The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mota, Diego
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mota, Maria Océlia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/42425
Resumo: This paper focuses on the educational policy adopted by the state of Rio de Janeiro in the period 2008-2016. The objective of the study is to know its implementation process according to the teachers. For this, we analyzed the assessments system used by the Secretaria de Educação from the perspective of bureaucratic agencies and Matland's analytical model. The research results indicate that the high degree of conflict related to the instruments of action contributed significantly to bring their implementation closer to a political perspective. The means of policy regulation had negative inductive effects, according to the implementing agents. This condition was one of the demands manifested in the teachers strike agenda, contributing to the discontinuity of educational policy.Key-words: educational policies; large-scale evaluation; education assessment.
id UFSM-7_e2af06c47ecd00fc914520d5c194a134
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42425
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the SaerjOs graus de ambiguidade e conflito de uma política educacional na perspectiva dos agentes de linha de frente: o caso do Saerjpolíticas educacionaisavaliação em larga escalaavaliação da educaçãoThis paper focuses on the educational policy adopted by the state of Rio de Janeiro in the period 2008-2016. The objective of the study is to know its implementation process according to the teachers. For this, we analyzed the assessments system used by the Secretaria de Educação from the perspective of bureaucratic agencies and Matland's analytical model. The research results indicate that the high degree of conflict related to the instruments of action contributed significantly to bring their implementation closer to a political perspective. The means of policy regulation had negative inductive effects, according to the implementing agents. This condition was one of the demands manifested in the teachers strike agenda, contributing to the discontinuity of educational policy.Key-words: educational policies; large-scale evaluation; education assessment.Neste texto aborda-se a política de avaliação de desempenho das escolas do Estado do Rio de Janeiro, levada a efeito no âmbito do Sistema de Avaliação da Educação do Estado do Rio de Janeiro - Saerj - no período de 2008 a 2016, com o objetivo de conhecer o processo de implantação segundo os professores. Para isso analisou-se o sistema de avaliação utilizado pela Secretaria de Educação sob a perspectiva das agências burocráticas e do modelo analítico de Matland (1995). Os resultados indicam que o grau de conflito relacionado aos instrumentos de ação colaboraram significativamente para que sua implantação se aproximasse de uma perspectiva política. Os meios de regulação da política tiveram efeitos indutores negativos, de acordo com os agentes envolvidos. Essa condição foi uma das reivindicações manifestas na pauta da greve dos professores em 2016, contribuindo para a descontinuidade da política educacional.Palavras-chave: políticas educacionais; avaliação em larga escala; avaliação da educação. Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/4242510.5902/2318133842425Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-172318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/42425/pdfCopyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMota, DiegoMota, Maria Océlia2021-02-07T18:41:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42425Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-02-07T18:41:59Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj
Os graus de ambiguidade e conflito de uma política educacional na perspectiva dos agentes de linha de frente: o caso do Saerj
title The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj
spellingShingle The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj
Mota, Diego
políticas educacionais
avaliação em larga escala
avaliação da educação
title_short The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj
title_full The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj
title_fullStr The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj
title_full_unstemmed The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj
title_sort The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj
author Mota, Diego
author_facet Mota, Diego
Mota, Maria Océlia
author_role author
author2 Mota, Maria Océlia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mota, Diego
Mota, Maria Océlia
dc.subject.por.fl_str_mv políticas educacionais
avaliação em larga escala
avaliação da educação
topic políticas educacionais
avaliação em larga escala
avaliação da educação
description This paper focuses on the educational policy adopted by the state of Rio de Janeiro in the period 2008-2016. The objective of the study is to know its implementation process according to the teachers. For this, we analyzed the assessments system used by the Secretaria de Educação from the perspective of bureaucratic agencies and Matland's analytical model. The research results indicate that the high degree of conflict related to the instruments of action contributed significantly to bring their implementation closer to a political perspective. The means of policy regulation had negative inductive effects, according to the implementing agents. This condition was one of the demands manifested in the teachers strike agenda, contributing to the discontinuity of educational policy.Key-words: educational policies; large-scale evaluation; education assessment.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/42425
10.5902/2318133842425
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/42425
identifier_str_mv 10.5902/2318133842425
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/42425/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-17
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1799944103188758528