Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Diana Paula de Souza Rego Pinto
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Rego, Anna Larissa de Castro, Ferreira, Kalyane da Silva, Silva, Sérgio Balbino da, Vitor, Allyne Fortes, Júnior, Marcos Antonio Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13210
Resumo: Aim: to report the experience of scholarship students participating in the project "Building concepts in undergraduate nursing education in the light of the theory of meaningful learning: construction of concept maps using the Cmap Tools® software". Method: report of experience of scholarship students about a project included in the Integrated Action Notice published by an institution of higher education and developed between the months of January to September 2013. Results: these are presented in three axes proposed by the project: teaching, research and extension. Thus, there was a minicourse on conceptual maps and instruction on the software, the production of scientific papers on the topic addressed and the contribution of scholarship students in scientific studies. Final considerations: the scholarship students reflected on the teaching-learning process, with bases directed to the learner, since it constitutes the subject in training to actively participate in building their cognitive structure
id UFSM-12_255bb0d6dbdc8121bf2debe37e821db7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13210
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experienceTeoría del aprendizaje significativo como propuesta de innovación en educación de enfermería: experiencias de estudiantesTeoria da aprendizagem significativa como proposta para inovação no ensino de enfermagem: experiência dos estudantesNursingNursing educationLearningEducationEnfermeríaEducación en enfermeríaAprendizajeEducaciónEnfermagemEducação em EnfermagemAprendizagemEducaçãoTeoria da Aprendizagem Significativa no ensino de enfermagemAim: to report the experience of scholarship students participating in the project "Building concepts in undergraduate nursing education in the light of the theory of meaningful learning: construction of concept maps using the Cmap Tools® software". Method: report of experience of scholarship students about a project included in the Integrated Action Notice published by an institution of higher education and developed between the months of January to September 2013. Results: these are presented in three axes proposed by the project: teaching, research and extension. Thus, there was a minicourse on conceptual maps and instruction on the software, the production of scientific papers on the topic addressed and the contribution of scholarship students in scientific studies. Final considerations: the scholarship students reflected on the teaching-learning process, with bases directed to the learner, since it constitutes the subject in training to actively participate in building their cognitive structureObjetivo: relatar la experiencia de estudiantes becarios asociados al proyecto "La formación de conceptos en la enseñanza de grado en enfermería a la luz de la teoría del aprendizaje significativo: construcción de mapas conceptuales utilizando el software Cmap Tools®" Método: informe de estudiantes becarios sobre un proyecto contemplado en la Convocatoria de Acción Integral, publicada por una institución de educación superior y desarrollado entre enero-septiembre de 2013. Resultados: éstos se presentan en tres ejes propuestos por el proyecto: docencia, investigación y extensión. Así, se realizó un minicurso sobre mapas conceptuales para la explotación del software, la producción de artículos científicos sobre el tema y la contribución de los estudiantes becarios en el trabajo de investigación. Consideraciones finales: los estudiantes becarios reflexionaron sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje, con sus bases dirigidas al alumno, cuando éste se constituye como sujeto en formación para participar activamente en la construcción de su estructura cognitiva.Doi: 10.5902/2179769213210Objetivo: relatar as experiências de estudantes bolsistas vinculados ao projeto “A formação de conceitos no ensino de graduação em enfermagem à luz da teoria da aprendizagem significativa: construção de mapas conceituais com o uso do software Cmap Tools®”. Método: relato de experiências de estudantes bolsistas acerca de um projeto contemplado no Edital de Ações Integradas, publicado por uma Instituição de Ensino Superior, e desenvolvido entre os meses de janeiro a setembro de 2013. Resultados: estes são apresentados em três eixos propostos pelo projeto: ensino, pesquisa e extensão. Dessa forma, foi realizado um mini-curso sobre os mapas conceituais e instrumentalização do software, a produção de trabalhos científicos a partir do tema abordado e as contribuições dos estudantes bolsistas em trabalhos de pesquisa. Considerações finais: os estudantes bolsistas refletiram sobre o processo ensino-aprendizagem, com suas bases direcionadas para o aprendiz, quando este constitui o sujeito em formação para participar de maneira ativa na construção de sua estrutura cognitiva.Universidade Federal de Santa Maria2015-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1321010.5902/2179769213210Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 1 (2015); 186 - 1922179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13210/pdfCarvalho, Diana Paula de Souza Rego PintoRego, Anna Larissa de CastroFerreira, Kalyane da SilvaSilva, Sérgio Balbino daVitor, Allyne FortesJúnior, Marcos Antonio Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13210Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:40Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience
Teoría del aprendizaje significativo como propuesta de innovación en educación de enfermería: experiencias de estudiantes
Teoria da aprendizagem significativa como proposta para inovação no ensino de enfermagem: experiência dos estudantes
title Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience
spellingShingle Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience
Carvalho, Diana Paula de Souza Rego Pinto
Nursing
Nursing education
Learning
Education
Enfermería
Educación en enfermería
Aprendizaje
Educación
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Aprendizagem
Educação
Teoria da Aprendizagem Significativa no ensino de enfermagem
title_short Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience
title_full Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience
title_fullStr Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience
title_full_unstemmed Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience
title_sort Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience
author Carvalho, Diana Paula de Souza Rego Pinto
author_facet Carvalho, Diana Paula de Souza Rego Pinto
Rego, Anna Larissa de Castro
Ferreira, Kalyane da Silva
Silva, Sérgio Balbino da
Vitor, Allyne Fortes
Júnior, Marcos Antonio Ferreira
author_role author
author2 Rego, Anna Larissa de Castro
Ferreira, Kalyane da Silva
Silva, Sérgio Balbino da
Vitor, Allyne Fortes
Júnior, Marcos Antonio Ferreira
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Diana Paula de Souza Rego Pinto
Rego, Anna Larissa de Castro
Ferreira, Kalyane da Silva
Silva, Sérgio Balbino da
Vitor, Allyne Fortes
Júnior, Marcos Antonio Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Nursing education
Learning
Education
Enfermería
Educación en enfermería
Aprendizaje
Educación
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Aprendizagem
Educação
Teoria da Aprendizagem Significativa no ensino de enfermagem
topic Nursing
Nursing education
Learning
Education
Enfermería
Educación en enfermería
Aprendizaje
Educación
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Aprendizagem
Educação
Teoria da Aprendizagem Significativa no ensino de enfermagem
description Aim: to report the experience of scholarship students participating in the project "Building concepts in undergraduate nursing education in the light of the theory of meaningful learning: construction of concept maps using the Cmap Tools® software". Method: report of experience of scholarship students about a project included in the Integrated Action Notice published by an institution of higher education and developed between the months of January to September 2013. Results: these are presented in three axes proposed by the project: teaching, research and extension. Thus, there was a minicourse on conceptual maps and instruction on the software, the production of scientific papers on the topic addressed and the contribution of scholarship students in scientific studies. Final considerations: the scholarship students reflected on the teaching-learning process, with bases directed to the learner, since it constitutes the subject in training to actively participate in building their cognitive structure
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13210
10.5902/2179769213210
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13210
identifier_str_mv 10.5902/2179769213210
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13210/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 1 (2015); 186 - 192
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944042369253376