Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fabiana Cabral da
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Sartori, Jerônimo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6185
Resumo: This article studies extracurricular projects developed at a Brazilian Public School name EscolaEstadual Dr Fernando Abbott located in São Gabriel, Rio Grande do Sul State, which had theintention to incorporate the Transversal Subjects, in special, the Cultural Plurality in its EducationalProgram. The available projects were evaluated as well as the interviews done with teachers andthe members of the Principal Office. After doing that we got to the conclusion that almost all theprojects have taken into consideration those Transversal Subjects and that Cultural Plurality wasaccomplished during the realization of the Project called “ConsciênciaNegra” (or BlackConsciousness) about African contribution to Brazilian Culture, including not only Art, History,Food, Religious aspects but also the situation of afro Brazilians into contemporary society. Thispaper has demonstrated how rich and meaningful this subject can be if we use it permanently.
id UFSM-3_2b978e43e0816943f185f0f9be0c6a85
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6185
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docenteTeaching-learningInterdisciplinaryPedagogical practiceTeacherStudentsTeaching-learningInterdisciplinaryPedagogical practiceTeacherStudentsThis article studies extracurricular projects developed at a Brazilian Public School name EscolaEstadual Dr Fernando Abbott located in São Gabriel, Rio Grande do Sul State, which had theintention to incorporate the Transversal Subjects, in special, the Cultural Plurality in its EducationalProgram. The available projects were evaluated as well as the interviews done with teachers andthe members of the Principal Office. After doing that we got to the conclusion that almost all theprojects have taken into consideration those Transversal Subjects and that Cultural Plurality wasaccomplished during the realization of the Project called “ConsciênciaNegra” (or BlackConsciousness) about African contribution to Brazilian Culture, including not only Art, History,Food, Religious aspects but also the situation of afro Brazilians into contemporary society. Thispaper has demonstrated how rich and meaningful this subject can be if we use it permanently.O presente artigo trata das dificuldades de aprendizagem apresentadas por educandos da educação básica, bem como tal fato tem se tornado cada vez mais um desafio à carreira docente. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, envolvendo também pesquisa bibliográfica. O trabalho teve como método, a aplicação de questionários para educadores da disciplina de Língua Portuguesa, que atuam em Escolas Públicas Estaduais de Ensino Fundamental e Médio do Município, município de São Gabriel, RS. Teve como objetivo principal, identificar as causas e as consequências que as “dificuldades de aprendizagem” trazem, tanto para educadores como para educandos, no que se refere ao desempenho no processo de ensino-aprendizagem. Também traz discussões acerca da interdisciplinaridade nas escolas, da formação de educadores, das metodologias utilizadas pelos mesmos durante suas práticas educativas, além de descrever e analisar de modo coerente os dados obtidos na investigação.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/618510.5902/223613086185Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1759-1774Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1759-17742236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6185/3685Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fabiana Cabral daSartori, Jerônimo2021-05-07T12:40:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6185Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:43Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente
title Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente
spellingShingle Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente
Silva, Fabiana Cabral da
Teaching-learning
Interdisciplinary
Pedagogical practice
Teacher
Students
Teaching-learning
Interdisciplinary
Pedagogical practice
Teacher
Students
title_short Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente
title_full Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente
title_fullStr Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente
title_full_unstemmed Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente
title_sort Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente
author Silva, Fabiana Cabral da
author_facet Silva, Fabiana Cabral da
Sartori, Jerônimo
author_role author
author2 Sartori, Jerônimo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Fabiana Cabral da
Sartori, Jerônimo
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching-learning
Interdisciplinary
Pedagogical practice
Teacher
Students
Teaching-learning
Interdisciplinary
Pedagogical practice
Teacher
Students
topic Teaching-learning
Interdisciplinary
Pedagogical practice
Teacher
Students
Teaching-learning
Interdisciplinary
Pedagogical practice
Teacher
Students
description This article studies extracurricular projects developed at a Brazilian Public School name EscolaEstadual Dr Fernando Abbott located in São Gabriel, Rio Grande do Sul State, which had theintention to incorporate the Transversal Subjects, in special, the Cultural Plurality in its EducationalProgram. The available projects were evaluated as well as the interviews done with teachers andthe members of the Principal Office. After doing that we got to the conclusion that almost all theprojects have taken into consideration those Transversal Subjects and that Cultural Plurality wasaccomplished during the realization of the Project called “ConsciênciaNegra” (or BlackConsciousness) about African contribution to Brazilian Culture, including not only Art, History,Food, Religious aspects but also the situation of afro Brazilians into contemporary society. Thispaper has demonstrated how rich and meaningful this subject can be if we use it permanently.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6185
10.5902/223613086185
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6185
identifier_str_mv 10.5902/223613086185
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6185/3685
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1759-1774
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1759-1774
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950552588615680