Contributions of meetings of awareness and care for nursing students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sebold, Luciara Fabiane
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Kempfer, Silvana Silveira, Carraro, Telma Elisa, Radünz, Vera
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/5319
Resumo: Objective: to report the contributions awareness meetings and care provided to nursing students at a public university in southern Brazil. Method: qualitative Research for Convergent Care approach (PCA), developed with 42 nursing students in a public university in Southern Brazil. Data collection occurred during four meetings. Data analysis followed PCA. Results: the students were able to experience a relaxed space with recreational activities which have brought the expression of everyday practices, raise awareness of caring for themselves and care for others. Conclusions: reflect on the reality, critically creative, is the best way to get the expression of the potential beyond the reflection and transformation of some concepts of everyday nursing
id UFSM-12_d425d4ad69ab4235eea592ffcb8cfefb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5319
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Contributions of meetings of awareness and care for nursing studentsContribuciones de los encuentros de sensibilización y cuidado para los estudiantes de enfermeríaContribuições de encontros de sensibilização e cuidado para acadêmicos de enfermagemStudents of nursingNursingGroup practiceNursing careHealth promotionEstudiantes de enfermeríaEnfermeríaPráctica de grupoAtención de enfermeríaPromoción de la saludEstudantes de EnfermagemEnfermagemPrática de GrupoCuidados de EnfermagemPromoção da saúdeSensibilização de Acadêmicos de EnfermagemObjective: to report the contributions awareness meetings and care provided to nursing students at a public university in southern Brazil. Method: qualitative Research for Convergent Care approach (PCA), developed with 42 nursing students in a public university in Southern Brazil. Data collection occurred during four meetings. Data analysis followed PCA. Results: the students were able to experience a relaxed space with recreational activities which have brought the expression of everyday practices, raise awareness of caring for themselves and care for others. Conclusions: reflect on the reality, critically creative, is the best way to get the expression of the potential beyond the reflection and transformation of some concepts of everyday nursingObjetivo: reportar las contribuciones que las reuniones de sensibilización y atención proporcionaran a los estudiantes de enfermería en una universidad pública en el Sur de Brasil. Método: investigación cualitativa para la aproximación Convergente Asistencial (PCA), desarrollado con 42 estudiantes de enfermería en una universidad pública en el Sur de Brasil. Los datos fueron recolectados en cuatro reuniones. El análisis de datos seguido de PCA. Resultados: los estudiantes pudieron experimentar un espacio relajado, con actividades recreativas que han llevado a la expresión de las prácticas cotidianas, sensibilizar sobre el cuidado de sí mismos y cuidar de los demás. Conclusiones: reflexionar sobre la realidad, la crítica creativa, es la mejor manera de obtener la expresión del potencial más allá de la reflexión y la transformación de algunos conceptos de la rutina del enfermero.Objetivo relatar as contribuições que os encontros de sensibilização e cuidado proporcionaram aos acadêmicos de enfermagem de uma Universidade Pública do Sul do Brasil. Método: Pesquisa Qualitativa de abordagem Convergente Assistencial (PCA), desenvolvida com 42 acadêmicos de enfermagem, em uma Universidade Pública da Região Sul do Brasil. Coleta dos dados deu-se durante quatro encontros. A análise dos dados seguiu PCA. Resultados: Os acadêmicos puderam experimentar um espaço descontraído com atividades lúdicas as quais proporcionaram a expressão de práticas cotidianas, sensibilizando para cuidar de si e o cuidado com o outro. Conclusões: refletir sobre a realidade, de forma crítica criativa, é a melhor maneira de buscar a expressão do potencial para além da reflexão e a transformação de alguns conceitos do dia a dia do enfermeiro.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/531910.5902/217976925319Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 2 (2012); 386 - 3932179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/5319/3763Sebold, Luciara FabianeKempfer, Silvana SilveiraCarraro, Telma ElisaRadünz, Verainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:26:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5319Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:26:30Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of meetings of awareness and care for nursing students
Contribuciones de los encuentros de sensibilización y cuidado para los estudiantes de enfermería
Contribuições de encontros de sensibilização e cuidado para acadêmicos de enfermagem
title Contributions of meetings of awareness and care for nursing students
spellingShingle Contributions of meetings of awareness and care for nursing students
Sebold, Luciara Fabiane
Students of nursing
Nursing
Group practice
Nursing care
Health promotion
Estudiantes de enfermería
Enfermería
Práctica de grupo
Atención de enfermería
Promoción de la salud
Estudantes de Enfermagem
Enfermagem
Prática de Grupo
Cuidados de Enfermagem
Promoção da saúde
Sensibilização de Acadêmicos de Enfermagem
title_short Contributions of meetings of awareness and care for nursing students
title_full Contributions of meetings of awareness and care for nursing students
title_fullStr Contributions of meetings of awareness and care for nursing students
title_full_unstemmed Contributions of meetings of awareness and care for nursing students
title_sort Contributions of meetings of awareness and care for nursing students
author Sebold, Luciara Fabiane
author_facet Sebold, Luciara Fabiane
Kempfer, Silvana Silveira
Carraro, Telma Elisa
Radünz, Vera
author_role author
author2 Kempfer, Silvana Silveira
Carraro, Telma Elisa
Radünz, Vera
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sebold, Luciara Fabiane
Kempfer, Silvana Silveira
Carraro, Telma Elisa
Radünz, Vera
dc.subject.por.fl_str_mv Students of nursing
Nursing
Group practice
Nursing care
Health promotion
Estudiantes de enfermería
Enfermería
Práctica de grupo
Atención de enfermería
Promoción de la salud
Estudantes de Enfermagem
Enfermagem
Prática de Grupo
Cuidados de Enfermagem
Promoção da saúde
Sensibilização de Acadêmicos de Enfermagem
topic Students of nursing
Nursing
Group practice
Nursing care
Health promotion
Estudiantes de enfermería
Enfermería
Práctica de grupo
Atención de enfermería
Promoción de la salud
Estudantes de Enfermagem
Enfermagem
Prática de Grupo
Cuidados de Enfermagem
Promoção da saúde
Sensibilização de Acadêmicos de Enfermagem
description Objective: to report the contributions awareness meetings and care provided to nursing students at a public university in southern Brazil. Method: qualitative Research for Convergent Care approach (PCA), developed with 42 nursing students in a public university in Southern Brazil. Data collection occurred during four meetings. Data analysis followed PCA. Results: the students were able to experience a relaxed space with recreational activities which have brought the expression of everyday practices, raise awareness of caring for themselves and care for others. Conclusions: reflect on the reality, critically creative, is the best way to get the expression of the potential beyond the reflection and transformation of some concepts of everyday nursing
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/5319
10.5902/217976925319
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/5319
identifier_str_mv 10.5902/217976925319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/5319/3763
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 2 (2012); 386 - 393
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944041583869952