Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6185 |
Resumo: | This article studies extracurricular projects developed at a Brazilian Public School name EscolaEstadual Dr Fernando Abbott located in São Gabriel, Rio Grande do Sul State, which had theintention to incorporate the Transversal Subjects, in special, the Cultural Plurality in its EducationalProgram. The available projects were evaluated as well as the interviews done with teachers andthe members of the Principal Office. After doing that we got to the conclusion that almost all theprojects have taken into consideration those Transversal Subjects and that Cultural Plurality wasaccomplished during the realization of the Project called “ConsciênciaNegra” (or BlackConsciousness) about African contribution to Brazilian Culture, including not only Art, History,Food, Religious aspects but also the situation of afro Brazilians into contemporary society. Thispaper has demonstrated how rich and meaningful this subject can be if we use it permanently. |
id |
UFSM-3_2b978e43e0816943f185f0f9be0c6a85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6185 |
network_acronym_str |
UFSM-3 |
network_name_str |
Revista Monografias Ambientais |
repository_id_str |
|
spelling |
Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docenteTeaching-learningInterdisciplinaryPedagogical practiceTeacherStudentsTeaching-learningInterdisciplinaryPedagogical practiceTeacherStudentsThis article studies extracurricular projects developed at a Brazilian Public School name EscolaEstadual Dr Fernando Abbott located in São Gabriel, Rio Grande do Sul State, which had theintention to incorporate the Transversal Subjects, in special, the Cultural Plurality in its EducationalProgram. The available projects were evaluated as well as the interviews done with teachers andthe members of the Principal Office. After doing that we got to the conclusion that almost all theprojects have taken into consideration those Transversal Subjects and that Cultural Plurality wasaccomplished during the realization of the Project called “ConsciênciaNegra” (or BlackConsciousness) about African contribution to Brazilian Culture, including not only Art, History,Food, Religious aspects but also the situation of afro Brazilians into contemporary society. Thispaper has demonstrated how rich and meaningful this subject can be if we use it permanently.O presente artigo trata das dificuldades de aprendizagem apresentadas por educandos da educação básica, bem como tal fato tem se tornado cada vez mais um desafio à carreira docente. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, envolvendo também pesquisa bibliográfica. O trabalho teve como método, a aplicação de questionários para educadores da disciplina de Língua Portuguesa, que atuam em Escolas Públicas Estaduais de Ensino Fundamental e Médio do Município, município de São Gabriel, RS. Teve como objetivo principal, identificar as causas e as consequências que as “dificuldades de aprendizagem” trazem, tanto para educadores como para educandos, no que se refere ao desempenho no processo de ensino-aprendizagem. Também traz discussões acerca da interdisciplinaridade nas escolas, da formação de educadores, das metodologias utilizadas pelos mesmos durante suas práticas educativas, além de descrever e analisar de modo coerente os dados obtidos na investigação.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/618510.5902/223613086185Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1759-1774Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1759-17742236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6185/3685Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fabiana Cabral daSartori, Jerônimo2021-05-07T12:40:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6185Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:43Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente |
title |
Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente |
spellingShingle |
Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente Silva, Fabiana Cabral da Teaching-learning Interdisciplinary Pedagogical practice Teacher Students Teaching-learning Interdisciplinary Pedagogical practice Teacher Students |
title_short |
Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente |
title_full |
Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente |
title_fullStr |
Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente |
title_full_unstemmed |
Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente |
title_sort |
Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente |
author |
Silva, Fabiana Cabral da |
author_facet |
Silva, Fabiana Cabral da Sartori, Jerônimo |
author_role |
author |
author2 |
Sartori, Jerônimo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fabiana Cabral da Sartori, Jerônimo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching-learning Interdisciplinary Pedagogical practice Teacher Students Teaching-learning Interdisciplinary Pedagogical practice Teacher Students |
topic |
Teaching-learning Interdisciplinary Pedagogical practice Teacher Students Teaching-learning Interdisciplinary Pedagogical practice Teacher Students |
description |
This article studies extracurricular projects developed at a Brazilian Public School name EscolaEstadual Dr Fernando Abbott located in São Gabriel, Rio Grande do Sul State, which had theintention to incorporate the Transversal Subjects, in special, the Cultural Plurality in its EducationalProgram. The available projects were evaluated as well as the interviews done with teachers andthe members of the Principal Office. After doing that we got to the conclusion that almost all theprojects have taken into consideration those Transversal Subjects and that Cultural Plurality wasaccomplished during the realization of the Project called “ConsciênciaNegra” (or BlackConsciousness) about African contribution to Brazilian Culture, including not only Art, History,Food, Religious aspects but also the situation of afro Brazilians into contemporary society. Thispaper has demonstrated how rich and meaningful this subject can be if we use it permanently. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6185 10.5902/223613086185 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6185 |
identifier_str_mv |
10.5902/223613086185 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6185/3685 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1759-1774 Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1759-1774 2236-1308 2236-1308 reponame:Revista Monografias Ambientais instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Monografias Ambientais |
collection |
Revista Monografias Ambientais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||remoa.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950552588615680 |