The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/42425 |
Resumo: | This paper focuses on the educational policy adopted by the state of Rio de Janeiro in the period 2008-2016. The objective of the study is to know its implementation process according to the teachers. For this, we analyzed the assessments system used by the Secretaria de Educação from the perspective of bureaucratic agencies and Matland's analytical model. The research results indicate that the high degree of conflict related to the instruments of action contributed significantly to bring their implementation closer to a political perspective. The means of policy regulation had negative inductive effects, according to the implementing agents. This condition was one of the demands manifested in the teachers strike agenda, contributing to the discontinuity of educational policy.Key-words: educational policies; large-scale evaluation; education assessment. |
id |
UFSM-7_e2af06c47ecd00fc914520d5c194a134 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42425 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the SaerjOs graus de ambiguidade e conflito de uma política educacional na perspectiva dos agentes de linha de frente: o caso do Saerjpolíticas educacionaisavaliação em larga escalaavaliação da educaçãoThis paper focuses on the educational policy adopted by the state of Rio de Janeiro in the period 2008-2016. The objective of the study is to know its implementation process according to the teachers. For this, we analyzed the assessments system used by the Secretaria de Educação from the perspective of bureaucratic agencies and Matland's analytical model. The research results indicate that the high degree of conflict related to the instruments of action contributed significantly to bring their implementation closer to a political perspective. The means of policy regulation had negative inductive effects, according to the implementing agents. This condition was one of the demands manifested in the teachers strike agenda, contributing to the discontinuity of educational policy.Key-words: educational policies; large-scale evaluation; education assessment.Neste texto aborda-se a política de avaliação de desempenho das escolas do Estado do Rio de Janeiro, levada a efeito no âmbito do Sistema de Avaliação da Educação do Estado do Rio de Janeiro - Saerj - no período de 2008 a 2016, com o objetivo de conhecer o processo de implantação segundo os professores. Para isso analisou-se o sistema de avaliação utilizado pela Secretaria de Educação sob a perspectiva das agências burocráticas e do modelo analítico de Matland (1995). Os resultados indicam que o grau de conflito relacionado aos instrumentos de ação colaboraram significativamente para que sua implantação se aproximasse de uma perspectiva política. Os meios de regulação da política tiveram efeitos indutores negativos, de acordo com os agentes envolvidos. Essa condição foi uma das reivindicações manifestas na pauta da greve dos professores em 2016, contribuindo para a descontinuidade da política educacional.Palavras-chave: políticas educacionais; avaliação em larga escala; avaliação da educação. Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/4242510.5902/2318133842425Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-172318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/42425/pdfCopyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMota, DiegoMota, Maria Océlia2021-02-07T18:41:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42425Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-02-07T18:41:59Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj Os graus de ambiguidade e conflito de uma política educacional na perspectiva dos agentes de linha de frente: o caso do Saerj |
title |
The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj |
spellingShingle |
The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj Mota, Diego políticas educacionais avaliação em larga escala avaliação da educação |
title_short |
The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj |
title_full |
The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj |
title_fullStr |
The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj |
title_full_unstemmed |
The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj |
title_sort |
The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj |
author |
Mota, Diego |
author_facet |
Mota, Diego Mota, Maria Océlia |
author_role |
author |
author2 |
Mota, Maria Océlia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mota, Diego Mota, Maria Océlia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
políticas educacionais avaliação em larga escala avaliação da educação |
topic |
políticas educacionais avaliação em larga escala avaliação da educação |
description |
This paper focuses on the educational policy adopted by the state of Rio de Janeiro in the period 2008-2016. The objective of the study is to know its implementation process according to the teachers. For this, we analyzed the assessments system used by the Secretaria de Educação from the perspective of bureaucratic agencies and Matland's analytical model. The research results indicate that the high degree of conflict related to the instruments of action contributed significantly to bring their implementation closer to a political perspective. The means of policy regulation had negative inductive effects, according to the implementing agents. This condition was one of the demands manifested in the teachers strike agenda, contributing to the discontinuity of educational policy.Key-words: educational policies; large-scale evaluation; education assessment. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/42425 10.5902/2318133842425 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/42425 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133842425 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/42425/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-17 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281068300238848 |