Cachaça production and market strategy: a realistic constructivist approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lobato, Christiane Batista de Paulo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Brito, Mozar José de, Brito, Valéria da Glória Pereira, Paiva, André Luiz de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências da Administração
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/78372
Resumo: This article has as main objective to understand the construction of the strategic practices of artisanal production and market insertion of an organization producing organic cachaça from the ontological foundations of the realist constructivist approach. For this, the case study method was used. This methodological choice allowed the application of the analysis framework that addresses the overlap between macro and micro social contexts, praxis, practices and practitioners involved in building the strategy of the production and market strategies of a small organization producing organic cachaça. The results show the reflective capacity of practitioners to combine traditional and technical-scientific knowledge and market practices (representation, rules and exchanges). Finally, the article ratifies the relevance of contextualization (micro and macrosocial) for studies of strategy as a social practice.
id UFSC-15_2590df11fde78a7f457f29f7f285b9e9
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/78372
network_acronym_str UFSC-15
network_name_str Revista de Ciências da Administração
repository_id_str
spelling Cachaça production and market strategy: a realistic constructivist approachAs estratégias de produção e mercado de uma organização produtora de cachaça: uma abordagem construtivistaThis article has as main objective to understand the construction of the strategic practices of artisanal production and market insertion of an organization producing organic cachaça from the ontological foundations of the realist constructivist approach. For this, the case study method was used. This methodological choice allowed the application of the analysis framework that addresses the overlap between macro and micro social contexts, praxis, practices and practitioners involved in building the strategy of the production and market strategies of a small organization producing organic cachaça. The results show the reflective capacity of practitioners to combine traditional and technical-scientific knowledge and market practices (representation, rules and exchanges). Finally, the article ratifies the relevance of contextualization (micro and macrosocial) for studies of strategy as a social practice.Este artigo tem como objetivo principal compreender a construção das práticas estratégicas de produção artesanal e inserção mercadológica de uma organização produtora de cachaça orgânica a partir dos fundamentos ontológicos da abordagem construtivista realistal. Para tanto, empregou-se o método de estudo de caso. Esta escolha metodológica permitiu a aplicação do framework de análise que aborda a imbricação entre os contextos macro e micro social, a práxis, as práticas e os praticantes envolvidos na construção da estratégia das estratégias de produção e mercado de uma pequena organização produtora de cachaça orgânica. Evidencia-se nos resultados a capacidade reflexiva dos praticantes em combinar saberes tradicionais e saberes técnico-científico e as práticas de mercado (representação, normativas e trocas). Por fim, o artigo ratifica a relevância da contextualização (micro e macrossocial) para os estudos da estratégia como pratica social.Universidade Federal de Santa Catarina2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/7837210.5007/2175-8077.2020.e78372Revista de Ciências da Administração; v. 22 n. 57 (2020): Revista de Ciências da Administração2175-80771516-3865reponame:Revista de Ciências da Administraçãoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/78372/45943Lobato, Christiane Batista de PauloBrito, Mozar José deBrito, Valéria da Glória PereiraPaiva, André Luiz deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-13T17:59:17Zoai:periodicos.ufsc.br:article/78372Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/admPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/oairevista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br2175-80771516-3865opendoar:2021-04-13T17:59:17Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Cachaça production and market strategy: a realistic constructivist approach
As estratégias de produção e mercado de uma organização produtora de cachaça: uma abordagem construtivista
title Cachaça production and market strategy: a realistic constructivist approach
spellingShingle Cachaça production and market strategy: a realistic constructivist approach
Lobato, Christiane Batista de Paulo
title_short Cachaça production and market strategy: a realistic constructivist approach
title_full Cachaça production and market strategy: a realistic constructivist approach
title_fullStr Cachaça production and market strategy: a realistic constructivist approach
title_full_unstemmed Cachaça production and market strategy: a realistic constructivist approach
title_sort Cachaça production and market strategy: a realistic constructivist approach
author Lobato, Christiane Batista de Paulo
author_facet Lobato, Christiane Batista de Paulo
Brito, Mozar José de
Brito, Valéria da Glória Pereira
Paiva, André Luiz de
author_role author
author2 Brito, Mozar José de
Brito, Valéria da Glória Pereira
Paiva, André Luiz de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lobato, Christiane Batista de Paulo
Brito, Mozar José de
Brito, Valéria da Glória Pereira
Paiva, André Luiz de
description This article has as main objective to understand the construction of the strategic practices of artisanal production and market insertion of an organization producing organic cachaça from the ontological foundations of the realist constructivist approach. For this, the case study method was used. This methodological choice allowed the application of the analysis framework that addresses the overlap between macro and micro social contexts, praxis, practices and practitioners involved in building the strategy of the production and market strategies of a small organization producing organic cachaça. The results show the reflective capacity of practitioners to combine traditional and technical-scientific knowledge and market practices (representation, rules and exchanges). Finally, the article ratifies the relevance of contextualization (micro and macrosocial) for studies of strategy as a social practice.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/78372
10.5007/2175-8077.2020.e78372
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/78372
identifier_str_mv 10.5007/2175-8077.2020.e78372
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/78372/45943
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências da Administração; v. 22 n. 57 (2020): Revista de Ciências da Administração
2175-8077
1516-3865
reponame:Revista de Ciências da Administração
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista de Ciências da Administração
collection Revista de Ciências da Administração
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv revista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br
_version_ 1789435143176323072