The PDCA cycle as a proposal for an efficient school management

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ronison Oliveira da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Oliveira, Erinaldo Silva, Sá Filho, Paulo de, Nascimento e Silva, Daniel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/36102
Resumo: The school is inserted as a component of the current society of organizations, being one of the components of the macro organizational system, which suggests the need for good management so that it remains sustainable and competitive. Thus, this study aims to suggest the PDCA cycle as a proposal for efficient school management. For this, the conceptual bibliographic method developed by Nascimento-e-Silva (2012) was used, which consists of the formulation of guiding questions, data collection in scientific books and databases, organization and interpretation of data for the generation of responses. The results obtained showed that the PDCA Cycle is a tool that contributes to the efficiency of school management, because it provides a framework for the application of methods of continuous improvement based on the theory of managerial knowledge that can be used in the most diverse realities and educational institutions.Key-word: PCDA; school management; administration.
id UFSM-7_040a75431e3fb00fe5e64b521cdb9c1f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36102
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The PDCA cycle as a proposal for an efficient school managementO ciclo PDCA como proposta para uma gestão escolar eficienteThe school is inserted as a component of the current society of organizations, being one of the components of the macro organizational system, which suggests the need for good management so that it remains sustainable and competitive. Thus, this study aims to suggest the PDCA cycle as a proposal for efficient school management. For this, the conceptual bibliographic method developed by Nascimento-e-Silva (2012) was used, which consists of the formulation of guiding questions, data collection in scientific books and databases, organization and interpretation of data for the generation of responses. The results obtained showed that the PDCA Cycle is a tool that contributes to the efficiency of school management, because it provides a framework for the application of methods of continuous improvement based on the theory of managerial knowledge that can be used in the most diverse realities and educational institutions.Key-word: PCDA; school management; administration.A escola está inserida como componente da atual sociedade das organizações, sendo um dos componentes do macro sistema organizacional, o que sugere a necessidade de uma boa gestão para que se mantenha sustentável e competitiva. Assim, neste estudo, tem-se por objetivo sugerir o ciclo PDCA como proposta para uma gestão escolar eficiente. Para tanto, utilizou-se o método bibliográfico conceitual desenvolvido por Nascimento-e-Silva (2012), que consiste na formulação de questões norteadoras, coleta de dados em livros e bases de dados, organização e interpretação dos dados para a geração das respostas. Os resultados obtidos permitiram constatar que o ciclo PDCA é uma ferramenta que pode contribuir para a eficiência da gestão escolar, pois fornece uma estrutura para a aplicação de métodos de melhoria contínua alicerçados pela teoria do conhecimento gerencial, bem como pode ser utilizado nas mais diversas realidades e instituições de ensino.Palavras-chave: PCDA; gestão escolar; administração.Universidade Federal de Santa Maria2019-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/3610210.5902/2318133836102Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Continuous publication; 1-13Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Publicação contínua; 1-132318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/36102/pdfCopyright (c) 2019 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ronison Oliveira daOliveira, Erinaldo SilvaSá Filho, Paulo deNascimento e Silva, Daniel2020-08-16T19:45:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36102Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2020-08-16T19:45:15Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv The PDCA cycle as a proposal for an efficient school management
O ciclo PDCA como proposta para uma gestão escolar eficiente
title The PDCA cycle as a proposal for an efficient school management
spellingShingle The PDCA cycle as a proposal for an efficient school management
Silva, Ronison Oliveira da
title_short The PDCA cycle as a proposal for an efficient school management
title_full The PDCA cycle as a proposal for an efficient school management
title_fullStr The PDCA cycle as a proposal for an efficient school management
title_full_unstemmed The PDCA cycle as a proposal for an efficient school management
title_sort The PDCA cycle as a proposal for an efficient school management
author Silva, Ronison Oliveira da
author_facet Silva, Ronison Oliveira da
Oliveira, Erinaldo Silva
Sá Filho, Paulo de
Nascimento e Silva, Daniel
author_role author
author2 Oliveira, Erinaldo Silva
Sá Filho, Paulo de
Nascimento e Silva, Daniel
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ronison Oliveira da
Oliveira, Erinaldo Silva
Sá Filho, Paulo de
Nascimento e Silva, Daniel
description The school is inserted as a component of the current society of organizations, being one of the components of the macro organizational system, which suggests the need for good management so that it remains sustainable and competitive. Thus, this study aims to suggest the PDCA cycle as a proposal for efficient school management. For this, the conceptual bibliographic method developed by Nascimento-e-Silva (2012) was used, which consists of the formulation of guiding questions, data collection in scientific books and databases, organization and interpretation of data for the generation of responses. The results obtained showed that the PDCA Cycle is a tool that contributes to the efficiency of school management, because it provides a framework for the application of methods of continuous improvement based on the theory of managerial knowledge that can be used in the most diverse realities and educational institutions.Key-word: PCDA; school management; administration.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/36102
10.5902/2318133836102
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/36102
identifier_str_mv 10.5902/2318133836102
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/36102/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Continuous publication; 1-13
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Publicação contínua; 1-13
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281068239421440