Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências da Administração |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n40p208 |
Resumo: | A common concern in Institutions of Higher Education (HEI) is to keep the former students involved with educational activities, understanding that the promotion of relationship beyond the period of the course provides opportunities for networking and continuity of knowledge generation process. Alumni Associations are formal organizations aimed at strengthening ties between HEIs and former students but in Brazil, these associations are facing some cultural barriers that make it difficult their deployment. Thus, an association that seeks alumni participation should invest in developing a strategic action plan that arouses the interest of the target audience. Based on a survey combined with documentary research, this study aims, through benchmarking, to analyze the practices of Alumni Associations of HEI and present a strategic action plan that meets the current needs of the market. |
id |
UFSC-15_176add906f3b9eed56077acdc2fee586 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/36049 |
network_acronym_str |
UFSC-15 |
network_name_str |
Revista de Ciências da Administração |
repository_id_str |
|
spelling |
Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no BrasilA common concern in Institutions of Higher Education (HEI) is to keep the former students involved with educational activities, understanding that the promotion of relationship beyond the period of the course provides opportunities for networking and continuity of knowledge generation process. Alumni Associations are formal organizations aimed at strengthening ties between HEIs and former students but in Brazil, these associations are facing some cultural barriers that make it difficult their deployment. Thus, an association that seeks alumni participation should invest in developing a strategic action plan that arouses the interest of the target audience. Based on a survey combined with documentary research, this study aims, through benchmarking, to analyze the practices of Alumni Associations of HEI and present a strategic action plan that meets the current needs of the market.Uma preocupação comum em Instituições de Ensino Superior (IES) é manter o aluno formado ligado às atividades educacionais, entendendo que a promoção do relacionamento estendido para além do período de realização do curso propicia oportunidades de networking e continuidade do processo de geração de conhecimento. As Associações de Alunos Egressos são organizações formais destinadas a fortalecer os laços entre IES e egressos, porém, no Brasil, essas Associações enfrentam certas barreiras culturais que dificultam sua implantacão. Dessa forma, uma Associação que busque a adesão e a participação dos egressos deve investir no desenvolvimento de um plano de ações estratégicas que despertem o interesse do público-alvo. Baseada em pesquisa documental combinada com survey, este estudo se propõe a, por meio de benchmarking, analisar as práticas das Associações Alunos Egressos de IES e apresentar um plano de ações estratégicas que atenda as atuais necessidades do mercado.Universidade Federal de Santa Catarina2014-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Documental e Surveyapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n40p20810.5007/2175-8077.2014v16n40p208Revista de Ciências da Administração; V.16 N.40 DEZEMBRO 2014; 208 - 2202175-80771516-3865reponame:Revista de Ciências da Administraçãoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n40p208/pdf_44Teixeira, Gislaine Cristina dos SantosMaccari, Emerson AntonioRuas, Roberto Limainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-20T19:03:45Zoai:periodicos.ufsc.br:article/36049Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/admPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/oairevista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br2175-80771516-3865opendoar:2018-06-20T19:03:45Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil |
title |
Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil |
spellingShingle |
Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil Teixeira, Gislaine Cristina dos Santos |
title_short |
Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil |
title_full |
Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil |
title_fullStr |
Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil |
title_full_unstemmed |
Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil |
title_sort |
Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil |
author |
Teixeira, Gislaine Cristina dos Santos |
author_facet |
Teixeira, Gislaine Cristina dos Santos Maccari, Emerson Antonio Ruas, Roberto Lima |
author_role |
author |
author2 |
Maccari, Emerson Antonio Ruas, Roberto Lima |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Gislaine Cristina dos Santos Maccari, Emerson Antonio Ruas, Roberto Lima |
description |
A common concern in Institutions of Higher Education (HEI) is to keep the former students involved with educational activities, understanding that the promotion of relationship beyond the period of the course provides opportunities for networking and continuity of knowledge generation process. Alumni Associations are formal organizations aimed at strengthening ties between HEIs and former students but in Brazil, these associations are facing some cultural barriers that make it difficult their deployment. Thus, an association that seeks alumni participation should invest in developing a strategic action plan that arouses the interest of the target audience. Based on a survey combined with documentary research, this study aims, through benchmarking, to analyze the practices of Alumni Associations of HEI and present a strategic action plan that meets the current needs of the market. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Documental e Survey |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n40p208 10.5007/2175-8077.2014v16n40p208 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n40p208 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8077.2014v16n40p208 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n40p208/pdf_44 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências da Administração; V.16 N.40 DEZEMBRO 2014; 208 - 220 2175-8077 1516-3865 reponame:Revista de Ciências da Administração instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Revista de Ciências da Administração |
collection |
Revista de Ciências da Administração |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br |
_version_ |
1789435142207438848 |