CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boscatto, Juliano Daniel
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Kunz, Elenor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9973
Resumo: To show pedagogical fundament that has at first plan the subject that move him it is the objective of this essay. With this intuit of overcome the paradigm of instrumental rationality, it show some theoryc-philosophic elements that they con contribute with the formation of a referencial that found a communicative didacticism to the Phisical Education area. We emphasize two epistemologicamente deferent fundaments: the communicative act and dialogical conception of human being movement however, both of them don´t run against in relation to fundamention of pedagogical actions centered on pillars of human being emancipation. With base in this referencial, the process to teach and to lear at Phisical Education classes, geve more importance the interlocution among the Knowbedeges that con offer possibitely of turn clear up the structures that compase the sportive, cultural and social ambit. Keywords:Emancipation. Communicative Didacticism. Physical Education.
id UFSC-2_4bf78559b4302bd1d14fb0460d85c059
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/9973
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLARTo show pedagogical fundament that has at first plan the subject that move him it is the objective of this essay. With this intuit of overcome the paradigm of instrumental rationality, it show some theoryc-philosophic elements that they con contribute with the formation of a referencial that found a communicative didacticism to the Phisical Education area. We emphasize two epistemologicamente deferent fundaments: the communicative act and dialogical conception of human being movement however, both of them don´t run against in relation to fundamention of pedagogical actions centered on pillars of human being emancipation. With base in this referencial, the process to teach and to lear at Phisical Education classes, geve more importance the interlocution among the Knowbedeges that con offer possibitely of turn clear up the structures that compase the sportive, cultural and social ambit. Keywords:Emancipation. Communicative Didacticism. Physical Education.Apresentar fundamentos pedagógicos que têm em primeiro plano o sujeito que “se-movimenta” é o objetivo desse ensaio. Com o intuito de superar o paradigma da racionalidade instrumental, apresentam-se alguns elementos teórico-filosóficos que podem contribuir com a formação de um referencial que fundamente uma didática comunicativa para a área da Educação Física. Destacam-se, então, dois fundamentos epistemologicamente distintos: o agir comunicativo e a concepção dialógica do movimento humano, entretanto, ambos não se opõem em relação à fundamentação de ações pedagógicas centradas nos pilares da emancipação humana. Com base nesse referencial, os processos de ensinar e aprender, nas aulas de Educação Física, priorizam a interlocução entre os saberes, que pode oferecer a possibilidade de esclarecer as estruturas que compõem o âmbito esportivo, cultural e social. Palavras-chave: Emancipação. Didática Comunicativa. Educação Física.Universidade Federal de Santa Catarina2007-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/997310.5007/%xMotrivivência; n. 28 (2007): Conhecimento e prática na Educação Física escolar; 101-1142175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9973/9548Boscatto, Juliano DanielKunz, Elenorinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-10-19T15:10:46Zoai:periodicos.ufsc.br:article/9973Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2016-10-19T15:10:46Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
title CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
spellingShingle CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
Boscatto, Juliano Daniel
title_short CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
title_full CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
title_fullStr CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
title_full_unstemmed CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
title_sort CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
author Boscatto, Juliano Daniel
author_facet Boscatto, Juliano Daniel
Kunz, Elenor
author_role author
author2 Kunz, Elenor
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Boscatto, Juliano Daniel
Kunz, Elenor
description To show pedagogical fundament that has at first plan the subject that move him it is the objective of this essay. With this intuit of overcome the paradigm of instrumental rationality, it show some theoryc-philosophic elements that they con contribute with the formation of a referencial that found a communicative didacticism to the Phisical Education area. We emphasize two epistemologicamente deferent fundaments: the communicative act and dialogical conception of human being movement however, both of them don´t run against in relation to fundamention of pedagogical actions centered on pillars of human being emancipation. With base in this referencial, the process to teach and to lear at Phisical Education classes, geve more importance the interlocution among the Knowbedeges that con offer possibitely of turn clear up the structures that compase the sportive, cultural and social ambit. Keywords:Emancipation. Communicative Didacticism. Physical Education.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-04-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9973
10.5007/%x
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9973
identifier_str_mv 10.5007/%x
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9973/9548
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; n. 28 (2007): Conhecimento e prática na Educação Física escolar; 101-114
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434853450579968