Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13210 |
Resumo: | Aim: to report the experience of scholarship students participating in the project "Building concepts in undergraduate nursing education in the light of the theory of meaningful learning: construction of concept maps using the Cmap Tools® software". Method: report of experience of scholarship students about a project included in the Integrated Action Notice published by an institution of higher education and developed between the months of January to September 2013. Results: these are presented in three axes proposed by the project: teaching, research and extension. Thus, there was a minicourse on conceptual maps and instruction on the software, the production of scientific papers on the topic addressed and the contribution of scholarship students in scientific studies. Final considerations: the scholarship students reflected on the teaching-learning process, with bases directed to the learner, since it constitutes the subject in training to actively participate in building their cognitive structure |
id |
UFSM-12_255bb0d6dbdc8121bf2debe37e821db7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13210 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experienceTeoría del aprendizaje significativo como propuesta de innovación en educación de enfermería: experiencias de estudiantesTeoria da aprendizagem significativa como proposta para inovação no ensino de enfermagem: experiência dos estudantesNursingNursing educationLearningEducationEnfermeríaEducación en enfermeríaAprendizajeEducaciónEnfermagemEducação em EnfermagemAprendizagemEducaçãoTeoria da Aprendizagem Significativa no ensino de enfermagemAim: to report the experience of scholarship students participating in the project "Building concepts in undergraduate nursing education in the light of the theory of meaningful learning: construction of concept maps using the Cmap Tools® software". Method: report of experience of scholarship students about a project included in the Integrated Action Notice published by an institution of higher education and developed between the months of January to September 2013. Results: these are presented in three axes proposed by the project: teaching, research and extension. Thus, there was a minicourse on conceptual maps and instruction on the software, the production of scientific papers on the topic addressed and the contribution of scholarship students in scientific studies. Final considerations: the scholarship students reflected on the teaching-learning process, with bases directed to the learner, since it constitutes the subject in training to actively participate in building their cognitive structureObjetivo: relatar la experiencia de estudiantes becarios asociados al proyecto "La formación de conceptos en la enseñanza de grado en enfermería a la luz de la teoría del aprendizaje significativo: construcción de mapas conceptuales utilizando el software Cmap Tools®" Método: informe de estudiantes becarios sobre un proyecto contemplado en la Convocatoria de Acción Integral, publicada por una institución de educación superior y desarrollado entre enero-septiembre de 2013. Resultados: éstos se presentan en tres ejes propuestos por el proyecto: docencia, investigación y extensión. Así, se realizó un minicurso sobre mapas conceptuales para la explotación del software, la producción de artículos científicos sobre el tema y la contribución de los estudiantes becarios en el trabajo de investigación. Consideraciones finales: los estudiantes becarios reflexionaron sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje, con sus bases dirigidas al alumno, cuando éste se constituye como sujeto en formación para participar activamente en la construcción de su estructura cognitiva.Doi: 10.5902/2179769213210Objetivo: relatar as experiências de estudantes bolsistas vinculados ao projeto “A formação de conceitos no ensino de graduação em enfermagem à luz da teoria da aprendizagem significativa: construção de mapas conceituais com o uso do software Cmap Tools®”. Método: relato de experiências de estudantes bolsistas acerca de um projeto contemplado no Edital de Ações Integradas, publicado por uma Instituição de Ensino Superior, e desenvolvido entre os meses de janeiro a setembro de 2013. Resultados: estes são apresentados em três eixos propostos pelo projeto: ensino, pesquisa e extensão. Dessa forma, foi realizado um mini-curso sobre os mapas conceituais e instrumentalização do software, a produção de trabalhos científicos a partir do tema abordado e as contribuições dos estudantes bolsistas em trabalhos de pesquisa. Considerações finais: os estudantes bolsistas refletiram sobre o processo ensino-aprendizagem, com suas bases direcionadas para o aprendiz, quando este constitui o sujeito em formação para participar de maneira ativa na construção de sua estrutura cognitiva.Universidade Federal de Santa Maria2015-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1321010.5902/2179769213210Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 1 (2015); 186 - 1922179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13210/pdfCarvalho, Diana Paula de Souza Rego PintoRego, Anna Larissa de CastroFerreira, Kalyane da SilvaSilva, Sérgio Balbino daVitor, Allyne FortesJúnior, Marcos Antonio Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13210Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:40Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience Teoría del aprendizaje significativo como propuesta de innovación en educación de enfermería: experiencias de estudiantes Teoria da aprendizagem significativa como proposta para inovação no ensino de enfermagem: experiência dos estudantes |
title |
Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience |
spellingShingle |
Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience Carvalho, Diana Paula de Souza Rego Pinto Nursing Nursing education Learning Education Enfermería Educación en enfermería Aprendizaje Educación Enfermagem Educação em Enfermagem Aprendizagem Educação Teoria da Aprendizagem Significativa no ensino de enfermagem |
title_short |
Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience |
title_full |
Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience |
title_fullStr |
Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience |
title_full_unstemmed |
Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience |
title_sort |
Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience |
author |
Carvalho, Diana Paula de Souza Rego Pinto |
author_facet |
Carvalho, Diana Paula de Souza Rego Pinto Rego, Anna Larissa de Castro Ferreira, Kalyane da Silva Silva, Sérgio Balbino da Vitor, Allyne Fortes Júnior, Marcos Antonio Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Rego, Anna Larissa de Castro Ferreira, Kalyane da Silva Silva, Sérgio Balbino da Vitor, Allyne Fortes Júnior, Marcos Antonio Ferreira |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Diana Paula de Souza Rego Pinto Rego, Anna Larissa de Castro Ferreira, Kalyane da Silva Silva, Sérgio Balbino da Vitor, Allyne Fortes Júnior, Marcos Antonio Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Nursing education Learning Education Enfermería Educación en enfermería Aprendizaje Educación Enfermagem Educação em Enfermagem Aprendizagem Educação Teoria da Aprendizagem Significativa no ensino de enfermagem |
topic |
Nursing Nursing education Learning Education Enfermería Educación en enfermería Aprendizaje Educación Enfermagem Educação em Enfermagem Aprendizagem Educação Teoria da Aprendizagem Significativa no ensino de enfermagem |
description |
Aim: to report the experience of scholarship students participating in the project "Building concepts in undergraduate nursing education in the light of the theory of meaningful learning: construction of concept maps using the Cmap Tools® software". Method: report of experience of scholarship students about a project included in the Integrated Action Notice published by an institution of higher education and developed between the months of January to September 2013. Results: these are presented in three axes proposed by the project: teaching, research and extension. Thus, there was a minicourse on conceptual maps and instruction on the software, the production of scientific papers on the topic addressed and the contribution of scholarship students in scientific studies. Final considerations: the scholarship students reflected on the teaching-learning process, with bases directed to the learner, since it constitutes the subject in training to actively participate in building their cognitive structure |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13210 10.5902/2179769213210 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13210 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769213210 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13210/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 1 (2015); 186 - 192 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944042369253376 |