Physical education approaches to cultural industry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aragão, Paula
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Fiamoncini, Luciana, Poffo, Bianca Natália, Cardoso, Andréia Rodrigues de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p290
Resumo: This paper provides a brief historical background on the critical theory trajectory focusing in discussion of Cultural Industry (CI) and Semi culture, approaching the issue in Physical Education context. The goal is to show how Physical Education studies dialogue with the concept of cultural industry and how relevant this interaction is. This approach was proposed by the relationship between the concept of CI and four Physical Education themes: art, health, leisure and school. We search scientific papers in four journals: Motrivivência, Movimento, Pensar a Prática e Educação e Pesquisa. We conclude the importance of emancipatory education, that is capable of triggering critical and autonomous attitudes.
id UFSC-2_b98e62fbe3176f9639dfbe2164258342
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/30363
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling Physical education approaches to cultural industryAproximaciones de la educación física con la industria culturalAproximações da educação física com a indústria culturalThis paper provides a brief historical background on the critical theory trajectory focusing in discussion of Cultural Industry (CI) and Semi culture, approaching the issue in Physical Education context. The goal is to show how Physical Education studies dialogue with the concept of cultural industry and how relevant this interaction is. This approach was proposed by the relationship between the concept of CI and four Physical Education themes: art, health, leisure and school. We search scientific papers in four journals: Motrivivência, Movimento, Pensar a Prática e Educação e Pesquisa. We conclude the importance of emancipatory education, that is capable of triggering critical and autonomous attitudes.El presente ensayo trae una breve contextualización histórica sobre el movimiento de la Teoría crítica con foco en la discusión de la Industria Cultural y semicultura, abordando el tema en el ámbito de la Educación Física. El objetivo es mostrar como los estudios dialogan con el concepto de Industria Cultural y lo cuanto esa interacción es pertinente. Esa aproximación fue propuesta por medio de la relación entre el concepto de IC y cuatro temas de la Educación Física: arte, salud, entretenimiento y escuela. Para eso recogemos artículos científicos en cuatro revistas: Motrivivência, Movimiento, Pensar la práctica y Educación e Investigación. Al final, percibimos la importancia de una formación de emancipación, capaz de desencadenar actitudes críticas y autónomas, para además de lo que está puesto cotidianamente.   O presente ensaio traz uma breve contextualização histórica sobre o movimento da Teoria crítica com foco na discussão da Indústria Cultural e semicultura, abordando o tema no âmbito da Educação Física. O objetivo é mostrar como os estudos dialogam com o conceito de Indústria Cultural e o quanto essa interação é pertinente. Essa aproximação foi proposta por meio da relação entre o conceito de IC e quatro temas da Educação Física: arte, saúde, lazer e escola. Para tanto, buscamos artigos científicos em quatro revistas: Motrivivência, Movimento, Pensar a prática e Educação e Pesquisa. Ao final, percebemos a importância de uma formação emancipatória, capaz de desencadear atitudes críticas e autônomas, para além do que está posto cotidianamente. Universidade Federal de Santa Catarina2013-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p29010.5007/2175-8042.2013v25n41p290Motrivivência; n. 41 (2013): Manifestações populares, Cidadania e Megaeventos esportivos; 290-3042175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p290/25826Aragão, PaulaFiamoncini, LucianaPoffo, Bianca NatáliaCardoso, Andréia Rodrigues de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:19:58Zoai:periodicos.ufsc.br:article/30363Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-11-21T14:19:58Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Physical education approaches to cultural industry
Aproximaciones de la educación física con la industria cultural
Aproximações da educação física com a indústria cultural
title Physical education approaches to cultural industry
spellingShingle Physical education approaches to cultural industry
Aragão, Paula
title_short Physical education approaches to cultural industry
title_full Physical education approaches to cultural industry
title_fullStr Physical education approaches to cultural industry
title_full_unstemmed Physical education approaches to cultural industry
title_sort Physical education approaches to cultural industry
author Aragão, Paula
author_facet Aragão, Paula
Fiamoncini, Luciana
Poffo, Bianca Natália
Cardoso, Andréia Rodrigues de Souza
author_role author
author2 Fiamoncini, Luciana
Poffo, Bianca Natália
Cardoso, Andréia Rodrigues de Souza
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aragão, Paula
Fiamoncini, Luciana
Poffo, Bianca Natália
Cardoso, Andréia Rodrigues de Souza
description This paper provides a brief historical background on the critical theory trajectory focusing in discussion of Cultural Industry (CI) and Semi culture, approaching the issue in Physical Education context. The goal is to show how Physical Education studies dialogue with the concept of cultural industry and how relevant this interaction is. This approach was proposed by the relationship between the concept of CI and four Physical Education themes: art, health, leisure and school. We search scientific papers in four journals: Motrivivência, Movimento, Pensar a Prática e Educação e Pesquisa. We conclude the importance of emancipatory education, that is capable of triggering critical and autonomous attitudes.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p290
10.5007/2175-8042.2013v25n41p290
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p290
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2013v25n41p290
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p290/25826
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; n. 41 (2013): Manifestações populares, Cidadania e Megaeventos esportivos; 290-304
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434858472210432