O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/66220 |
Resumo: | This article presents an experience report which objective was to demonstrate and to think concerning the didatic and pedagogic pratic of Design projects adressed in a curricular context of a Design undergraduate program. The study observes, compares and evaluates qualitatively the results of student's projects within the Atelier's interdisciplinar organization. We have focused the FURB Design's course first semester, notably with experimental projects developed in the discipline called Ateliê de Design I. By that way, we look foward to working with the interdisciplinarity between the subjects, encourage creativity, leadership and cooperative posture between the students. The methodology used in this research leans on bibliography search, documents examination, classroom record, project observation and record. This research's foundings are to be analyzed built in Design theories, resulting in the discussion regarding this proposal's significative aspects to FURB Design undergraduate program as for other programs that become aware of it. |
id |
UFSM-18_6a526825ff6ea5b90a04f495f313a983 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/66220 |
network_acronym_str |
UFSM-18 |
network_name_str |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
repository_id_str |
|
spelling |
O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.DesignMétodo de ensino InterdisciplinaridadeMetodologia em designAteliêThis article presents an experience report which objective was to demonstrate and to think concerning the didatic and pedagogic pratic of Design projects adressed in a curricular context of a Design undergraduate program. The study observes, compares and evaluates qualitatively the results of student's projects within the Atelier's interdisciplinar organization. We have focused the FURB Design's course first semester, notably with experimental projects developed in the discipline called Ateliê de Design I. By that way, we look foward to working with the interdisciplinarity between the subjects, encourage creativity, leadership and cooperative posture between the students. The methodology used in this research leans on bibliography search, documents examination, classroom record, project observation and record. This research's foundings are to be analyzed built in Design theories, resulting in the discussion regarding this proposal's significative aspects to FURB Design undergraduate program as for other programs that become aware of it.Este artigo apresenta um relato de experiência que tem como objetivo demonstrar e refletir acerca da prática didático-pedagógica de projetos de Design abordados no contexto curricular de um curso de graduação em Design. O estudo observa, compara e avalia qualitativamente os resultados de trabalhos dos estudantes dentro da organização interdisciplinar do Ateliê. Focalizamos o primeiro semestre do curso de Design da FURB, notadamente com projetos experimentais desenvolvidos na disciplina Ateliê de Design I. Dessa maneira, buscamos trabalhar a interdisciplinaridade entre os conteúdos, fomentar a criatividade, o protagonismo e a postura cooperativa entre os estudantes. O método utilizado na pesquisa se apoia em pesquisa bibliográfica, exame de documentos, registros de aulas, observação e registro de projetos. Os achados da pesquisa são analisados com base em teorias do Design, resultando na discussão acerca dos aspectos significativos desta proposta para o curso de Design da FURB e demais cursos que dela tomem conhecimento.Universidade Federal de Santa Maria2022-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/6622010.5902/1983734866220Revista Digital do LAV; Vol. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e10/ 1-21Revista Digital do LAV; v. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e10/ 1-211983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/66220/48831Copyright (c) 2022 Revista Digital do LAVinfo:eu-repo/semantics/openAccess Santos, Marko Alexandre Lisboa dosCoirolo, Tales DutraValderramas, RenatoRosa, Valéria Ilsa2022-09-06T19:24:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/66220Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2022-09-06T19:24:03Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa. |
title |
O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa. |
spellingShingle |
O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa. Santos, Marko Alexandre Lisboa dos Design Método de ensino Interdisciplinaridade Metodologia em design Ateliê |
title_short |
O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa. |
title_full |
O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa. |
title_fullStr |
O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa. |
title_full_unstemmed |
O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa. |
title_sort |
O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa. |
author |
Santos, Marko Alexandre Lisboa dos |
author_facet |
Santos, Marko Alexandre Lisboa dos Coirolo, Tales Dutra Valderramas, Renato Rosa, Valéria Ilsa |
author_role |
author |
author2 |
Coirolo, Tales Dutra Valderramas, Renato Rosa, Valéria Ilsa |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Marko Alexandre Lisboa dos Coirolo, Tales Dutra Valderramas, Renato Rosa, Valéria Ilsa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Design Método de ensino Interdisciplinaridade Metodologia em design Ateliê |
topic |
Design Método de ensino Interdisciplinaridade Metodologia em design Ateliê |
description |
This article presents an experience report which objective was to demonstrate and to think concerning the didatic and pedagogic pratic of Design projects adressed in a curricular context of a Design undergraduate program. The study observes, compares and evaluates qualitatively the results of student's projects within the Atelier's interdisciplinar organization. We have focused the FURB Design's course first semester, notably with experimental projects developed in the discipline called Ateliê de Design I. By that way, we look foward to working with the interdisciplinarity between the subjects, encourage creativity, leadership and cooperative posture between the students. The methodology used in this research leans on bibliography search, documents examination, classroom record, project observation and record. This research's foundings are to be analyzed built in Design theories, resulting in the discussion regarding this proposal's significative aspects to FURB Design undergraduate program as for other programs that become aware of it. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/66220 10.5902/1983734866220 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/66220 |
identifier_str_mv |
10.5902/1983734866220 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/66220/48831 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Digital do LAV info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Digital do LAV |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Digital do LAV; Vol. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e10/ 1-21 Revista Digital do LAV; v. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e10/ 1-21 1983-7348 1983-7348 reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
collection |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br |
_version_ |
1789434630358695936 |