Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jonathan de Aquino da
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16399
Resumo: The Flat Euclidian Geometry is a gigantic field and it is possible to have a very wide work with its concepts, since the more basic until the more sophisticated, but, the study of Geometry on the basic education leave a little to be desired. From the moment that study Geometry on the school and, being aware that Maths’ formulas doesn’t matter without a understanding of what is studying, this dissertation aimed search on didatic books, how is done the study of Thales’ Theorem, its demonstrations and applications, creating a alternative proposal based on anamorphisms study and its relation with the Theorem. The application of the alternative proposal may cause the Tales Theorem to be perceived in situations where the students did not expect and the creation of the anamorphisms caused the students’ creative spirit and teamwork to come to the surface as they learned more about or Tales Theorem.
id UFSM_8276ae24c5b7b1bc27026f7c28db96f8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/16399
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismosAbout anamorphysmsAnamorfismosTeorema de TalesLivros didáticosAnamorphismsThales’ theoremDidatic booksCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe Flat Euclidian Geometry is a gigantic field and it is possible to have a very wide work with its concepts, since the more basic until the more sophisticated, but, the study of Geometry on the basic education leave a little to be desired. From the moment that study Geometry on the school and, being aware that Maths’ formulas doesn’t matter without a understanding of what is studying, this dissertation aimed search on didatic books, how is done the study of Thales’ Theorem, its demonstrations and applications, creating a alternative proposal based on anamorphisms study and its relation with the Theorem. The application of the alternative proposal may cause the Tales Theorem to be perceived in situations where the students did not expect and the creation of the anamorphisms caused the students’ creative spirit and teamwork to come to the surface as they learned more about or Tales Theorem.A Geometria Euclidiana Plana é um campo gigantesco e é possível ter um trabalho muito amplo com seus conceitos, desde o mais básico ao mais sofisticado. Entretanto, o estudo dos conceitos geométricos na educação básica pode deixar um pouco a desejar. A partir do momento em que se estuda geometria na escola e, estando ciente de que fórmulas e expressões matemáticas não possuem aplicabilidade sem uma compreensão do que se está estudando, esta dissertação visou analisar livros didáticos, no intuito de verificar como é realizado o estudo do Teorema de Tales, suas demonstrações e aplicações. Além disso, foi criada e implementada uma proposta alternativa baseada no estudo de anamorfismos e sua relação com o Teorema. A aplicação da proposta alternativa pode fazer com que o Teorema de Tales pudesse ser percebido em situações surpreendentes para os alunos e a construção dos anamorfismos fez com que o espírito criativo e o trabalho em equipe dos alunos viesse à tona, ao mesmo tempo que conseguiam dar significado ao Teorema estudado.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasMathias, Carmen Vieirahttp://lattes.cnpq.br/0112509701698645Tolfo, Daniela de Rossohttp://lattes.cnpq.br/5764733726937478Tonet, Luciane Gobbihttp://lattes.cnpq.br/2967237846212650Silva, Jonathan de Aquino da2019-05-07T11:48:05Z2019-05-07T11:48:05Z2018-08-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/16399porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2019-05-08T06:01:50Zoai:repositorio.ufsm.br:1/16399Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2019-05-08T06:01:50Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos
About anamorphysms
title Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos
spellingShingle Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos
Silva, Jonathan de Aquino da
Anamorfismos
Teorema de Tales
Livros didáticos
Anamorphisms
Thales’ theorem
Didatic books
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos
title_full Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos
title_fullStr Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos
title_full_unstemmed Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos
title_sort Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos
author Silva, Jonathan de Aquino da
author_facet Silva, Jonathan de Aquino da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mathias, Carmen Vieira
http://lattes.cnpq.br/0112509701698645
Tolfo, Daniela de Rosso
http://lattes.cnpq.br/5764733726937478
Tonet, Luciane Gobbi
http://lattes.cnpq.br/2967237846212650
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jonathan de Aquino da
dc.subject.por.fl_str_mv Anamorfismos
Teorema de Tales
Livros didáticos
Anamorphisms
Thales’ theorem
Didatic books
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Anamorfismos
Teorema de Tales
Livros didáticos
Anamorphisms
Thales’ theorem
Didatic books
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The Flat Euclidian Geometry is a gigantic field and it is possible to have a very wide work with its concepts, since the more basic until the more sophisticated, but, the study of Geometry on the basic education leave a little to be desired. From the moment that study Geometry on the school and, being aware that Maths’ formulas doesn’t matter without a understanding of what is studying, this dissertation aimed search on didatic books, how is done the study of Thales’ Theorem, its demonstrations and applications, creating a alternative proposal based on anamorphisms study and its relation with the Theorem. The application of the alternative proposal may cause the Tales Theorem to be perceived in situations where the students did not expect and the creation of the anamorphisms caused the students’ creative spirit and teamwork to come to the surface as they learned more about or Tales Theorem.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-16
2019-05-07T11:48:05Z
2019-05-07T11:48:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16399
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16399
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922117269585920