Music School of Maranhão - Emem: a historical-organizational case study in order to propose current administrative actions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/25295 |
Resumo: | This work aspires to propose administrative actions within a public music school called Escola de Música do Estado do Maranhão - Emem. Methodologically, it was conducted a historicalorganizational case study with quali-quantitatives procedures such as documentary research, audio recorded interviews and questionnaire. Lastly, this work points up administrative actions to support the Emem's development in three different fronts: its administrative relationship with the Maranhão's public educational department; collegiate decisions; and pedagogical actions.Key-words: Music School of Maranhão, historical-organizational case study, school management. |
id |
UFSM-7_e1a6bd697ecc81c3db3ee6c19636f844 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25295 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Music School of Maranhão - Emem: a historical-organizational case study in order to propose current administrative actionsEscola de Música do Estado do Maranhão - Emem: um estudo de caso histórico-organizacional para a proposição de ações administrativasThis work aspires to propose administrative actions within a public music school called Escola de Música do Estado do Maranhão - Emem. Methodologically, it was conducted a historicalorganizational case study with quali-quantitatives procedures such as documentary research, audio recorded interviews and questionnaire. Lastly, this work points up administrative actions to support the Emem's development in three different fronts: its administrative relationship with the Maranhão's public educational department; collegiate decisions; and pedagogical actions.Key-words: Music School of Maranhão, historical-organizational case study, school management.O presente trabalho tem por objetivo propor ações no âmbito da gestão escolar em uma instituição pública de ensino de música em nível fundamental e médio que possam incidir sobre índice de evasão identificado nessa instituição. Para tanto, elegeu-se a Escola de Música do Estado do Maranhão - Emem - como objeto de estudo e adotou-se o estudo de caso histórico-organizacional com viés quali-quantitativo como abordagem metodológica. Dessa forma, procedeu-se a uma pesquisa documental, a gravação em áudio de entrevistas conduzidas junto ao corpo docente e ao corpo técnico-administrativo, bem como a aplicação de um questionário junto ao corpo discente da instituição. Por fim, elencam-se sugestões de ações no âmbito da gestão escolar em três dimensões: a relação administrativa com as instâncias superiores decisões no âmbito do colegiado acadêmico e ações no campo pedagógico.Palavras-chave: Escola de Música do Estado do Maranhão, estudo de caso histórico-organizacional, gestão escolar.Universidade Federal de Santa Maria2017-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/2529510.5902/2318133825295Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 6, n. 12, maio/ago., 2017; 43-58Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 6, n. 12, maio/ago., 2017; 43-582318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/25295/pdfCopyright (c) 2017 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessZorzal, Ricieri CarliniFerreira, Ana Neuza Araújo2018-07-08T18:44:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25295Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2018-07-08T18:44:27Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Music School of Maranhão - Emem: a historical-organizational case study in order to propose current administrative actions Escola de Música do Estado do Maranhão - Emem: um estudo de caso histórico-organizacional para a proposição de ações administrativas |
title |
Music School of Maranhão - Emem: a historical-organizational case study in order to propose current administrative actions |
spellingShingle |
Music School of Maranhão - Emem: a historical-organizational case study in order to propose current administrative actions Zorzal, Ricieri Carlini |
title_short |
Music School of Maranhão - Emem: a historical-organizational case study in order to propose current administrative actions |
title_full |
Music School of Maranhão - Emem: a historical-organizational case study in order to propose current administrative actions |
title_fullStr |
Music School of Maranhão - Emem: a historical-organizational case study in order to propose current administrative actions |
title_full_unstemmed |
Music School of Maranhão - Emem: a historical-organizational case study in order to propose current administrative actions |
title_sort |
Music School of Maranhão - Emem: a historical-organizational case study in order to propose current administrative actions |
author |
Zorzal, Ricieri Carlini |
author_facet |
Zorzal, Ricieri Carlini Ferreira, Ana Neuza Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Ana Neuza Araújo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zorzal, Ricieri Carlini Ferreira, Ana Neuza Araújo |
description |
This work aspires to propose administrative actions within a public music school called Escola de Música do Estado do Maranhão - Emem. Methodologically, it was conducted a historicalorganizational case study with quali-quantitatives procedures such as documentary research, audio recorded interviews and questionnaire. Lastly, this work points up administrative actions to support the Emem's development in three different fronts: its administrative relationship with the Maranhão's public educational department; collegiate decisions; and pedagogical actions.Key-words: Music School of Maranhão, historical-organizational case study, school management. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/25295 10.5902/2318133825295 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/25295 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133825295 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/25295/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 6, n. 12, maio/ago., 2017; 43-58 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 6, n. 12, maio/ago., 2017; 43-58 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281067824185344 |