As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Educação Ambiental |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15871 |
Resumo: | Geography and Environmental Education-EA are fields of knowledge that, through their references, enable human beings to have different forms of interpretation and interaction with space. Thus, this research aims to investigate which currents of geographical thought and EA are present in the National Common Curricular Base-BNCC and in the National Curriculum Guidelines for Environmental Education-DCNEA. A qualitative critical analytical study was carried out on these documents, with the aid of the qualitative data analysis software ATLAS.ti, based on the coding cycles of Saldaña (2013). The main results point out that BNCC emphatically presents the critical, humanistic and socio-environmental currents of Geography and the currents called moral/ethics, naturalistic, critical, conservationist and EA sustainability. In the DCNEA the regional, humanist, socio-environmental currents and the criticism of Geography and the currents moral/ethics, criticism, systemic, humanistic, scientific, ecoeducation, sustainability and praxic currents appear. |
id |
UFS-11_62fd457bb514c4422e558d1d5cb90e86 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15871 |
network_acronym_str |
UFS-11 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository_id_str |
|
spelling |
As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEABase Nacional Comum Curricular. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Educação Ambiental. Geografia.Geography and Environmental Education-EA are fields of knowledge that, through their references, enable human beings to have different forms of interpretation and interaction with space. Thus, this research aims to investigate which currents of geographical thought and EA are present in the National Common Curricular Base-BNCC and in the National Curriculum Guidelines for Environmental Education-DCNEA. A qualitative critical analytical study was carried out on these documents, with the aid of the qualitative data analysis software ATLAS.ti, based on the coding cycles of Saldaña (2013). The main results point out that BNCC emphatically presents the critical, humanistic and socio-environmental currents of Geography and the currents called moral/ethics, naturalistic, critical, conservationist and EA sustainability. In the DCNEA the regional, humanist, socio-environmental currents and the criticism of Geography and the currents moral/ethics, criticism, systemic, humanistic, scientific, ecoeducation, sustainability and praxic currents appear.A Geografia e a Educação Ambiental-EA são campos do conhecimento que, através de seus referenciais, possibilitam aos seres humanos diversas formas de interpretação e de interação com o espaço. Assim, esta pesquisa tem o objetivo de investigar quais correntes do pensamento geográfico e da EA estão presentes na Base Nacional Comum Curricular-BNCC e nas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental-DCNEA. Para isso, foi realizado um estudo qualitativo do tipo crítico analítico nos referidos documentos, com auxílio do software de análise de dados qualitativos ATLAS.ti, a partir dos ciclos de codificação do Saldaña (2013). Os principais resultados apontam que, na BNCC, se apresentam enfaticamente as correntes crítica, humanista e socioambiental da Geografia e as correntes denominadas de moral/ética, naturalista, crítica, conservacionista e de sustentabilidade da EA. Nas DCNEA aparecem as correntes regional, humanista, socioambiental e a crítica da Geografia e as correntes moral/ética, crítica, sistêmica, humanista, científica, de ecoeducação, sustentabilidade e práxica.La Geografía y la Educación Ambiental-EA son campos de conocimiento que, a través de sus referencias, permiten al ser humano tener diferentes formas de interpretación e interacción con el espacio. Así, esta investigación tiene como objetivo investigar qué corrientes de pensamiento geográfico y EA están presentes en la Base Curricular Común Nacional-BNCC y en las Directrices Curriculares Nacionales de Educación Ambiental-DCNEA. Sobre estos documentos se realizó un estudio analítico crítico cualitativo, con la ayuda del software de análisis de datos cualitativos ATLAS.ti, basado en los ciclos de codificación de Saldaña (2013). Los principales resultados señalan que BNCC presenta enfáticamente las corrientes críticas, humanísticas y socioambientales de la Geografía y las corrientes denominadas moral/ética, naturalista, crítica, conservacionista y EA de sostenibilidad. En la DCNEA aparecen las corrientes regionales, humanistas, socioambientales y la crítica de la Geografía y las corrientes moral/ética, crítica, sistémica, humanista, científica, ecoeducación, sustentabilidad y praxisUniversidade Federal de Sergipe2021-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1587110.47401/revisea.v8i1.15871Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-202359-499310.47401/revisea.v8i1reponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15871/11825Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade de Jesus Lelis, DiegoSaheb Pedroso , Daniele 2021-11-11T19:09:26Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15871Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2021-11-11T19:09:26Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA |
title |
As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA |
spellingShingle |
As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA Andrade de Jesus Lelis, Diego Base Nacional Comum Curricular. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Educação Ambiental. Geografia. |
title_short |
As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA |
title_full |
As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA |
title_fullStr |
As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA |
title_full_unstemmed |
As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA |
title_sort |
As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA |
author |
Andrade de Jesus Lelis, Diego |
author_facet |
Andrade de Jesus Lelis, Diego Saheb Pedroso , Daniele |
author_role |
author |
author2 |
Saheb Pedroso , Daniele |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade de Jesus Lelis, Diego Saheb Pedroso , Daniele |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Base Nacional Comum Curricular. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Educação Ambiental. Geografia. |
topic |
Base Nacional Comum Curricular. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Educação Ambiental. Geografia. |
description |
Geography and Environmental Education-EA are fields of knowledge that, through their references, enable human beings to have different forms of interpretation and interaction with space. Thus, this research aims to investigate which currents of geographical thought and EA are present in the National Common Curricular Base-BNCC and in the National Curriculum Guidelines for Environmental Education-DCNEA. A qualitative critical analytical study was carried out on these documents, with the aid of the qualitative data analysis software ATLAS.ti, based on the coding cycles of Saldaña (2013). The main results point out that BNCC emphatically presents the critical, humanistic and socio-environmental currents of Geography and the currents called moral/ethics, naturalistic, critical, conservationist and EA sustainability. In the DCNEA the regional, humanist, socio-environmental currents and the criticism of Geography and the currents moral/ethics, criticism, systemic, humanistic, scientific, ecoeducation, sustainability and praxic currents appear. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15871 10.47401/revisea.v8i1.15871 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15871 |
identifier_str_mv |
10.47401/revisea.v8i1.15871 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15871/11825 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20 2359-4993 10.47401/revisea.v8i1 reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
collection |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revisea.se@gmail.com |
_version_ |
1803388213754068993 |