Chemistry teaching for deaf students: a Sistematic Review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza Vertuan, Greice
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Lara Ferreira dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/31242
Resumo: People with disabilities have been the subject of several discussions in the most varied areas, since the Laws that guarantee rights and duties to this public are recent. Thus, there search objetctive was to carry out a systematic review of online databases that allowed to identify, categorize and analyze the Works already done with deaf students at the Chemistry teaching after the creation of Law 10.436 in 2002. The search for the Works was done in database Portal de Periódicos da CAPES from the combination of seven descriptors resulting finally in 8 works pertinente to the theme. After analyzing the studies, it was observed that there are few researches in this area, requiring a greater depth of research in the area of teaching chemistry for deaf, as well as knowledge of Libras by professionals in education area
id UFSM-9_6ed36a6331c3c0dfb0ffd0ce132f9612
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31242
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
repository_id_str
spelling Chemistry teaching for deaf students: a Sistematic ReviewLa enseñanza de Química para alumnos sordos: una Revisión SistemáticaO ensino de química para alunos surdos: uma revisão sistemáticaSpecial EducationDeafnessChemistryTeachingEducación EspecialsorderaEnseñanza de química.People with disabilities have been the subject of several discussions in the most varied areas, since the Laws that guarantee rights and duties to this public are recent. Thus, there search objetctive was to carry out a systematic review of online databases that allowed to identify, categorize and analyze the Works already done with deaf students at the Chemistry teaching after the creation of Law 10.436 in 2002. The search for the Works was done in database Portal de Periódicos da CAPES from the combination of seven descriptors resulting finally in 8 works pertinente to the theme. After analyzing the studies, it was observed that there are few researches in this area, requiring a greater depth of research in the area of teaching chemistry for deaf, as well as knowledge of Libras by professionals in education areaLas personas con discapacidad ha sido tema de diversas discusiones en las más variadas áreas, ya que las Leyes que garantizan derechos y deberes a este público son recientes. Así, el objetivo de esta investigación fue realizar una revisión sistemática en bases de datos online que permitieron identificar, categorizar y analizar los trabajos ya realizados con alumnos sordos en la enseñanza de Química tras la creación de la Ley nº 10.436 en 2002. La búsqueda de los trabajos fue hecha en la base de datos Portal de Periódicos da CAPES a partir de la combinación de siete descriptores resultando finalmente en 8 trabajos pertinentes al tema. Después del análisis de los trabajos encontrados se observó que hay pocas investigaciones en el área, siendo necesario una mayor profundización de investigaciones en el área de enseñanza de química para sordos, así como conocimiento de la Libras por los profesionales del área de la educación.Pessoas com deficiência tem sido tema de diversas discussões nas mais variadas áreas, visto que as Leis que garantem direitos e deveres a este público são recentes. Assim, o objetivo desta pesquisa foi realizar uma revisão sistemática em bases de dados online que permitiram identificar, categorizar e analisar os trabalhos já realizados com alunos surdos no ensino de Química após a criação da Lei nº 10.436 em 2002. A busca dos trabalhos foi feita na base de dados Portal de Periódicos da CAPES a partir da combinação de sete descritores resultando finalmente em 8 trabalhos pertinentes ao tema. Após a análise dos trabalhos encontrados observou-se que há poucas pesquisas na área, sendo necessário um maior aprofundamento de pesquisas na área de ensino de química para surdos, bem como conhecimento da Libras pelos profissionais da área da educação. Universidade Federal de Santa Maria2019-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3124210.5902/1984686X31242Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e44/ 1-20Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e44/ 1-20Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e44/ 1-201984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/31242/31242Copyright (c) 2019 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Vertuan, GreiceSantos, Lara Ferreira dos2020-01-28T13:29:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31242Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2020-01-28T13:29:54Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Chemistry teaching for deaf students: a Sistematic Review
La enseñanza de Química para alumnos sordos: una Revisión Sistemática
O ensino de química para alunos surdos: uma revisão sistemática
title Chemistry teaching for deaf students: a Sistematic Review
spellingShingle Chemistry teaching for deaf students: a Sistematic Review
de Souza Vertuan, Greice
Special Education
Deafness
ChemistryTeaching
Educación Especial
sordera
Enseñanza de química.
title_short Chemistry teaching for deaf students: a Sistematic Review
title_full Chemistry teaching for deaf students: a Sistematic Review
title_fullStr Chemistry teaching for deaf students: a Sistematic Review
title_full_unstemmed Chemistry teaching for deaf students: a Sistematic Review
title_sort Chemistry teaching for deaf students: a Sistematic Review
author de Souza Vertuan, Greice
author_facet de Souza Vertuan, Greice
Santos, Lara Ferreira dos
author_role author
author2 Santos, Lara Ferreira dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza Vertuan, Greice
Santos, Lara Ferreira dos
dc.subject.por.fl_str_mv Special Education
Deafness
ChemistryTeaching
Educación Especial
sordera
Enseñanza de química.
topic Special Education
Deafness
ChemistryTeaching
Educación Especial
sordera
Enseñanza de química.
description People with disabilities have been the subject of several discussions in the most varied areas, since the Laws that guarantee rights and duties to this public are recent. Thus, there search objetctive was to carry out a systematic review of online databases that allowed to identify, categorize and analyze the Works already done with deaf students at the Chemistry teaching after the creation of Law 10.436 in 2002. The search for the Works was done in database Portal de Periódicos da CAPES from the combination of seven descriptors resulting finally in 8 works pertinente to the theme. After analyzing the studies, it was observed that there are few researches in this area, requiring a greater depth of research in the area of teaching chemistry for deaf, as well as knowledge of Libras by professionals in education area
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/31242
10.5902/1984686X31242
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/31242
identifier_str_mv 10.5902/1984686X31242
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/31242/31242
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e44/ 1-20
Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e44/ 1-20
Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e44/ 1-20
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1799944201274654720