An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guerra, Andreia
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Reis, José Claudio, Braga, Marco Antonio Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6433
Resumo: The authors discuss the relation of science education and history of science, from a historical-philosophical curriculum, that they constructed. The theme of this work is the electromagnetism. To analyse the curriculum, the authors do a historical-philosophical study for the being of the electromagnetism. Then they describe the details of the proposition, discussing in this part an application of the curriculum in a high school in Rio de Janeiro.
id UFSC-19_b17c233be1cf5a6dff11a45386fdcbf6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/6433
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high schoolUma abordagem histórico-filosófica para o eletromagnetismo no ensino médioThe authors discuss the relation of science education and history of science, from a historical-philosophical curriculum, that they constructed. The theme of this work is the electromagnetism. To analyse the curriculum, the authors do a historical-philosophical study for the being of the electromagnetism. Then they describe the details of the proposition, discussing in this part an application of the curriculum in a high school in Rio de Janeiro.Partindo de uma reflexão sobre a relação entre a história da ciência e ensino, procura-se selecionar uma temática para explicitar um currículo com viés histórico-filosófico. O tema escolhido foi a primeira fase do eletromagnetismo, de 1820 a 1832. Para que o currículo em questão possa ser melhor analisado, os autores apresentam inicialmente conclusões a respeito de um estudo histórico-filosófico realizado sobre o tema. A seguir, descrevem em detalhes a proposta curricular, destacando uma aplicação da mesma numa realidade escolar concreta do ensino médioImprensa Universitária - UFSC2004-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6433Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 21 n. 2 (2004); 224-2482175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6433/13267Guerra, AndreiaReis, José ClaudioBraga, Marco Antonio Barbosainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-29T17:57:44Zoai:periodicos.ufsc.br:article/6433Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2022-11-29T17:57:44Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school
Uma abordagem histórico-filosófica para o eletromagnetismo no ensino médio
title An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school
spellingShingle An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school
Guerra, Andreia
title_short An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school
title_full An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school
title_fullStr An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school
title_full_unstemmed An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school
title_sort An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school
author Guerra, Andreia
author_facet Guerra, Andreia
Reis, José Claudio
Braga, Marco Antonio Barbosa
author_role author
author2 Reis, José Claudio
Braga, Marco Antonio Barbosa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guerra, Andreia
Reis, José Claudio
Braga, Marco Antonio Barbosa
description The authors discuss the relation of science education and history of science, from a historical-philosophical curriculum, that they constructed. The theme of this work is the electromagnetism. To analyse the curriculum, the authors do a historical-philosophical study for the being of the electromagnetism. Then they describe the details of the proposition, discussing in this part an application of the curriculum in a high school in Rio de Janeiro.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6433
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6433
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6433/13267
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 21 n. 2 (2004); 224-248
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940569936429056