Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências da Administração |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/82382 |
Resumo: | The banking services sector plays an important role in the economy and in society through intermediation in the transfer of resources between surplus agents or savers and deficit agents or borrowers. However, the sector has been experiencing significant impacts in terms of competition and technological change, requiring a closer relationship with customers as a strategy to remain profitable. The objective of this article is to identify the quality attributes and satisfaction factors recommended by customers in banking services, involving customers of a Brazilian private bank operating in Rio Grande do Sul. For this purpose, an exploratory qualitative research involving 30 Bank customers to identify quality attributes in order to subsequently subsidize a quantitative descriptive survey with 300 customers, in order to identify the factors of greatest satisfaction in services. The results show a list of dozens of qualitative attributes that allowed the identification of 10 theoretical factors responsible for customer satisfaction in banking services. |
id |
UFSC-15_94e12b354bf90f693fe19b16f0075c52 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/82382 |
network_acronym_str |
UFSC-15 |
network_name_str |
Revista de Ciências da Administração |
repository_id_str |
|
spelling |
Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil)Atributos cualitativos y factores de satisfacción proporcionados por clientes en servicios bancarios en Rio Grande do Sul (Brasil)Atributos qualitativos e fatores de satisfação preconizado por clientes em serviços bancários no Rio Grande do SulBancoComportamento do consumidorQualidade dos serviçosSatisfação do cliente bancárioBankConsumer behaviorService qualityBank customer satisfactionBancoComportamiento del consumidorCalidad de los serviciosSatisfacción del cliente bancarioThe banking services sector plays an important role in the economy and in society through intermediation in the transfer of resources between surplus agents or savers and deficit agents or borrowers. However, the sector has been experiencing significant impacts in terms of competition and technological change, requiring a closer relationship with customers as a strategy to remain profitable. The objective of this article is to identify the quality attributes and satisfaction factors recommended by customers in banking services, involving customers of a Brazilian private bank operating in Rio Grande do Sul. For this purpose, an exploratory qualitative research involving 30 Bank customers to identify quality attributes in order to subsequently subsidize a quantitative descriptive survey with 300 customers, in order to identify the factors of greatest satisfaction in services. The results show a list of dozens of qualitative attributes that allowed the identification of 10 theoretical factors responsible for customer satisfaction in banking services.El sector de servicios bancarios desempeña un papel importante en la economía y la sociedad a través de la intermediación en la transferencia de recursos entre agentes excedentes o ahorradores y agentes deficitarios o prestatarios. Sin embargo, el sector ha estado experimentando impactos significativos en términos de competencia y cambio tecnológico, requiriendo una relación más cercana con los clientes como estrategia para seguir siendo rentable. El objetivo de este artículo es identificar los atributos de calidad y factores de satisfacción defendidos por los clientes en los servicios bancarios, involucrando a los clientes de un banco privado brasileño que opera en Rio Grande do Sul. Los clientes del banco identificaron los atributos de calidad para luego subsidiar un estudio cuantitativo descriptivo. investigación con 300 clientes, con el objetivo de identificar los factores de mayor satisfacción en los servicios. Los resultados muestran una lista de decenas de atributos cualitativos que permitieron identificar 10 factores teóricos responsables de la satisfacción del cliente en los servicios bancarios.O setor de serviços bancários possui uma função importante na economia e na sociedade por meio da intermediação na transferência de recursos entre os agentes superavitários ou poupadores e os agentes deficitários ou tomadores. Contudo, o setor vem experimentando significativos impactos em termos de concorrência e mudança tecnológica, exigindo uma maior aproximação com os clientes como estratégia para manter-se lucrativo. Sendo o objetivo deste artigo o de identificar os atributos de qualidade e os fatores de satisfação preconizado por clientes em serviços bancários, envolvendo clientes de um Banco privado brasileiro com atuação no Rio Grande do Sul. Para tanto, foi realizada uma pesquisa qualitativa exploratória envolvendo 30 clientes do Banco para identificar os atributos de qualidade a fim de subsidiar posteriormente uma pesquisa quantitativa descritiva com 300 clientes, visando identificar os fatores de maior satisfação nos serviços. Os resultados evidenciam uma lista de dezenas de atributos qualitativos que permitiram a identificação de 10 Fatores teóricos responsáveis pela satisfação dos clientes nos serviços bancários.Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC2023-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/8238210.5007/2175-8077.2023.e82382Journal of Administration Science; Vol. 25 No. 65 (2023): Journal of Administration Science; 1-22Revista de Ciencias de la Administración; Vol. 25 Núm. 65 (2023): Revista de Ciencias de la Gestión; 1-22Revista de Ciências da Administração; v. 25 n. 65 (2023): Revista de Ciências da Administração; 1-222175-80771516-3865reponame:Revista de Ciências da Administraçãoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/82382/54334Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administraçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBagatini, André LuizMello Moyano, Carlos AlbertoAngnes, Derli Luís2023-11-07T20:03:12Zoai:periodicos.ufsc.br:article/82382Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/admPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/oairca.cse@contato.ufsc.br2175-80771516-3865opendoar:2023-11-07T20:03:12Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil) Atributos cualitativos y factores de satisfacción proporcionados por clientes en servicios bancarios en Rio Grande do Sul (Brasil) Atributos qualitativos e fatores de satisfação preconizado por clientes em serviços bancários no Rio Grande do Sul |
title |
Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil) |
spellingShingle |
Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil) Bagatini, André Luiz Banco Comportamento do consumidor Qualidade dos serviços Satisfação do cliente bancário Bank Consumer behavior Service quality Bank customer satisfaction Banco Comportamiento del consumidor Calidad de los servicios Satisfacción del cliente bancario |
title_short |
Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil) |
title_full |
Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil) |
title_fullStr |
Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil) |
title_full_unstemmed |
Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil) |
title_sort |
Qualitative attributes and satisfaction factors provided by customers in banking services in Rio Grande do Sul (Brazil) |
author |
Bagatini, André Luiz |
author_facet |
Bagatini, André Luiz Mello Moyano, Carlos Alberto Angnes, Derli Luís |
author_role |
author |
author2 |
Mello Moyano, Carlos Alberto Angnes, Derli Luís |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bagatini, André Luiz Mello Moyano, Carlos Alberto Angnes, Derli Luís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Banco Comportamento do consumidor Qualidade dos serviços Satisfação do cliente bancário Bank Consumer behavior Service quality Bank customer satisfaction Banco Comportamiento del consumidor Calidad de los servicios Satisfacción del cliente bancario |
topic |
Banco Comportamento do consumidor Qualidade dos serviços Satisfação do cliente bancário Bank Consumer behavior Service quality Bank customer satisfaction Banco Comportamiento del consumidor Calidad de los servicios Satisfacción del cliente bancario |
description |
The banking services sector plays an important role in the economy and in society through intermediation in the transfer of resources between surplus agents or savers and deficit agents or borrowers. However, the sector has been experiencing significant impacts in terms of competition and technological change, requiring a closer relationship with customers as a strategy to remain profitable. The objective of this article is to identify the quality attributes and satisfaction factors recommended by customers in banking services, involving customers of a Brazilian private bank operating in Rio Grande do Sul. For this purpose, an exploratory qualitative research involving 30 Bank customers to identify quality attributes in order to subsequently subsidize a quantitative descriptive survey with 300 customers, in order to identify the factors of greatest satisfaction in services. The results show a list of dozens of qualitative attributes that allowed the identification of 10 theoretical factors responsible for customer satisfaction in banking services. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/82382 10.5007/2175-8077.2023.e82382 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/82382 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8077.2023.e82382 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/82382/54334 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administração https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administração https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Administration Science; Vol. 25 No. 65 (2023): Journal of Administration Science; 1-22 Revista de Ciencias de la Administración; Vol. 25 Núm. 65 (2023): Revista de Ciencias de la Gestión; 1-22 Revista de Ciências da Administração; v. 25 n. 65 (2023): Revista de Ciências da Administração; 1-22 2175-8077 1516-3865 reponame:Revista de Ciências da Administração instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Revista de Ciências da Administração |
collection |
Revista de Ciências da Administração |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
rca.cse@contato.ufsc.br |
_version_ |
1799875106966601728 |