A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques Filho, Cesar Vieira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21529
Resumo: The work with soccer is inserted in different contexts, and it is often perceived that the pedagogical practice of the teacher/coach is supported by an empirical knowledge based on common sense. The present research aims at understanding the parameters that structure the dynamics of soccer from a scientific base, by using the knowledge of the Motor Praxeology. The methodology is characterized as propositional descriptive, of qualitative type. In this sense, I seek the understanding of the game's internal logic, characterizing the motor actions that emerge from it, in the context of cooperation and opposition interactions, present in all moments of the game. I analyzed the dynamics of the roles and sub-roles that the participants exercise, qualifying the understanding about soccer and proposing inputs for the teaching-learning-training process of this modality. In this sense, I aimed at elaborating a proposal that indicates basic and essential knowledge that will serve as a foundation for the teacher/coach who wishes to work with the teaching/training of soccer.
id UFSM_b9b970673125cf5ddb4dacd9c153fa8b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/21529
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motrizThe structuring of soccer and its pedagogical elements: a view from motor praxeologyFutebolPraxiologia motrizEnsino-aprendizagem-treinamentoSoccerMotor praxeologyTeaching-learning-trainingCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAThe work with soccer is inserted in different contexts, and it is often perceived that the pedagogical practice of the teacher/coach is supported by an empirical knowledge based on common sense. The present research aims at understanding the parameters that structure the dynamics of soccer from a scientific base, by using the knowledge of the Motor Praxeology. The methodology is characterized as propositional descriptive, of qualitative type. In this sense, I seek the understanding of the game's internal logic, characterizing the motor actions that emerge from it, in the context of cooperation and opposition interactions, present in all moments of the game. I analyzed the dynamics of the roles and sub-roles that the participants exercise, qualifying the understanding about soccer and proposing inputs for the teaching-learning-training process of this modality. In this sense, I aimed at elaborating a proposal that indicates basic and essential knowledge that will serve as a foundation for the teacher/coach who wishes to work with the teaching/training of soccer.O trabalho com o Futebol está inserido em diferentes contextos, e muitas vezes percebe-se que a prática pedagógica do professor/treinador está sustentada por um conhecimento empírico, baseado no senso comum. A presente pesquisa intenciona compreender os parâmetros que estruturam a dinâmica do Futebol a partir de uma base científica, utilizando os conhecimentos da Praxiologia Motriz. A metodologia é caracterizada como descritiva propositiva, de cunho qualitativo. Nesse sentido, busca-se o entendimento da Lógica Interna do jogo, caracterizando as Ações Motrizes que dela emergem, no contexto das interações de cooperação e oposição, presentes em todos os momentos do jogo. Analisa-se a dinâmica dos papéis e subpapéis que os participantes exercem, qualificando o entendimento acerca do Futebol e propondo insumos para o processo de ensino-aprendizagem-treinamento dessa modalidade. Nesse sentido, propõe elaborar uma proposta que indique conhecimentos básicos e essenciais que venham a servir de alicerces para o professor/treinador que deseje trabalhar com o ensino/treinamento do Futebol.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducação FísicaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaCentro de Educação Física e DesportosRibas, João Francisco Magnohttp://lattes.cnpq.br/2539825151216671Schmitz Filho, Antonio GuilhermeMoreno, José HernándezMarques Filho, Cesar Vieira2021-07-20T17:53:02Z2021-07-20T17:53:02Z2017-03-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/21529porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-13T18:08:57Zoai:repositorio.ufsm.br:1/21529Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-06-13T18:08:57Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz
The structuring of soccer and its pedagogical elements: a view from motor praxeology
title A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz
spellingShingle A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz
Marques Filho, Cesar Vieira
Futebol
Praxiologia motriz
Ensino-aprendizagem-treinamento
Soccer
Motor praxeology
Teaching-learning-training
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
title_short A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz
title_full A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz
title_fullStr A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz
title_full_unstemmed A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz
title_sort A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz
author Marques Filho, Cesar Vieira
author_facet Marques Filho, Cesar Vieira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ribas, João Francisco Magno
http://lattes.cnpq.br/2539825151216671
Schmitz Filho, Antonio Guilherme
Moreno, José Hernández
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques Filho, Cesar Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Futebol
Praxiologia motriz
Ensino-aprendizagem-treinamento
Soccer
Motor praxeology
Teaching-learning-training
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
topic Futebol
Praxiologia motriz
Ensino-aprendizagem-treinamento
Soccer
Motor praxeology
Teaching-learning-training
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description The work with soccer is inserted in different contexts, and it is often perceived that the pedagogical practice of the teacher/coach is supported by an empirical knowledge based on common sense. The present research aims at understanding the parameters that structure the dynamics of soccer from a scientific base, by using the knowledge of the Motor Praxeology. The methodology is characterized as propositional descriptive, of qualitative type. In this sense, I seek the understanding of the game's internal logic, characterizing the motor actions that emerge from it, in the context of cooperation and opposition interactions, present in all moments of the game. I analyzed the dynamics of the roles and sub-roles that the participants exercise, qualifying the understanding about soccer and proposing inputs for the teaching-learning-training process of this modality. In this sense, I aimed at elaborating a proposal that indicates basic and essential knowledge that will serve as a foundation for the teacher/coach who wishes to work with the teaching/training of soccer.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-09
2021-07-20T17:53:02Z
2021-07-20T17:53:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21529
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21529
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação Física
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Física
Centro de Educação Física e Desportos
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação Física
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Física
Centro de Educação Física e Desportos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922137002737664