CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9973 |
Resumo: | To show pedagogical fundament that has at first plan the subject that move him it is the objective of this essay. With this intuit of overcome the paradigm of instrumental rationality, it show some theoryc-philosophic elements that they con contribute with the formation of a referencial that found a communicative didacticism to the Phisical Education area. We emphasize two epistemologicamente deferent fundaments: the communicative act and dialogical conception of human being movement however, both of them don´t run against in relation to fundamention of pedagogical actions centered on pillars of human being emancipation. With base in this referencial, the process to teach and to lear at Phisical Education classes, geve more importance the interlocution among the Knowbedeges that con offer possibitely of turn clear up the structures that compase the sportive, cultural and social ambit. Keywords:Emancipation. Communicative Didacticism. Physical Education. |
id |
UFSC-2_4bf78559b4302bd1d14fb0460d85c059 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/9973 |
network_acronym_str |
UFSC-2 |
network_name_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository_id_str |
|
spelling |
CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLARTo show pedagogical fundament that has at first plan the subject that move him it is the objective of this essay. With this intuit of overcome the paradigm of instrumental rationality, it show some theoryc-philosophic elements that they con contribute with the formation of a referencial that found a communicative didacticism to the Phisical Education area. We emphasize two epistemologicamente deferent fundaments: the communicative act and dialogical conception of human being movement however, both of them don´t run against in relation to fundamention of pedagogical actions centered on pillars of human being emancipation. With base in this referencial, the process to teach and to lear at Phisical Education classes, geve more importance the interlocution among the Knowbedeges that con offer possibitely of turn clear up the structures that compase the sportive, cultural and social ambit. Keywords:Emancipation. Communicative Didacticism. Physical Education.Apresentar fundamentos pedagógicos que têm em primeiro plano o sujeito que “se-movimenta” é o objetivo desse ensaio. Com o intuito de superar o paradigma da racionalidade instrumental, apresentam-se alguns elementos teórico-filosóficos que podem contribuir com a formação de um referencial que fundamente uma didática comunicativa para a área da Educação Física. Destacam-se, então, dois fundamentos epistemologicamente distintos: o agir comunicativo e a concepção dialógica do movimento humano, entretanto, ambos não se opõem em relação à fundamentação de ações pedagógicas centradas nos pilares da emancipação humana. Com base nesse referencial, os processos de ensinar e aprender, nas aulas de Educação Física, priorizam a interlocução entre os saberes, que pode oferecer a possibilidade de esclarecer as estruturas que compõem o âmbito esportivo, cultural e social. Palavras-chave: Emancipação. Didática Comunicativa. Educação Física.Universidade Federal de Santa Catarina2007-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/997310.5007/%xMotrivivência; n. 28 (2007): Conhecimento e prática na Educação Física escolar; 101-1142175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9973/9548Boscatto, Juliano DanielKunz, Elenorinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-10-19T15:10:46Zoai:periodicos.ufsc.br:article/9973Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2016-10-19T15:10:46Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR |
title |
CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR |
spellingShingle |
CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR Boscatto, Juliano Daniel |
title_short |
CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR |
title_full |
CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR |
title_fullStr |
CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR |
title_full_unstemmed |
CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR |
title_sort |
CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA UMA DIDÁTICA COMUNICATIVA NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR |
author |
Boscatto, Juliano Daniel |
author_facet |
Boscatto, Juliano Daniel Kunz, Elenor |
author_role |
author |
author2 |
Kunz, Elenor |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boscatto, Juliano Daniel Kunz, Elenor |
description |
To show pedagogical fundament that has at first plan the subject that move him it is the objective of this essay. With this intuit of overcome the paradigm of instrumental rationality, it show some theoryc-philosophic elements that they con contribute with the formation of a referencial that found a communicative didacticism to the Phisical Education area. We emphasize two epistemologicamente deferent fundaments: the communicative act and dialogical conception of human being movement however, both of them don´t run against in relation to fundamention of pedagogical actions centered on pillars of human being emancipation. With base in this referencial, the process to teach and to lear at Phisical Education classes, geve more importance the interlocution among the Knowbedeges that con offer possibitely of turn clear up the structures that compase the sportive, cultural and social ambit. Keywords:Emancipation. Communicative Didacticism. Physical Education. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-04-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9973 10.5007/%x |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9973 |
identifier_str_mv |
10.5007/%x |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9973/9548 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência; n. 28 (2007): Conhecimento e prática na Educação Física escolar; 101-114 2175-8042 0103-4111 reponame:Motrivivência (Florianópolis) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
collection |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository.name.fl_str_mv |
Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||giovani.pires@ufsc.br |
_version_ |
1789434853450579968 |