Reflections on the practice as a component of curriculum course Bachelor of Physical Education University Federal Maranhão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Raffaelle Andressa dos Santos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Leitinho, Meirecele Calíope
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n43p89
Resumo: In this study, we analyze the practice as Curricular Component (PCC) in the Bachelor of Physical Education, Federal University of Maranhão (UFMA), understood in the curriculum as a space for articulation of theoretically dimensions practice in vocational training. We chose the case study, using survey data collection as bibliographical, documentary analysis and field survey and structured interviews with teachers and students of this course survey. The results showed that the PCC is not developed as proposed in his Pedagogical Project. Conclusively, these problems involve specific training processes for subjects who develop the PCC in the area of Physical Education.
id UFSC-2_682583d71a72c734d532d9147864a278
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/35010
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling Reflections on the practice as a component of curriculum course Bachelor of Physical Education University Federal MaranhãoReflexiones sobre la práctica como componente curricular del curso de Licenciatura en Educación Física de la Universidad Federal de MaranhãoReflexões sobre a prática como componente curricular do curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do MaranhãoIn this study, we analyze the practice as Curricular Component (PCC) in the Bachelor of Physical Education, Federal University of Maranhão (UFMA), understood in the curriculum as a space for articulation of theoretically dimensions practice in vocational training. We chose the case study, using survey data collection as bibliographical, documentary analysis and field survey and structured interviews with teachers and students of this course survey. The results showed that the PCC is not developed as proposed in his Pedagogical Project. Conclusively, these problems involve specific training processes for subjects who develop the PCC in the area of Physical Education.En este estudio, analizamos la Práctica como Componente Curricular (PCC) en el Curso de Licenciatura en Educación Física de la Universidad Federal de Maranhão (UFMA), comprendida en el currículo como espacio de articulación de las dimensiones teórica-práctica en la formación profesional. Optamos por el estudio de caso, utilizando como colecta de datos investigación bibliográfica, análisis documental e investigación de campo con entrevistas y levantamiento estructurado de los profesores y alumnos de este Curso. Los resultados apuntaron que la PCC no está desarrollada tal como propuesto en su Proyecto Pedagógico. Conclusivamente esas dificultades envuelven procesos formativos específicos para los sujetos que desarrollan la PCC en el área de Educación Física. Neste estudo, analisamos a Prática como Componente Curricular (PCC) no Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), compreendida no currículo como espaço de articulação das dimensões teórica- prática na formação profissional. Optamos pelo estudo de caso, utilizando como coleta de dados pesquisa bibliográfica, análise documental e pesquisa de campo com entrevistas e levantamento estruturado dos professores e alunos deste Curso. Os resultados apontaram que a PCC não está desenvolvida tal como proposto em seu Projeto Pedagógico. Conclusivamente, essas dificuldades envolvem processos formativos específicos para os sujeitos que desenvolvem a PCC na área de Educação Física.Universidade Federal de Santa Catarina2014-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n43p8910.5007/2175-8042.2014v26n43p89Motrivivência; v. 26 n. 43 (2014): 10 anos de Diretrizes Curriculares para a formação de professores; 89-1032175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n43p89/28132Araujo, Raffaelle Andressa dos SantosLeitinho, Meirecele Calíopeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-23T16:44:54Zoai:periodicos.ufsc.br:article/35010Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2018-08-23T16:44:54Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on the practice as a component of curriculum course Bachelor of Physical Education University Federal Maranhão
Reflexiones sobre la práctica como componente curricular del curso de Licenciatura en Educación Física de la Universidad Federal de Maranhão
Reflexões sobre a prática como componente curricular do curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Maranhão
title Reflections on the practice as a component of curriculum course Bachelor of Physical Education University Federal Maranhão
spellingShingle Reflections on the practice as a component of curriculum course Bachelor of Physical Education University Federal Maranhão
Araujo, Raffaelle Andressa dos Santos
title_short Reflections on the practice as a component of curriculum course Bachelor of Physical Education University Federal Maranhão
title_full Reflections on the practice as a component of curriculum course Bachelor of Physical Education University Federal Maranhão
title_fullStr Reflections on the practice as a component of curriculum course Bachelor of Physical Education University Federal Maranhão
title_full_unstemmed Reflections on the practice as a component of curriculum course Bachelor of Physical Education University Federal Maranhão
title_sort Reflections on the practice as a component of curriculum course Bachelor of Physical Education University Federal Maranhão
author Araujo, Raffaelle Andressa dos Santos
author_facet Araujo, Raffaelle Andressa dos Santos
Leitinho, Meirecele Calíope
author_role author
author2 Leitinho, Meirecele Calíope
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Raffaelle Andressa dos Santos
Leitinho, Meirecele Calíope
description In this study, we analyze the practice as Curricular Component (PCC) in the Bachelor of Physical Education, Federal University of Maranhão (UFMA), understood in the curriculum as a space for articulation of theoretically dimensions practice in vocational training. We chose the case study, using survey data collection as bibliographical, documentary analysis and field survey and structured interviews with teachers and students of this course survey. The results showed that the PCC is not developed as proposed in his Pedagogical Project. Conclusively, these problems involve specific training processes for subjects who develop the PCC in the area of Physical Education.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n43p89
10.5007/2175-8042.2014v26n43p89
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n43p89
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2014v26n43p89
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n43p89/28132
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 26 n. 43 (2014): 10 anos de Diretrizes Curriculares para a formação de professores; 89-103
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434858576019456