Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Gislaine Cristina dos Santos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Maccari, Emerson Antonio, Ruas, Roberto Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências da Administração
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n40p208
Resumo: A common concern in Institutions of Higher Education (HEI) is to keep the former students involved with educational activities, understanding that the promotion of relationship beyond the period of the course provides opportunities for networking and continuity of knowledge generation process. Alumni Associations are formal organizations aimed at strengthening ties between HEIs and former students but in Brazil, these associations are facing some cultural barriers that make it difficult their deployment. Thus, an association that seeks alumni participation should invest in developing a strategic action plan that arouses the interest of the target audience. Based on a survey combined with documentary research, this study aims, through benchmarking, to analyze the practices of Alumni Associations of HEI and present a strategic action plan that meets the current needs of the market.
id UFSC-15_176add906f3b9eed56077acdc2fee586
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/36049
network_acronym_str UFSC-15
network_name_str Revista de Ciências da Administração
repository_id_str
spelling Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no BrasilA common concern in Institutions of Higher Education (HEI) is to keep the former students involved with educational activities, understanding that the promotion of relationship beyond the period of the course provides opportunities for networking and continuity of knowledge generation process. Alumni Associations are formal organizations aimed at strengthening ties between HEIs and former students but in Brazil, these associations are facing some cultural barriers that make it difficult their deployment. Thus, an association that seeks alumni participation should invest in developing a strategic action plan that arouses the interest of the target audience. Based on a survey combined with documentary research, this study aims, through benchmarking, to analyze the practices of Alumni Associations of HEI and present a strategic action plan that meets the current needs of the market.Uma preocupação comum em Instituições de Ensino Superior (IES) é manter o aluno formado ligado às atividades educacionais, entendendo que a promoção do relacionamento estendido para além do período de realização do curso propicia oportunidades de networking e continuidade do processo de geração de conhecimento. As Associações de Alunos Egressos são organizações formais destinadas a fortalecer os laços entre IES e egressos, porém, no Brasil, essas Associações enfrentam certas barreiras culturais que dificultam sua implantacão. Dessa forma, uma Associação que busque a adesão e a participação dos egressos deve investir no desenvolvimento de um plano de ações estratégicas que despertem o interesse do público-alvo. Baseada em pesquisa documental combinada com survey, este estudo se propõe a, por meio de benchmarking, analisar as práticas das Associações Alunos Egressos de IES e apresentar um plano de ações estratégicas que atenda as atuais necessidades do mercado.Universidade Federal de Santa Catarina2014-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Documental e Surveyapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n40p20810.5007/2175-8077.2014v16n40p208Revista de Ciências da Administração; V.16 N.40 DEZEMBRO 2014; 208 - 2202175-80771516-3865reponame:Revista de Ciências da Administraçãoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n40p208/pdf_44Teixeira, Gislaine Cristina dos SantosMaccari, Emerson AntonioRuas, Roberto Limainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-20T19:03:45Zoai:periodicos.ufsc.br:article/36049Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/admPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/oairevista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br2175-80771516-3865opendoar:2018-06-20T19:03:45Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil
title Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil
spellingShingle Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil
Teixeira, Gislaine Cristina dos Santos
title_short Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil
title_full Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil
title_fullStr Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil
title_full_unstemmed Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil
title_sort Proposição de um plano de ações estratégicas para Associações de Alunos Egressos baseado em benchmarking Internacional e no Brasil
author Teixeira, Gislaine Cristina dos Santos
author_facet Teixeira, Gislaine Cristina dos Santos
Maccari, Emerson Antonio
Ruas, Roberto Lima
author_role author
author2 Maccari, Emerson Antonio
Ruas, Roberto Lima
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Gislaine Cristina dos Santos
Maccari, Emerson Antonio
Ruas, Roberto Lima
description A common concern in Institutions of Higher Education (HEI) is to keep the former students involved with educational activities, understanding that the promotion of relationship beyond the period of the course provides opportunities for networking and continuity of knowledge generation process. Alumni Associations are formal organizations aimed at strengthening ties between HEIs and former students but in Brazil, these associations are facing some cultural barriers that make it difficult their deployment. Thus, an association that seeks alumni participation should invest in developing a strategic action plan that arouses the interest of the target audience. Based on a survey combined with documentary research, this study aims, through benchmarking, to analyze the practices of Alumni Associations of HEI and present a strategic action plan that meets the current needs of the market.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Documental e Survey
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n40p208
10.5007/2175-8077.2014v16n40p208
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n40p208
identifier_str_mv 10.5007/2175-8077.2014v16n40p208
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2014v16n40p208/pdf_44
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências da Administração; V.16 N.40 DEZEMBRO 2014; 208 - 220
2175-8077
1516-3865
reponame:Revista de Ciências da Administração
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista de Ciências da Administração
collection Revista de Ciências da Administração
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv revista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br
_version_ 1789435142207438848