An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6433 |
Resumo: | The authors discuss the relation of science education and history of science, from a historical-philosophical curriculum, that they constructed. The theme of this work is the electromagnetism. To analyse the curriculum, the authors do a historical-philosophical study for the being of the electromagnetism. Then they describe the details of the proposition, discussing in this part an application of the curriculum in a high school in Rio de Janeiro. |
id |
UFSC-19_b17c233be1cf5a6dff11a45386fdcbf6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/6433 |
network_acronym_str |
UFSC-19 |
network_name_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high schoolUma abordagem histórico-filosófica para o eletromagnetismo no ensino médioThe authors discuss the relation of science education and history of science, from a historical-philosophical curriculum, that they constructed. The theme of this work is the electromagnetism. To analyse the curriculum, the authors do a historical-philosophical study for the being of the electromagnetism. Then they describe the details of the proposition, discussing in this part an application of the curriculum in a high school in Rio de Janeiro.Partindo de uma reflexão sobre a relação entre a história da ciência e ensino, procura-se selecionar uma temática para explicitar um currículo com viés histórico-filosófico. O tema escolhido foi a primeira fase do eletromagnetismo, de 1820 a 1832. Para que o currículo em questão possa ser melhor analisado, os autores apresentam inicialmente conclusões a respeito de um estudo histórico-filosófico realizado sobre o tema. A seguir, descrevem em detalhes a proposta curricular, destacando uma aplicação da mesma numa realidade escolar concreta do ensino médioImprensa Universitária - UFSC2004-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6433Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 21 n. 2 (2004); 224-2482175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6433/13267Guerra, AndreiaReis, José ClaudioBraga, Marco Antonio Barbosainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-29T17:57:44Zoai:periodicos.ufsc.br:article/6433Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2022-11-29T17:57:44Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school Uma abordagem histórico-filosófica para o eletromagnetismo no ensino médio |
title |
An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school |
spellingShingle |
An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school Guerra, Andreia |
title_short |
An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school |
title_full |
An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school |
title_fullStr |
An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school |
title_full_unstemmed |
An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school |
title_sort |
An history-philosophical approach for the study of electromagnetism in high school |
author |
Guerra, Andreia |
author_facet |
Guerra, Andreia Reis, José Claudio Braga, Marco Antonio Barbosa |
author_role |
author |
author2 |
Reis, José Claudio Braga, Marco Antonio Barbosa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guerra, Andreia Reis, José Claudio Braga, Marco Antonio Barbosa |
description |
The authors discuss the relation of science education and history of science, from a historical-philosophical curriculum, that they constructed. The theme of this work is the electromagnetism. To analyse the curriculum, the authors do a historical-philosophical study for the being of the electromagnetism. Then they describe the details of the proposition, discussing in this part an application of the curriculum in a high school in Rio de Janeiro. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6433 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6433 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6433/13267 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 21 n. 2 (2004); 224-248 2175-7941 1677-2334 reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
collection |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com |
_version_ |
1799940569936429056 |