Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bagatini, André Luiz
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mello Moyano, Carlos Alberto, Angnes, Derli Luís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências da Administração
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/82382
Resumo: The banking services sector plays an important role in the economy and in society through intermediation in the transfer of resources between surplus agents or savers and deficit agents or borrowers. However, the sector has been experiencing significant impacts in terms of competition and technological change, requiring a closer relationship with customers as a strategy to remain profitable. The objective of this article is to identify the quality attributes and satisfaction factors recommended by customers in banking services, involving customers of a Brazilian private bank operating in Rio Grande do Sul. For this purpose, an exploratory qualitative research involving 30 Bank customers to identify quality attributes in order to subsequently subsidize a quantitative descriptive survey with 300 customers, in order to identify the factors of greatest satisfaction in services. The results show a list of dozens of qualitative attributes that allowed the identification of 10 theoretical factors responsible for customer satisfaction in banking services.
id UFSC-15_94e12b354bf90f693fe19b16f0075c52
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/82382
network_acronym_str UFSC-15
network_name_str Revista de Ciências da Administração
repository_id_str
spelling Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil)Atributos cualitativos y factores de satisfacción proporcionados por clientes en servicios bancarios en Rio Grande do Sul (Brasil)Atributos qualitativos e fatores de satisfação preconizado por clientes em serviços bancários no Rio Grande do SulBancoComportamento do consumidorQualidade dos serviçosSatisfação do cliente bancárioBankConsumer behaviorService qualityBank customer satisfactionBancoComportamiento del consumidorCalidad de los serviciosSatisfacción del cliente bancarioThe banking services sector plays an important role in the economy and in society through intermediation in the transfer of resources between surplus agents or savers and deficit agents or borrowers. However, the sector has been experiencing significant impacts in terms of competition and technological change, requiring a closer relationship with customers as a strategy to remain profitable. The objective of this article is to identify the quality attributes and satisfaction factors recommended by customers in banking services, involving customers of a Brazilian private bank operating in Rio Grande do Sul. For this purpose, an exploratory qualitative research involving 30 Bank customers to identify quality attributes in order to subsequently subsidize a quantitative descriptive survey with 300 customers, in order to identify the factors of greatest satisfaction in services. The results show a list of dozens of qualitative attributes that allowed the identification of 10 theoretical factors responsible for customer satisfaction in banking services.El sector de servicios bancarios desempeña un papel importante en la economía y la sociedad a través de la intermediación en la transferencia de recursos entre agentes excedentes o ahorradores y agentes deficitarios o prestatarios. Sin embargo, el sector ha estado experimentando impactos significativos en términos de competencia y cambio tecnológico, requiriendo una relación más cercana con los clientes como estrategia para seguir siendo rentable. El objetivo de este artículo es identificar los atributos de calidad y factores de satisfacción defendidos por los clientes en los servicios bancarios, involucrando a los clientes de un banco privado brasileño que opera en Rio Grande do Sul. Los clientes del banco identificaron los atributos de calidad para luego subsidiar un estudio cuantitativo descriptivo. investigación con 300 clientes, con el objetivo de identificar los factores de mayor satisfacción en los servicios. Los resultados muestran una lista de decenas de atributos cualitativos que permitieron identificar 10 factores teóricos responsables de la satisfacción del cliente en los servicios bancarios.O setor de serviços bancários possui uma função importante na economia e na sociedade por meio da intermediação na transferência de recursos entre os agentes superavitários ou poupadores e os agentes deficitários ou tomadores. Contudo, o setor vem experimentando significativos impactos em termos de concorrência e mudança tecnológica, exigindo uma maior aproximação com os clientes como estratégia para manter-se lucrativo. Sendo o objetivo deste artigo o de identificar os atributos de qualidade e os fatores de satisfação preconizado por clientes em serviços bancários, envolvendo clientes de um Banco privado brasileiro com atuação no Rio Grande do Sul. Para tanto, foi realizada uma pesquisa qualitativa exploratória envolvendo 30 clientes do Banco para identificar os atributos de qualidade a fim de subsidiar posteriormente uma pesquisa quantitativa descritiva com 300 clientes, visando identificar os fatores de maior satisfação nos serviços. Os resultados evidenciam uma lista de dezenas de atributos qualitativos que permitiram a identificação de 10 Fatores teóricos responsáveis pela satisfação dos clientes nos serviços bancários.Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC2023-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/8238210.5007/2175-8077.2023.e82382Journal of Administration Science; Vol. 25 No. 65 (2023): Journal of Administration Science; 1-22Revista de Ciencias de la Administración; Vol. 25 Núm. 65 (2023): Revista de Ciencias de la Gestión; 1-22Revista de Ciências da Administração; v. 25 n. 65 (2023): Revista de Ciências da Administração; 1-222175-80771516-3865reponame:Revista de Ciências da Administraçãoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/82382/54334Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administraçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBagatini, André LuizMello Moyano, Carlos AlbertoAngnes, Derli Luís2023-11-07T20:03:12Zoai:periodicos.ufsc.br:article/82382Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/admPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/oairca.cse@contato.ufsc.br2175-80771516-3865opendoar:2023-11-07T20:03:12Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil)
Atributos cualitativos y factores de satisfacción proporcionados por clientes en servicios bancarios en Rio Grande do Sul (Brasil)
Atributos qualitativos e fatores de satisfação preconizado por clientes em serviços bancários no Rio Grande do Sul
title Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil)
spellingShingle Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil)
Bagatini, André Luiz
Banco
Comportamento do consumidor
Qualidade dos serviços
Satisfação do cliente bancário
Bank
Consumer behavior
Service quality
Bank customer satisfaction
Banco
Comportamiento del consumidor
Calidad de los servicios
Satisfacción del cliente bancario
title_short Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil)
title_full Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil)
title_fullStr Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil)
title_full_unstemmed Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil)
title_sort Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil)
author Bagatini, André Luiz
author_facet Bagatini, André Luiz
Mello Moyano, Carlos Alberto
Angnes, Derli Luís
author_role author
author2 Mello Moyano, Carlos Alberto
Angnes, Derli Luís
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bagatini, André Luiz
Mello Moyano, Carlos Alberto
Angnes, Derli Luís
dc.subject.por.fl_str_mv Banco
Comportamento do consumidor
Qualidade dos serviços
Satisfação do cliente bancário
Bank
Consumer behavior
Service quality
Bank customer satisfaction
Banco
Comportamiento del consumidor
Calidad de los servicios
Satisfacción del cliente bancario
topic Banco
Comportamento do consumidor
Qualidade dos serviços
Satisfação do cliente bancário
Bank
Consumer behavior
Service quality
Bank customer satisfaction
Banco
Comportamiento del consumidor
Calidad de los servicios
Satisfacción del cliente bancario
description The banking services sector plays an important role in the economy and in society through intermediation in the transfer of resources between surplus agents or savers and deficit agents or borrowers. However, the sector has been experiencing significant impacts in terms of competition and technological change, requiring a closer relationship with customers as a strategy to remain profitable. The objective of this article is to identify the quality attributes and satisfaction factors recommended by customers in banking services, involving customers of a Brazilian private bank operating in Rio Grande do Sul. For this purpose, an exploratory qualitative research involving 30 Bank customers to identify quality attributes in order to subsequently subsidize a quantitative descriptive survey with 300 customers, in order to identify the factors of greatest satisfaction in services. The results show a list of dozens of qualitative attributes that allowed the identification of 10 theoretical factors responsible for customer satisfaction in banking services.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/82382
10.5007/2175-8077.2023.e82382
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/82382
identifier_str_mv 10.5007/2175-8077.2023.e82382
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/82382/54334
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administração
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administração
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Administration Science; Vol. 25 No. 65 (2023): Journal of Administration Science; 1-22
Revista de Ciencias de la Administración; Vol. 25 Núm. 65 (2023): Revista de Ciencias de la Gestión; 1-22
Revista de Ciências da Administração; v. 25 n. 65 (2023): Revista de Ciências da Administração; 1-22
2175-8077
1516-3865
reponame:Revista de Ciências da Administração
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista de Ciências da Administração
collection Revista de Ciências da Administração
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv rca.cse@contato.ufsc.br
_version_ 1799875106966601728