O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Marko Alexandre Lisboa dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Coirolo, Tales Dutra, Valderramas, Renato, Rosa, Valéria Ilsa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/66220
Resumo: This article presents an experience report which objective was to demonstrate and to think concerning the didatic and pedagogic pratic of Design projects adressed in a curricular context of a Design undergraduate program. The study observes, compares and evaluates qualitatively the results of student's projects within the Atelier's interdisciplinar organization. We have focused the FURB Design's course first semester, notably with experimental projects developed in the discipline called Ateliê de Design I. By that way, we look foward to working with the interdisciplinarity between the subjects, encourage creativity, leadership and cooperative posture between the students. The methodology used in this research leans on bibliography search, documents examination, classroom record, project observation and record. This research's foundings are to be analyzed built in Design theories, resulting in the discussion regarding this proposal's significative aspects to FURB Design undergraduate program as for other programs that become aware of it.
id UFSM-18_6a526825ff6ea5b90a04f495f313a983
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/66220
network_acronym_str UFSM-18
network_name_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository_id_str
spelling O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.DesignMétodo de ensino InterdisciplinaridadeMetodologia em designAteliêThis article presents an experience report which objective was to demonstrate and to think concerning the didatic and pedagogic pratic of Design projects adressed in a curricular context of a Design undergraduate program. The study observes, compares and evaluates qualitatively the results of student's projects within the Atelier's interdisciplinar organization. We have focused the FURB Design's course first semester, notably with experimental projects developed in the discipline called Ateliê de Design I. By that way, we look foward to working with the interdisciplinarity between the subjects, encourage creativity, leadership and cooperative posture between the students. The methodology used in this research leans on bibliography search, documents examination, classroom record, project observation and record. This research's foundings are to be analyzed built in Design theories, resulting in the discussion regarding this proposal's significative aspects to FURB Design undergraduate program as for other programs that become aware of it.Este artigo apresenta um relato de experiência que tem como objetivo demonstrar e refletir acerca da prática didático-pedagógica de projetos de Design abordados no contexto curricular de um curso de graduação em Design. O estudo observa, compara e avalia qualitativamente os resultados de trabalhos dos estudantes dentro da organização interdisciplinar do Ateliê. Focalizamos o primeiro semestre do curso de Design da FURB, notadamente com projetos experimentais desenvolvidos na disciplina Ateliê de Design I. Dessa maneira, buscamos trabalhar a interdisciplinaridade entre os conteúdos, fomentar a criatividade, o protagonismo e a postura cooperativa entre os estudantes. O método utilizado na pesquisa se apoia em pesquisa bibliográfica, exame de documentos, registros de aulas, observação e registro de projetos. Os achados da pesquisa são analisados com base em teorias do Design, resultando na discussão acerca dos aspectos significativos desta proposta para o curso de Design da FURB e demais cursos que dela tomem conhecimento.Universidade Federal de Santa Maria2022-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/6622010.5902/1983734866220Revista Digital do LAV; Vol. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e10/ 1-21Revista Digital do LAV; v. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e10/ 1-211983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/66220/48831Copyright (c) 2022 Revista Digital do LAVinfo:eu-repo/semantics/openAccess Santos, Marko Alexandre Lisboa dosCoirolo, Tales DutraValderramas, RenatoRosa, Valéria Ilsa2022-09-06T19:24:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/66220Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2022-09-06T19:24:03Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.
title O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.
spellingShingle O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.
Santos, Marko Alexandre Lisboa dos
Design
Método de ensino
Interdisciplinaridade
Metodologia em design
Ateliê
title_short O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.
title_full O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.
title_fullStr O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.
title_full_unstemmed O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.
title_sort O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.
author Santos, Marko Alexandre Lisboa dos
author_facet Santos, Marko Alexandre Lisboa dos
Coirolo, Tales Dutra
Valderramas, Renato
Rosa, Valéria Ilsa
author_role author
author2 Coirolo, Tales Dutra
Valderramas, Renato
Rosa, Valéria Ilsa
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Marko Alexandre Lisboa dos
Coirolo, Tales Dutra
Valderramas, Renato
Rosa, Valéria Ilsa
dc.subject.por.fl_str_mv Design
Método de ensino
Interdisciplinaridade
Metodologia em design
Ateliê
topic Design
Método de ensino
Interdisciplinaridade
Metodologia em design
Ateliê
description This article presents an experience report which objective was to demonstrate and to think concerning the didatic and pedagogic pratic of Design projects adressed in a curricular context of a Design undergraduate program. The study observes, compares and evaluates qualitatively the results of student's projects within the Atelier's interdisciplinar organization. We have focused the FURB Design's course first semester, notably with experimental projects developed in the discipline called Ateliê de Design I. By that way, we look foward to working with the interdisciplinarity between the subjects, encourage creativity, leadership and cooperative posture between the students. The methodology used in this research leans on bibliography search, documents examination, classroom record, project observation and record. This research's foundings are to be analyzed built in Design theories, resulting in the discussion regarding this proposal's significative aspects to FURB Design undergraduate program as for other programs that become aware of it.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/66220
10.5902/1983734866220
url http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/66220
identifier_str_mv 10.5902/1983734866220
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/66220/48831
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Digital do LAV
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Digital do LAV
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital do LAV; Vol. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e10/ 1-21
Revista Digital do LAV; v. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e10/ 1-21
1983-7348
1983-7348
reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
collection Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository.name.fl_str_mv Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br
_version_ 1789434630358695936