practice. The objective is to contribute to resizing objectives and decision-making about theoretical-methodological assumptions both in one and the other space, in favor of an educational action that preserves the appreciation for literature, at the same time that takes advantage of opportunities to promote the formation of an increasingly sensitive, autonomous and critical reader.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/18329
10.47250/intrell.v37i1.p29-43
url https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/18329
identifier_str_mv 10.47250/intrell.v37i1.p29-43
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/18329/13163
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carlos Magno Santos
publisher.none.fl_str_mv Carlos Magno Santos
dc.source.none.fl_str_mv Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura; v. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 29-43
Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature; Vol. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 29-43
Interdisciplinar - Revista de Estudios en Lengua y Literatura; Vol. 37: Ano XVII - jan-jun de 2022 | A literatura em espaços escolares e não escolares; 29-43
1980-8879
10.47250/intrell.v37i1
reponame:Interdisciplinar
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Interdisciplinar
collection Interdisciplinar
repository.name.fl_str_mv Interdisciplinar - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv calmag@bol.com.br
_version_ 1797052877521289216