A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21529 |
Resumo: | The work with soccer is inserted in different contexts, and it is often perceived that the pedagogical practice of the teacher/coach is supported by an empirical knowledge based on common sense. The present research aims at understanding the parameters that structure the dynamics of soccer from a scientific base, by using the knowledge of the Motor Praxeology. The methodology is characterized as propositional descriptive, of qualitative type. In this sense, I seek the understanding of the game's internal logic, characterizing the motor actions that emerge from it, in the context of cooperation and opposition interactions, present in all moments of the game. I analyzed the dynamics of the roles and sub-roles that the participants exercise, qualifying the understanding about soccer and proposing inputs for the teaching-learning-training process of this modality. In this sense, I aimed at elaborating a proposal that indicates basic and essential knowledge that will serve as a foundation for the teacher/coach who wishes to work with the teaching/training of soccer. |
id |
UFSM_b9b970673125cf5ddb4dacd9c153fa8b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/21529 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motrizThe structuring of soccer and its pedagogical elements: a view from motor praxeologyFutebolPraxiologia motrizEnsino-aprendizagem-treinamentoSoccerMotor praxeologyTeaching-learning-trainingCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAThe work with soccer is inserted in different contexts, and it is often perceived that the pedagogical practice of the teacher/coach is supported by an empirical knowledge based on common sense. The present research aims at understanding the parameters that structure the dynamics of soccer from a scientific base, by using the knowledge of the Motor Praxeology. The methodology is characterized as propositional descriptive, of qualitative type. In this sense, I seek the understanding of the game's internal logic, characterizing the motor actions that emerge from it, in the context of cooperation and opposition interactions, present in all moments of the game. I analyzed the dynamics of the roles and sub-roles that the participants exercise, qualifying the understanding about soccer and proposing inputs for the teaching-learning-training process of this modality. In this sense, I aimed at elaborating a proposal that indicates basic and essential knowledge that will serve as a foundation for the teacher/coach who wishes to work with the teaching/training of soccer.O trabalho com o Futebol está inserido em diferentes contextos, e muitas vezes percebe-se que a prática pedagógica do professor/treinador está sustentada por um conhecimento empírico, baseado no senso comum. A presente pesquisa intenciona compreender os parâmetros que estruturam a dinâmica do Futebol a partir de uma base científica, utilizando os conhecimentos da Praxiologia Motriz. A metodologia é caracterizada como descritiva propositiva, de cunho qualitativo. Nesse sentido, busca-se o entendimento da Lógica Interna do jogo, caracterizando as Ações Motrizes que dela emergem, no contexto das interações de cooperação e oposição, presentes em todos os momentos do jogo. Analisa-se a dinâmica dos papéis e subpapéis que os participantes exercem, qualificando o entendimento acerca do Futebol e propondo insumos para o processo de ensino-aprendizagem-treinamento dessa modalidade. Nesse sentido, propõe elaborar uma proposta que indique conhecimentos básicos e essenciais que venham a servir de alicerces para o professor/treinador que deseje trabalhar com o ensino/treinamento do Futebol.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducação FísicaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaCentro de Educação Física e DesportosRibas, João Francisco Magnohttp://lattes.cnpq.br/2539825151216671Schmitz Filho, Antonio GuilhermeMoreno, José HernándezMarques Filho, Cesar Vieira2021-07-20T17:53:02Z2021-07-20T17:53:02Z2017-03-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/21529porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-13T18:08:57Zoai:repositorio.ufsm.br:1/21529Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-06-13T18:08:57Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz The structuring of soccer and its pedagogical elements: a view from motor praxeology |
title |
A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz |
spellingShingle |
A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz Marques Filho, Cesar Vieira Futebol Praxiologia motriz Ensino-aprendizagem-treinamento Soccer Motor praxeology Teaching-learning-training CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
title_short |
A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz |
title_full |
A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz |
title_fullStr |
A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz |
title_full_unstemmed |
A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz |
title_sort |
A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz |
author |
Marques Filho, Cesar Vieira |
author_facet |
Marques Filho, Cesar Vieira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ribas, João Francisco Magno http://lattes.cnpq.br/2539825151216671 Schmitz Filho, Antonio Guilherme Moreno, José Hernández |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques Filho, Cesar Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Futebol Praxiologia motriz Ensino-aprendizagem-treinamento Soccer Motor praxeology Teaching-learning-training CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
topic |
Futebol Praxiologia motriz Ensino-aprendizagem-treinamento Soccer Motor praxeology Teaching-learning-training CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
description |
The work with soccer is inserted in different contexts, and it is often perceived that the pedagogical practice of the teacher/coach is supported by an empirical knowledge based on common sense. The present research aims at understanding the parameters that structure the dynamics of soccer from a scientific base, by using the knowledge of the Motor Praxeology. The methodology is characterized as propositional descriptive, of qualitative type. In this sense, I seek the understanding of the game's internal logic, characterizing the motor actions that emerge from it, in the context of cooperation and opposition interactions, present in all moments of the game. I analyzed the dynamics of the roles and sub-roles that the participants exercise, qualifying the understanding about soccer and proposing inputs for the teaching-learning-training process of this modality. In this sense, I aimed at elaborating a proposal that indicates basic and essential knowledge that will serve as a foundation for the teacher/coach who wishes to work with the teaching/training of soccer. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-09 2021-07-20T17:53:02Z 2021-07-20T17:53:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21529 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21529 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação Física UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Física Centro de Educação Física e Desportos |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação Física UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Física Centro de Educação Física e Desportos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922137002737664 |